Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Als eerste stap de hele romp (behalve het voorste stuk, dat aluminium moet worden), vleugel en staartvlakken na een laag primer voorzien van olive drap (Humbrol 155). De vleugel en staartvlakken blijven zo, maar de de romp moet met lozenge decals bedekt worden.

photo 559124

Een setje decals dat ik nog over had en de voor mijn gevoel juiste tint had op maat gekipt aan de hand van een kopietje van het zijaanzicht en daarna met water, Set en Sol aan de slag gegaan.

photo 559125

Dat werd een ramp, sommige stukken viel uit elkaar, andere wilden echt niet meer hechten. Dus maar razendsnel bij de LHS een nieuw voorraanje Lozenge decals besteld. Dat ging beter.

photo 559123

photo 559122

En de onderkant:

photo 559121

Inmiddels geseald met glanslak. Na het drogen weer de voorgeboorde gaatjes voor de stuurkables en de landingsgestel poten opzoeken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er goed uit rob. Ik moet ook ooit nog eens aan die decals, maar kijk er vreselijk tegenop.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2022 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decal voor het richtingsroer was te groot; de zwarte einden van het Maltezer kruis kwamen buiten het roer terecht. Dus maar eentje uit de reserve voorraad gepakt. Verder de roeren voorzien van PE control horns en die donkergrijs geschilderd.

photo 559441

Op de foto ook de twee wielen met de rubber bandjes uit de kit aangebracht. Die waren zo stug (en eigenlijk te klein) dat de meegegoten randjes van de velgen afbraken. Die ga ik dus niet gebruiken; ik heb al een paar passende resin exemplaren in de onderdelen doos gevonden.
Daarna was het onderstel aan de beurt. De olive drap geschilderde V-stijlen in de voorgeboorde gaatjes gelijmd en ze gepast met de as en ze goed uitgelijnd zodat de vleugels om dezelfde hoogte bleven.

photo 559440

Hoe de kleur van olive drap overkomt op de foto hangt erg af van de kleur van het zonlicht. 's Ochtends en 's middags maakt een verschil en ook een blauwe en bewolkte lucht.
De as met stroomlijnbekleding aan de V-stijlen gelijmd.

photo 559439

Daarna vier 0,3 mm gaatjes in de voorste stijlen geboord en er 0,06 mm vissnoer doorheen geleid en met tape vastgezet en strak getrokken.

photo 559438

Gelijmd met wat dunne secondelijm en toen dat droog was de eindjes afgesneden.

photo 559442

Tenslotte de stijlen wat bijgeschilderd en ook de onderkant van de neus nog een schuurbeurtje gegeven en opnieuw geschilderd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2022 7:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Heb je nou een vingerafdruk op de neus staan Rob of lijkt dat maar zo?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2022 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zijn wat schuur"resten". Die zijn inmiddels verwijderd.

photo 559550

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2022 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Weer een mooie creatie! Ik heb echter het gevoel dat de radiator er scheef opzit (tikkeltje schuin naar rechts?).

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2022 7:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een plomp vliegtuigje is dit trouwens, kan nog niet zeggen dat ik het het mooist gelijnde vliegtuig ter wereld vind ;)

Dus nog een beetje herstelwerk hier en daar en dan is de romp ook alweer helemaal klaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dit wordt de laatste aflevering van het bouwverslag. Het "buitenboord" stuk van de uitlaat op zijn plaats gezet en de bocht een beetje natuurlijker laten verlopen.

photo 559551

Daarna de scroef afgewerkt met geschilderde boutkoppen.

photo 559552

De ribber bandjes in de kit zijn zo nauw en stijf dat door het aanbrengen de wielvelgen beschadigd worden. Dus maar een paar wielen uit de spares box gehaald.

photo 559553

Daarna hoogte-en richtingsroer vastgelijmd en van stuurkabels voorzien.

photo 559995

photo 559991

photo 559993

photo 559994

Daarbij bleek dat het stabilo aardig scheef stond ten opzichte van de vleugel. Dezelfde oorzaak als de scheve radiator. Kennelijk stond de vlakke onderkant van de romp niet loodrecht of de zijkanten en was de bovenkant van de romp niet evenwijdig een de onderkant. En dat had ik niet gecheckt, slordig dus; de vleugel is gewoon uitgelijmd ten opzichte van de romp onderkant.
De stuurkables voor de rolroeren waren geen probleem.

photo 559992

Wel had ik de uithouders voor het hoogteroer te veel naar buiten geplaatst. Daardoor liep de kabel naar de bovenkant van het hoogteroer niet recht door het stabilo. Ook hier kennelijk niet opgelet.
Dan toch maar wat eindfoto's.

photo 560004

photo 560003

photo 560002

photo 560001

photo 560000

photo 559999

photo 559998

photo 559997

photo 559996

Voor- en achteraanzicht heb ik vermeden. Bij het opmeten van het model bleek spanwijdte en lengte niet op schaal te zijn; die waren resp. 110% en 112% van de juiste waarde. Ik heb ook het Omega model vergeleken met het CS Resin model, dat ik al eerder gebouwd had.

photo 559990

photo 559989

photo 559988

Dan is het Omega model beter gedetailleerd, speciaal de motorruimte en lijkt de romp van het CS Resin model wat iel. Wel is die laatste beter op schaal.
Samenvattend: Zeker niet mijn beste model. Het corrigeren van de fouten zou neerkomen op het geheel slopen en opnieuw bouwen, zonder garantie dat het resultaat veel beter zou zijn. Dan maar op een niet al te prominente plaats in de vitrine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 13:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het zijn toch weer 2 mooie modellen voor in de vitrinekast al staan ze misschien op de 2e startrij

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Zeker een net modelletje geworden, misschien niet perfekt, maar gezien de schaal, komt het goed uit de verf.
Met resin modellen ben je toch beperkt, wat je eraan kan corrigeren. Ik ben er geen fan van. :(
En je hebt die lastige camouflage decals er netjues opgekregen.

Even diep ademhalen en weer verder..... :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement