Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 23:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Gaaf project, mooie voortgang ook!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2022 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ziet er mooi uit tot nu toe. Plakt het Mach 2 plastic een beetje?

Bij de enige Mach 2 kit die ik ooit heb geprobeerd te bouwen (is inmiddels afgevoerd via het vierkante archief), was het plastic vreemd en hechtten lijm en putty er bijna niet op.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Salamander schreef:
Plakt het Mach 2 plastic een beetje?

Bij de enige Mach 2 kit die ik ooit heb geprobeerd te bouwen (is inmiddels afgevoerd via het vierkante archief), was het plastic vreemd en hechtten lijm en putty er bijna niet op.


Het is zeker een apart soort plastic, het gedraagt zich een beetje als gips maar laat zich verder goed bewerken. Ik heb met lijmen en schuren nog geen problemen ondervonden.


De raamopeningen in de linkerromphelft zijn strak en haaks gemaakt. Nu we er toch tijd in gaan steken meteen maar de deur eruitgezaagd om straks de cockpit in geopende toestand te kunnen tonen.

photo 558075


De rechterromphelft op dezelfde wijze aangepakt en nieuwe raampjes erin gelijmd uit 1 mm dik transparante plaat.
De nieuwe ruitjes worden zo goed mogelijk pasgemaakt zodat ze strak in de sponningen passen.
Nadat de lijm gedroogd is, ben ik begonnen met het in de rompcontouren vijlen en schuren van de ruiten. Da's nog een aardige klus maar het zal er ongetwijfeld beter uit komen te zien dan dat groffe melkglas van Mach2.

photo 558076


Het ronde rooster in de romp had ik reeds uitgeboord en voorzien van een stukje fijn gaas.
De uitlaten midden op de linkerromphelft worden vervangen door die van LF Models.

photo 558077


Voorlopig ben ik eerst nog even zoet met het in orde maken van de ramen.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er goed uit, benieuwd hoe je de glazen neus gaat maken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2022 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Ziet er goed uit, benieuwd hoe je de glazen neus gaat maken.


Daar ben ik nog niet over uit maar dat hoeft ook niet want de andere raampjes vragen al meer dan genoeg tijd. Eerst het haaks en netjes parallel krijgen van de raamopeningen en
vervolgens het passen maken van de ruitjes. Hier weer even wat foto's.


Deze twee was ik vorige keer vergeten te plaatsen maar die geven goed weer wat Mach2 als basis te bieden heeft;


photo 558344

photo 558345

Het is allemaal niet echt strak. De details zijn wat grillig en de luchtroosters aan de zijkanten van de romp kunnen ook wel wat aandacht gebruiken.



Na het vastlijmen van de ruitjes begint het echte werk: het in vorm vijlen, schuren van grof naar fijn en polijsten van de ramen;


photo 558348

photo 558350

photo 558349




De rails van de schuifdeuren zijn verloren gegaan bij het in contour vijlen van de ramen. Daarom uit strip weer nieuwe rails gemaakt;

photo 558347


Na het drogen de rails aan de bovenzijde geplamuurd en in vorm geschuurd. Op deze foto is ook te zien dat diverse rompdetails onder handen zijn genomen.
O.a. de handgrepen/ voetsteunen vergroot en een nieuwe strip op de grote panelen aan de zijkanten van de rotorasopbouw. Deze vlakken waren niet helemaal correct van vorm en
omdat ze later rood-wit-blauw worden gaan ze wel in het oog springen. De roosters op de rompzijkanten zijn met een fijn zaagje aangebracht.

photo 558346

Als de laatste ongerechtigheden hersteld zijn aan beide romphelften, kunnen ze hopelijk gauw tegen elkaar. Ook daar nog een kleine uitdaging: de louvres voor de luchtinlaat aan de voorzijde.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2022 23:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Wederom mooie aanpassingen!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb één Mach2 model gebouwd, een Kaman Huskie en kan me ook niet herinneren problemen met het lijmwerk te hebben gehad. Net als deze Mach2 kit was het plastic bewerkelijk om er wat goede vormen uit te halen. Maar als je Oostblok en Amodel gewend bent....

Prima verzorgde update hoor, leuk om te lezen. Heb je nog wat met mijn opmerking over de kromming van het dak kunnen doen?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
ik vind dat knap gedaan met die raampjes schuren en polijsten!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
tsjopper bob schreef:
Heb je nog wat met mijn opmerking over de kromming van het dak kunnen doen?


Nou, ik heb er nog 'ns kritisch naar gekeken maar blijf erbij dat Mach2 de vorm beter heeft weergegeven dan LF Models en afgaand op jouw foto's ook beter dan MPM.


Hier nog twee foto's van de Westland Dragonfly in het Aviodrome ter verduidelijking:

photo 558477

photo 558476



De rompdoorsnede is echt halfrond, dus geen platte bovenkant met afgeronde hoeken.


Deef schreef:
ik vind dat knap gedaan met die raampjes schuren en polijsten! :brouw:


Bedankt Deef. Het is vooral een kwestie van gewoon aan beginnen en er wat tijd in stoppen. De kunst is om niet te ver door te vijlen en dan met waterproof schuurpapier met steeds fijnere korrel te gaan schuren.
Dan met een polijststick eroverheen en tenslotte met Tamiya Rubbing Compound de boel polijsten. Later, als het model zo goed als klaar is volgt een laagje P+.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Het passend en strak maken van de ruitjes heeft veel tijd gekost maar ik ben tevreden met het resultaat.
Tijd om de cockpit in de romp te plaatsen:

photo 559264

Tijdens het werken aan de ramen heb ik zitten bedenken hoe ik nu de louvres wil weergeven aan de voorzijde van de rotoropbouw.
Na het monteren van de cockpitsectie heb ik enkele verstevigingen aangebracht en een trapeziumvormig schot geplaatst dat inkijk achter de louvres moet voorkomen.
Na het samenbouwen van de romphelften is het de bedoeling dat uit stukjes strip de louvres worden gemaakt en in geopende stand in de opening worden gelijmd.


Van de linker romphelft de uitlaat vervangen door die van LF Models. Wel even vooraf uitgeboord natuurlijk.

photo 559265

Op de foto is ook te zien dat de opstapjes naar de rotor groter en rechthoekiger gemaakt zijn en voorzien zijn van een klein stukje sprue.
De bevestigingsgaten van het grote paneel op de achterzijde waren wat grof weergegeven door Mach2 en die zijn met plamuur weggewerkt.


Het grote moment: de romphelften kunnen tegen elkaar! Met een paar stukken tape zijn de romphelften in bedwang gehouden om straks de neuskoepel zo goed mogelijk aan te laten sluiten.

photo 559266

De romphelften komen aan de voorzijde niet helemaal gelijk uit en in het dak valt ik no een kiertje te dichten met een stukje strip.


photo 559263

Het is goed zichtbaar dat de afmetingen van de cockpitramen boven in de romp niet symmetrisch zijn uitgevoerd door Mach2. Dit los ik op door ze later even groot af te plakken.
Na het spuiten zie je niks meer van de verschillen terug.
Op foto's van het origineel is trouwens te zien dat deze ramen getint zijn. Op basis van wat ik op het internet tegengekomen ben, ga ik deze groen maken.
De opening waar de louvres in moeten komen behoeft ook nog enige aandacht om het goed strak en gelijkend te krijgen.


Groet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement