Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het 24-uitlaatpijpjs-corvee is klaar en ze zijn in ge gaatjes gezet. Met een pincet ging dat niet, ze sprongen (veel te) gemakkelijk weg zodra er (een kleine) kracht werd gezet. Maar met de punt van een naald ging het prima. Na het uitlijnen langs een recht stukje plaat en het netjes in langsrichting verdelen heb ik ze vastgezet met dunne secondelijm.

photo 550692

Daarna de pijpjes gelijk schuren.

photo 550691

Redelijk resultaat, in ieder geval een stuk beter op een rij dan de gaatjes. Van boven bekeken:

photo 550694

Omdat de uitlaatpijpjes ook donker geverfd zullen worden alleszins bevredigend, denk ik.
Bovenop de neus zit ook nog een uitsteeksel, waarvan de rol mij niet duidelijk is. Maar iets van plastic gefröbeld wat er ongeveer op lijkt.

photo 550693

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat een priegelwerk! Lijkt wel een potvis met vleugeltjes door die kleur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Prima aangepast Rob, dit lijkt strakker.

robh schreef:
Bovenop de neus zit ook nog een uitsteeksel, waarvan de rol mij niet duidelijk is.


Kan het een beluchtingspijpje zijn?
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_K-12

Ik zie trouwens dat er eerst met een 14-cylinder ster-motor gevlogen is, later vervangen door de Curtiss V-12 van jou model
https://www.wikiwand.com/nl/Fokker_D.XVI

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik zie trouwens dat er eerst met een 14-cylinder ster-motor gevlogen is, later vervangen door de Curtiss V-12 van jou model


Er waren drie verschillende prototypen/versies.

photo 547698

Links de versie voor de LVA met Armstrong Siddeley Jaguar motor, in het midden met een Bristol Jupiter motor en rechts het onderwerp van dit bouwverslag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Waarin ook weer onderscheid is tussen de poten naar de wielen en wellicht dat de LVA-versie iets andere vleugelsteunen heeft. Kun je weer even vooruit.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Maar weer wat administratief werk: Het uitzoeken van de spandraden en de stuurkabels. De bronnen die ik daarvoor gebruikt heb zijn primair de foto's, en verder de tekening en in laatste instantie andere D.XVI modellen.
De resulterende tekening:

photo 550920

En tussen de cijfertjes lopen dan
Lift wires 1-5, 3-5
Landing wire 2-4
Fin rigging 6-7
Elevator control 8, 9
Rudder 10
Aileron 11

De stuurkabels voor de staartvlakken lopen natuurlijk naar control horns op de roeren. De rolroeren worden aangestuurd door een push-pull stang aan de onderzijde, aan de bovenkant is daar een balansgewicht aangebracht. Dat is tenminste ook zo bij de D.XVI's met Jaguar, Jupiter en Panther motor. Die balansgewichtjes moet ik dus ook nog maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Prachtig werk wat je last zien weerom. Uitlaten zijn goed gelukt.

Voor die lamellenkoeler, is papier geen optie? Gewoon harden met dunne CA na het snijden, dan schuurt het gemakkelijk, maar blijft het dun. Misschien een optie.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@Silenoz: Ik ga het eens proberen.
De rolroeren hebben een balansgewicht aan de bovenzijde. Tenminste, dat neem ik aan, ik heb er geen foto's van maar zowel de Jaguar, Jupiter en Panther versie van de D.XVI hebben die. Ik heb ze gemaakt van 0.4 mm plaat en 0.5 mm staf.

photo 551249

De andere roeren heb ik voorzien van PE uithouders op de plaatsen afgeleid uit foto's en de tekening.

photo 551250

Dan ben ik begonnen met het landingsgestel. Alle landingsgestel stijlen zijn voorzien van een stroomlijn staart.

photo 551251

De wielpoten opgebouwd uit 0,75 mm messing staf, omgebogen tot wielas en aan de bovenkant voorzien van een stukje buis van 0,8 x 1,0 mm om de schokbreker te simuleren. De as heb ik ook voorzien van een schijfje van 6 mm styreen van 0,4 mm dik, waar dan het wiel tegenaan gelijmd moet worden. De stroomlijn staart is van spits gevijld 1 mm plaat, daarna afgesneden tot een breedte van 2,5 mm. De wielen komen uit mijn Aeroclub voorraad, en hoefden nauwelijks aangepast te worden.

photo 551248

Daarna kwam de cabane aan de beurt, gemaakt van 0,65 en 0,5 mm styreen staf. Afmetingen afgeleid uit de tekening en het model zelf.

photo 551247

Dat was niet al te makkelijk; de eerste set kon ik weggooien, hij paste niet goed op de romp. De tweede set ging beter en heb ik met wat moeite op de romp gelijmd.

photo 551266

photo 551267

Het verfwerk heeft nogal te lijden gehad van het steeds beetpakken van het model, daar moet dus nog wat aan gebeuren. Het montagepunt van de wielpoten heb ik nog moeten wijzigen, er was een duidelijk verschil tussen de foto's en de tekening. Ik heb dat aangepast, en de wielpoten iets verlengd met een stukje 0,65 mm staf.
Tenslotte heb ik van 1 mm staf een Venturi buis gevijld, die aan de bakboord zijde van de romp moet komen.

photo 551246

Nu eerst nog de gaatjes voor de bevestiging van de spandraden boren, daarna schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2022 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1379
Rob,

Mooie vorderingen zover, tja, die onderstellen van de Fokkers waren best lastig om te maken, ze hebben nooit rekening gehouden met ons modelbouwers ... :lol:

Veel succes verder met de bouw !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De Venturi buis is geschilderd en aan de romp bevestigd.

photo 551874

Daarna ben ik begonnen de Aeroclub tweedekker samenbouw mal in te stellen. Eerst zoals gebruikelijk de oplegpunten tegen beschadiging beschermd met tape en toen de romp met ondervleugel in de mal gepast. Dat klopte van geen kant; de montagepunten van de vleugelstijlen bleken binnen de oplegpunten te vallen in plaats van er buiten. Bij vergelijking met de tekening bleek dat ik bij het opmeten daarvan een fout had gemaakt. Dus konden de paneellijnen en bevestigingspunten van de vleugelstijlen weer mooi dichtgeplamuurd worden en moesten die opnieuw op de goede plaats gemaakt worden. Bij de bovenvleugel dezelfde fout.

photo 551873

Bovendien bleek dat na het verplaatsen van de bevestigingspunten ook de plaats van de control horn van een van de rolroeren verplaatst moest worden. Een kleine vertraging dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement