Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2022 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat klopt wel. Hoe meer onderdelen je los knipt uit het gietraam, hoe meer details je tegenkomt.
Ik hem gezien; dat is wel een boel werk om zulke kleine oppervlakjes af te plakken. Dat is wel oppassen telkens met overspray.

Ondertussen ben ik geopereerd aan de scheefstand van mijn grote teen (hallux valgus) en ben tijdelijk even op een ander adres aan het brouwen.
Ik heb mijn werkzaamheden beperkt tot het knippen, snijden, schuren en lijmen. Want al dat plamuur, scratch en verfgedoe vond ik nou net teveel attributen om mee te sjouwen "voor even".
Dus ik bouw nu het model zover af totdat ik niet meer verder kan totdat er een van de bovengenoemde dingen aan bod komen.

Voordat ik verder kon met de lijmwerkzaamheden moest eerst de cockpitkuip gespoten worden.
Toen was het dus de beurt om het in één van de romphelften te plaatsen, samen met de fundatie van het kanon en de hoofdrotor.
photo 550526

Bij de staartrotor moest eigenlijk nog een verankeringsbusje aan de binnenkant gelijmd worden. Maar omdat je dan ook de staartrotor al moet monteren heb ik besloten om dit maar achterwege te laten.
photo 550527


Toen de andere romphelft mooi uitgelijnd erop en met wat spul om het even vast te houden.
photo 550528


Toen was het de beurt aan de motorgondels.
photo 550529

photo 550530

photo 550531

photo 550532


Bij mijn vorige Apache model heb ik er niet rekening gehouden om de voorkant van de turbine bladen nog een kleur te geven.
Hoe kan je dit nog doen voordat je die transmissie behuizing ervoor kan monteren? Of is het beter ze na het spuiten te monteren?
Het gaat om onderstaande foto.
photo 550543


Het hoofdlandingsgestel loopt bij deze kit ook mooi in één lijn door de FAB.
photo 550533



Dan de hoofdrotor.
photo 550534

photo 550535


Het was nog even goed kijken wat nu de boven en onderkant was, maar tussen de rotorbladen zie je van een soort van "kammetjes" zitten die maar in één richting kunnen zitten.
photo 550536


photo 550537

photo 550538

photo 550539

photo 550540




En toen het hele geval voor een dry-fit maar even erboven op gezet; ik heb de rotor bladen nog niet gebogen.
photo 550541

photo 550542



Voor de stubwings wil ik nog een zaagje bestellen om die uiteinden eraf te halen die er niet bij horen.
Is het trouwens handig om voor antennes het messing te gebruiken dat hier in de webshop verkocht word? Dit is niet massief maar heeft een wanddikte van 0,4mm. Ik was van plan een buitendiameter van 1,6mm te gebruiken of is dit te klein?


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je gaat spuiten loop ja vaker tegen zulke keuzes aan. Vooraf verven of spuiten geeft achteraf veel afplakwerk. Eerst de onderdelen verven en later monteren geeft problemen met het plaatsen en het weer bijwerken daarvan. Vaak is het dus kiezen, waarbij het vooraf aanbrengen een strakker resultaat geeft. De bouwer bepaald uiteraard welke manier voor hem het beste werkt en daar kom je achter door ze beide te proberen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wat bedoel je juist met je vraag over de messing antennes? Welk een messingprofiel heb je voor ogen? Of welk een antennes heb je voor ogen?

Over de turbine zou ik me geen zorgen maken.. van de binnenzijde is niet veel zichtbaar. Gewoon donker spuiten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Mijn vraag was eigenlijk wat in 1/72 een gangbare diameter is om een antenne te maken. Bijvoorbeeld als je 1mm neemt dan is het in het echt 72mm.
Maar ik denk dat ik ze van een kleine veiligheidsspeld ga maken. Deze zijn ook 1mm.
Hiervoor heb ik trouwens ook een bestelling voor de deur uit gedaan wbt deze straks te lijmen met secondenlijm. Ook heb ik 0,02mm rigging wire besteld voor de draad ervan.
Wat betreft de voorkant van de turbine heb je wel gelijk in. Maar toch word die vaak op een bouwbeschrijving aangeduid dat je die in die kleur moet verven.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Vandaag en gisteren ben ik bezig geweest met de cockpit en wat detaillering.
Als eerste de stoelen geverfd.
photo 550915

photo 550916

Ik had de stoeltjes met blu tack aan een cocktailprikkertje gekleefd. Wat een handig spul, ik had het nog niet eerder gebruikt.
photo 550917


Omdat bij deze doos geen pilootjes zaten, en er op de stoelen ook geen opliggende details zitten die de riemen/gordels voorstellen heb ik deze gemaakt van Revell aplaktape.
photo 550918

Toen deze geverfd en geplakt.
photo 550927


Het opliggende reliëf dat ik gemaakt heb met afplaktape heb ik nu allemaal knoppen/clusters opgeverfd om wat detail toe te voegen.
photo 550930

photo 550928

photo 550929


Aan het plafond van een AH-64a zit volgens mij ook nog iets van een knoppendinges. Deze wil ik gaan maken van een stukje stripstyreen.




Aan de achterkant van de romp zat trouwens op de plek van de antenne die ik wil maken een uitstulping die weggesneden moest worden.
Ik denk dat ze met het spuitgieten de romphelften gekopieerd hebben, want volgens mij zit aan de andere kant de chaff/flare dispenser.
En zo kom je steeds meer te weten als je aan het bouwen bent. :D
photo 550911

Hier is het kaal.
photo 550914




Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig Robbin

Robbin schreef:
Mijn vraag was eigenlijk wat in 1/72 een gangbare diameter is om een antenne te maken. Bijvoorbeeld als je 1mm neemt dan is het in het echt 72mm.


Als je zo al denkt zit je goed. Schat in wat het in het echt is en reken dat terug. Stel zo'n antenneblad is 1 cm dik --> 10 / 72 = 0,14 mm --> dat is wel heel dun, ik gebruik veel 0,25 mm plaat. Zo heb ik al flink wat styreen plaat en staaf in de voorraad.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar deze kit, ondertussen vond ik er een op marktplaat (Hobby Boss AH-64A), dus die is onderweg naar mij.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
1mm voor antennes op deze schaal?

Je redeneert goed in verband met het omrekenen, maar je moet het ook terugkoppelen... als ik 1mm neem heb ik 72mm... kan dat wel??? Of is het aanvaardbaar? Welke materialen kan ik gebruiken...

Een borstelhaar is bvb veel dunner en flexibeler

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat is misschien wel een beetje aan de dikke kant voor een antenne. Maar het blijft toch een beetje gissen, want er is niet zo makkelijk iets op het web te vinden waaruit blijkt wat de afmetingen zijn van verschillende onderdelen.
Ik heb na enig zoekwerk op het web wat blueprints gevonden die redelijk gedetaileerd zijn. En ook eentje met redelijk wat maten erop, zodat ik de ene tekening kan schalen naar de andere. Zoals onderstaand:


Tekening naar imperiale maatstaven omgerekend naar metrisch.
photo 550988


Dan de grote gedetaileerde tekening met de antenne erop.
photo 550989

Na enig rekenwerk blijkt dus dat de antenne 31,23mm in het echt is.
Dan kom ik op een schaal van 1/72 dus op een dikte uit van 0,43 cm.

Dit is een veiligheidsspeld die er qua dikte er het dichtst bij komt.
photo 550991


Het gaat mij trouwens niet om de draad van de antenne (wat je misschien met borstelhaar bedoelt) maar het L-vormige deel waaraan het draad vast zit.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
0,5 mm styreen-staaf zou ook kunnen, wellicht iets makkelijker te verlijmen en de draad aan vast te lijmen. Dat verschil in dikte is minimaal en in deze schaal acceptabel.

Op zich mooi dat je zulke tekeningen hebt, maar echte foto's heb je meer aan. Die zou je dan kunnen vergelijken met de tekening en dan gaan meten. Ik mijn Apache-boeken niet zo bij de hand, anders zou ik eens moeten gaan bladeren. Ik heb ook een soort van manual, misschien staat daar wat meer in.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2022 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Oké dus als het een beetje smoelt in deze schaal om zo maar te zeggen, dan is het al wel redelijk goed.
Hier de cockpit zoals hij gaat verdwijnen onder de canopy. Ik heb naast het gepanserde scherm dat voor de piloot zit ook nog de 2 anti glare panelen aangebracht. Dat knoppendinges dat aan het plafond zit ga ik niet meer maken, aangezien het zo ook al wel een drukke bedoeling is.

photo 551369


photo 551368


photo 551366


photo 551367

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement