Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2022 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Het was me nog niet opgevallen, maar als je er na op zoek gaat valt het op verschillende plaatsen wel op.
Vooral aan de onderkant, daar zit aan de voorkant vrijwel niets.
Ik zie trouwens dat ik wel wat netter mag zijn met de schilderwerken in de inlaten.

photo 560920

En hier zijn de rivets wel duidelijk zichtbaar.
photo 560919

photo 560918

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2022 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Hey Robbin,

Dat begint al op echte Tornado's te lijken, mooie vorderingen. En ja, als je aan de details begint
zie je natuurlijk alle kleine imperfecties. Wel grappig dat de kleur ven het plastiek verschilt, ben
je de kits door elkaar aan het bouwen?

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat klopt. Vind het wel grappig staan met die kleurverschillen. Het zijn 2 dozen met donkergrijs en één met lichtgrijs plastic.

Omdat de pylonen onder de romp een gedeelte overlappen met de voorkant moest eerst wat verloren paneellijntjes weer worden ingegraveerd.
Het in dit verslag eerder benoemde lettertangtape van de Hema werkte echt helemaal prima. Dus het hoeft helemaal geen "merk" spul te zijn.
Alleen is het wel stug spul. Bijvoorbeeld om 90 graden hoeken te volgen heeft het geen zin, maar lichte glooiingen gaat nog wel.
photo 561104


Voor het verstevigen van het voorste stukje heb ik 2 gaatjes geboord, voor en achter het punt waar de styreen staf in komt om het in vliegmodus te houden.
Daarin van dik paperclip (het styreen staf dat ik in huis had was de diameter te dun of te dik) 2 staafjes geknipt en met secondelijm vastgemaakt.
photo 561105

photo 561103


Daarna eerst de middelste pyloon gelijmd.
photo 561106

... en daarna de rest.
photo 561107


Daarna met een handboor voorzichtig een centerpuntje gezet voor de accuboor.
photo 561108


Jaja nu gaat het gebeuren, erop of eronder!
photo 561109

photo 561113


Na een paar mm diepte..
photo 561110


En toen de boor bijna begon aan de bodem van de Tonka knapte het voorste stukje af op de romp. Ik had al een beetje twijfels of dit goed zou gaan maar dat werd dus dan bevestigd.
photo 561111


Na een beetje herstelwerk kon ik hem dan mooi erop prikken. De pasvorm is erg goed; ik moest een beetje wrikken om hem erop te krijgen.
photo 561115

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2022 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En omdat alles is uitgeprobeerd kon ik dit ook weer herhalen voor de volgende. Hierbij heb ik ook meteen de pasnokjes voor de wapens afgesneden, omdat dit een showkist is en er alleen maar droptanks vervoerd worden (Pride of Boelcke).
photo 561472

photo 561486

photo 561487




Rondom de staart zag ik nog wat kiertjes die opgevuld moesten worden.
photo 561473



Omdat de pilootjes niet bedoelt zijn om in een 1/72 Revell Tornado te zitten moest ik zowel aan de schietstoelen als de bemanning zelf hier en daar wat aanpassingen doen.
Zo moesten de voeten en een deel van de benen eraan geloven (pedalen en instrumentenpaneel zaten in de weg).
photo 561479


Bij de stoel was de zitting waarbij de voorkant teveel omhoog stond. Dus deze wat meer (ongeveer 90 graden) gevijld ten opzichte van de rugleuning.
photo 561475


Natuurlijk ging dit stukje bij beetje. Telkens in de cockpit kijkend waar het tegenaan komt en dan heel voorzichtig kwam ik in de buurt dat het redelijk ging passen. Al vraag ik me wel af of de piloot (voorste stoel) in het echt met z'n snufferd ook zo kort op de instrumenten zit.
photo 561476

photo 561474

photo 561495

photo 561497

photo 561491

photo 561492





Dit lijkt toch wel te kloppen. Wel een groot ruimteverschil met de weapon officer moet ik zeggen.
photo 561600

photo 561599


Als laatste nog even een dryfit met het glaswerk erop.
photo 561489

photo 561494


Hier valt mij op dat in de achterste hoeken van het raam een gietfout zit. Deze zitten trouwens op alle kits.
Hoe kun je deze rand het beste strak maken; eerst wegvijlen en dan van grof naar fijn terugschuren?
photo 561493


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2022 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Omdat ik nog niet echt weet hoe het probleem met de canopy aan te pakken ben ik verder gegaan met het inrichten van de cockpit.
Als eerste heb ik de stoelen volgens de Revell instructies een verfje gegeven.
photo 561989

De hele familie stoel. Elke stoel heb ik apart gehouden (hetzelfde heb ik gedaan met de pilootjes) omdat ik het zitvlak van de stoel en de rug van de pilootjes pas op elkaar gemaakt hebt. Dus moest ik wel alle setjes bij elkaar houden.
photo 561986

Pilootjes in een (zelfgemaakte) khaki groen pakje.
photo 561996

Het khaki heb ik uit de volgende samenstelling gehaald.
photo 561995

De kleurstelling van het uniform heb ik gehaald van scalemates: Revell Nato Pilots. Tenminste ik dacht dat dit wel in de buurt kwam.
photo 562091



Zo ziet de combinatie er uit, hier nog meet een glans lakje erop (wat raar, op het potje staat mat terwijl het resulteerd in een glanzend oppervlak).
photo 561997

Het HUD display was als clearpart uitgevoerd. Maar deze was van dusdanige kwaliteit dat ik er zelf maar een gemaakt heb.
photo 561988

photo 561987



Dus van het dunste vel styreen een paar driehoekjes gemaakt, met daartussen een stukje doorzichtig uit een aardbeienverpakking.
photo 561990

photo 561991

photo 561992

photo 561993



Toen konden de stoeltjes gelijmd worden. Omdat ik het uitlijn gedeelte aan de onderkant had afgeknipt had het stoeltje heel weinig hechtvlak voor de lijmverbinding. Hier tussen dus een plaatje gelijmd wat het oppervlak aanzienlijk vergroot.
photo 562000



En zo is de eindstand tot aan nu:
photo 562086

photo 562087

photo 562088

photo 562089

photo 562090

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zo, lekker bezig zeg!
M'n Phantom is qua bouw wel vergelijkbaar, ook met pilootjes en zo'n stuk acrylstaf as pootje om hem op te laten staan. :)

Voor je piloot, hoewel de afstand tot het instrumentpaneel an sich wel lijkt te kloppen, heb ik het idee dat de piloot te hoog op z'n stoel zit en daardoor zijn rug niet goed langs het kussen valt. Als ik het vergelijk met je foto van die canopy-loze (wat is daar gebeurd!) Tornado zit z'n hoofd ongeveer halfwege de hoofdsteun.
Weet niet of het nog kan maar je zou nog meer van het zitkussen van de stoel en/of de piloot af kunnen halen zodat hij wat lager zit?

Qua canopy-randjes, zou ik zeker niet vijlen!
Wederom op de Phantom zat zo'n gietnaad in het midden, die heb ik met een nieuw scherp mesje eerst zo ver mogelijk weggeschraapt (niet snijden), daarna met korrel 600 nat netjes vlak geschuurd -> daarna zit je canopy vol krasjes, die je er met schuurpapier 1500, 2500 en 3500 weer uit kunt polijsten.
Als laatste kun je met een doek (ik heb zo'n polijstdoek, maar met een zakdoek ofzo gaat het ook prima) en tandenpasta (de gewone witte) de laatste fijne krasjes polijsten, en als je het echt wilt kun je je gladde canopy nog in de Parket Plus dippen en dan glimt ie helemaal weer mooi.
Dat laatste doe ik zelf trouwens niet meer, met goed polijsten (tandpasta werkt prima, maar Tamiya heeft er ook spulletjes voor) wordt het goed genoeg. Ik heb 2 canopies gehad die na een jaar of 2 helemaal wit-geel uitgeslagen waren door de ParketPlus, mogelijk dat anderen die ervaring niet hebben.
In het how-to stukje op het forum ergens onderaan staat volgens mij ook een handleiding hoe dit te doen in PDF formaat. :)

Succes en groeten
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Mooi penseelwerk aan de piloten en schietstoelen :brouw:


Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjewel Jeroen en Matti!
Ik heb de voorste piloot even losgemaakt, nog wat meer van de benen afgehaald en het achterwerk bijgevijld.
photo 562554

photo 562555

photo 562556

Dus dat word straks het hoekje afplakken zodat de rest niet beschadigd. Dat van die parket plus wist ik van en ga ik hier ook zeker gebruiken.
Oké dus dat kan ook nog eens gaan uitslaan na van loop van tijd. Dat kan dus ook nog.



Wat het betreft wat daar gebeur was dat die in een "cabrio" vloog? Het was een test om de ontsnappingsprocedures van de Tornado te testen.
Zie hier het artikel waar ik ook het plaatje vandaan heb: https://theaviationgeekclub.com/heres-w ... anopy-off/



Nu de laatste dingen nog bij elkaar zoeken voor de bagage, en dan lekker genieten van een weekje Slovenië! 8) 8)

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Die piloot ziet er inderdaad zo al beter uit, misschien kan er nog wel wat af ;-) Of heeft hij dan geen benen meer :lol:

Goeie vakantie!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjewel Jeroen, de vakantie zit er al weer een paar dagen op en in tussentijd is er ook weer wat gedaan.
De piloot heb ik er niet meer uitgekregen; hij was te vast verlijmd met het stoeltje en was bang dat het er alleen maar erger op zou worden.
Ik ben wel bezig geweest met de canopy delen.
Omdat ik 3 tornado's heb waarvan de canopy's gemaskeerd moeten worden en er van de Eduard één setje maskers bij zitten, heb ik deze geprobeerd te kopiëren.
Ik dacht dat je na het kopiëren wel wat lijntjes zou kunnen zien maar dat was toch niet zo. Er werd één geel vlak uitgeprint.
photo 563141


Omdat je (als je de canopy open zet) de binnenkant en de buitenkant kunt afplakken heb ik dus de buitenkant genomen, op de foto de linkse.
photo 563143

Deze toen op zo'n doorzichtige sheet geplakt en met een donker velletje onder de scanner. Even niet letten op de streepjes, want er moet vast en zeker weer iets uitgelijnd worden met de spuitkanalen. :lol:
photo 563144

Alles uitgeknipt.
photo 563146


Toen een dubbelzijdig tape geplakt met daarop weer de tamiya tape, en daarop weer die uitgeknipte masks.
photo 563147



Op platte vlakken zoals hier het middelste raam van het windscherm gaat dat best prima.
photo 563148

Maar op gebogen vlakken (ik was er al een beetje bang voor) is het eigenlijk veel te dik en laat het snel los.
photo 563149


Er zal vast een makkelijkere manier zijn om van één setje maskers meerdere te maken, maar ik heb nu gewoon weer de ouderwetse manier met een lampje eronder en dan de opgeplakte tape op de canopy op maat snijden. De een heeft nu maskers en de andere is dus die andere methode.
photo 563159

photo 563150

Daarna heb ik met houtlijm de canopy's vastgelijmd. Deze was op waterbasis en dan kun je mooi nog de overtollige lijm met een nat wattenstaafje weghalen.
photo 563154

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement