Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Hallo allemaal!

Nieuw op dit forum, dacht ik deel mijn huidige project eens met andere liefhebbers. :D
Ik ben van jongs af aan al besmet met het modelbouwvirus, een lange tijd 1/32 voertuigen, figuren en gebouwen gemaakt.
De laatste tijd heb ik m'n oude passie voor WW2 vliegtuigen weer een beetje opgepakt.

De 'lelijkheid' van de B-24 heeft me altijd al gefascineerd, en was dan ook erg blij dat ik een bouwdoos wist te bemachtigen.
Ze zijn echt slecht te krijgen op deze schaal helaas. Het feit dat er zoveel ook zijn neergeschoten boven Nederland en de rijke geschiedenis van dit toestel maakt het voor mij althans een leuk project. Overigens, veel geschiedenis is er niet, na de oorlog werden ze massaal gescrapped. :shock:

Ik heb tijdens de bouw een paar foto's geknipt, zal de aankomende tijd wat frequenter foto's maken en deze delen op 't forum.

photo 551317
Dit is dan de doos. De eerste uitgave is al van de jaren 70, dit is een heruitgave van 2009.
De originele decals vind ik echt een beetje saai, daarom heb ik gekozen voor een setje van Kitsworld, deze zijn 2 weken geleden binnen gekomen en zien er superslick uit!



photo 551331
Ik ga voor de Screamin' Mimi. Vond de olifant wel grappig en de echte historie van dat toestel is wel interessant. Tevens zijn hier nog foto's van.
De Screamin Mimi heeft zowel in de normale luchtmacht kleuren, Olive Drab, gevlogen als in de zwarte Carpetbeggar-kleuren.
Ik ga in deze build voor de OD-variant. Ik hoop ooit, later als ik groot ben :lol: , een alu-kleurige B-24 te bouwen. Heb ooit een metal-kleurige Mirage gemaakt, was re-de-lijk gelukt.


photo 551319
Met ijzerdraad een beetje extra detail toegevoegd aan de P&W's. Voor een oude set is het niet heel erg grof, maar dit maakte het nét ff af.
ze blijven toch redelijk in het zicht, dus een beetje opleuken kon geen kwaad. :wink:



photo 551321
Er zitten wat figuren bij deze heruitgave, die overigens helemaal niet zo slecht zijn!
Ik heb hier nog wat figuren van ICM, monteurs, maar ik ga deze gebruiken bij m'n HK Lancaster 1/48, new in box... :P
Omdat er dus wat monteurs bij zitten, leek het mij wel grappig om straks op de diorama een open cowling te maken.
De dikke Monogram plastic pantserplaten zijn echt superdik gegoten, dus dit uitsnijden en dremelen was nog wel n werkje...
Onder de open cowling heb ik met wat sprue's een uitlaatspruitstuk gemaakt, die komt straks beter tot z'n recht als alles in het OD staat.

Ook heb ik de achterkanten van alle engine-bay's uitgesneden. Dit maakt het zo veel realistischer...



photo 551330
Deze foto's is van halverwege het schilderproces van de vleugels.

photo 551325

photo 551327
Na veel schuur en snij werk heb ik de originele wielset een stapje hoger weten te krijgen. Ik wilde geen dure set via internet aanschaffen, dus ben zelf maar gaan toolen. Het origineel was een bonk ruw plastic, velg en strut waren één geheel. Vind dit voor een minimale effort job wel redelijk gelukt.



photo 551320
Pre-shaden van de bovenkant van de vleugel. Ze staan inmiddels volledig in OD met weathering en al.
Aangezien dit een model met opliggende panel-lines is, heb ik maar gekozen om een rivet-maker aan te schaffen. Ik heb allemaal rivet-detail aangebracht, dit is echt wel een upgrade t.o.v. de originele panel lines.
photo 551370



photo 551324
photo 551328
photo 551329
De cockpit, waar zichtbaar, nog een beetje beschildert. Ik ga hier zeker nog wel een opleukbeurt aan doen.
Het originele detail in de cockpit is écht minimaal. De gehele radio-ruimte ontbreekt en ook voorin de neus is er weinig tot geen detail.

Dus... Ik ben op zoek gegaan naar PE. Kwam hierbij op de 1001hobby site uit. Zag er leuk uit, maar ik wacht inmiddels al 6 weken op mijn bestelling...
Er komt, als het goed is, een PE-set voor de bommenrichter/navigator ruimte, incluis een .50 met ammo-belts, een PE-panel sheet, een maskingsheet voor de ramen en een (overbodige) stickerset. Wanneer dit allemaal binnen is, ga ik verder met het interieur, waarna de romp aan elkaar kan worden geplakt!

Tot zo ver mijn proces!
Ik hoop vandaag nog een update te posten, ben al wel ietsje verder dan de foto's doen vermoeden. De vleugels zijn best aardig gelukt, deze monteer ik als laatste aan het model, want hij is behoorlijk aan de maat wanneer alles erop en aan zit!

Groeten,
Jeroen


Laatst bijgewerkt door J-roen87 op wo 26 jan, 2022 19:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 12:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er tot nu toe echt wel netjes uit, mooie wielset heb je er van weten te maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Mooi project, om te volgen
De bouw van je B-24 ziet er goed uit

Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Ziet er goed uit, ik hoop dat je je PE set snel binnen hebt. Succes met de rest van de bouw.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Bedankt voor de positieve feedback en leuke reacties! Fijn dat het positief wordt opgepakt!

Zoals beloofd, ik heb de vleugels wel al klaar, ga pas de decals doen als ik alles inelkaar heb.
Ik ben wel blij met de rivet-detail, komt toch nog goed tot z'n recht.

wanneer alles in de decals staat ga ik ook met de matte vernis aan de gang :P.

photo 551351
De staart-koepel. 100% uit de doos gebouwd, wordt toch voor 60% ingekapseld door de staart.

photo 551353

photo 551352
De P&W's blijven toch goed zichtbaar. Wanneer ik zo ver ben krijgt de hub of gearbox nog een extra accent grijs/blauw. (hoogglans)
Heb de intakes voor de intercooler en de oliekoeler ook open gemaakt. Origineel is het model vrij saai vanuit de doos, alles is dichtgegoten. Vrij logisch voor een kit wat al zo oud is, maar verder heb ik tot nu toe geen klachten over pasvorm.

Er wordt op internet veel geklaagd over de pasvorm, dat niet aansluit e.d., natuurlijk is het geen Tamiya-kit van deze tijd, maar het past in mijn ogen prima en het bijwerken is vrij gemakkelijk te doen.

photo 551355
photo 551356
photo 551358

Tot zo ver de vleugelpartij. Het is een behoorlijke lap plastic om mooi uniform te maken, maar dat is aardig gelukt zo.
De uitlaatsporen ben ik nog niet 100% zeker van. Ik vind de hoeveelheid roet uit de turbocharger nogal aan de maat, was natuurlijk enkel een dumpvalve.

Groeten Jeroen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Welkom en veel plezier hier. Wat je hier laat zien ziet er goed uit. Ik moet stiekem wel toegeven dat ik dit wel een mooie kist vind.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Welkom op het forum Jeroen.

Deze heavy hitter staat bij mij hoog in m'n lijstje om aan te schaffen maar dan een schaal kleiner dan deze.
Het ziet er allemaal schitterend uit wat je tot nu toe aan het doen bent. :brouw:

Succes verders en blijf posten met deze en andere projecten in de toekomst uiteraard. :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Dank allemaal!

Alsof het zo moest zijn, krijg net een mailtje dat mijn bestelling PE onderweg is! :D

Ik zal zeker blijven posten, ben niet iemand die jaren met één project bezig is, dus hoop in de loop van de komende weken wel wat progressie te kunnen tonen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hey welkom en mooie bouw tot nu toe.
Ben erg benieuwd naar je verdere vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2022 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Jeroen,

Het is een prachtig model om te bouwen, ik heb hem gebouwd toen hij net uitkwam....ja, ik wordt oud.... :lol: :lol:

Advies, probeer maar niet om gewicht in de neus aan te brengen, gewoon te weinig ruimte. Als het goed is, zi er een instapluikje met trapje onder de romp, met een beetje aanpassen, kan dat als steun
dienst doen.

Voor inspiratie mijn zeer oude model: https://i.pinimg.com/originals/46/8c/1e ... e4c29a.jpg

Veel succes verder !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement