Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 32  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi Bert! Ik zie de witte vlekken niet direct, maar kun je deze niet simpel verwijderen met een debonder van bijvoorbeeld Zap?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 12:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
waarschijnlijk wel, maar dan moet je dat wel in huis hebben en hopen dat het ook op Colle werkt. Maar och, met verf er op zie je het ook niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2022 8:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Er gebeurt een hoop, alleen is dat amper zichtbaar en niet echt de moeite waard om dat hier te laten zien. Ik heb namelijk 2 3D printers 2e hands op te kop weten te tikken en daar ben ik echt wel een paar dagen mee bezig geweest om te zien hoe het werkt en instellingen te vinden. Het zijn wel een paar oudjes (al is dat relatief voor 2 jaar oude bakken) maar wel grappig. Er wordt wat gezegd dat het valsspelen is in de hobby, ja, misschien, maar tegenwoordig zijn toch diverse AM kits ook 3 D print en worden modellen op de PC ontworpen en de mallen worden ook via een PC gemaakt.
Ik heb dus de reciever en radio getekend voor de Mossie, ik was bezig met een plastic exemplaar maar daar ben je dus echt wel een heel aantal uren mee bezig, het tekenen en uitprinten kosste net 3 uur. Ze zijn neit 100% accuraat, kwam ik achteraf achter, maar dat zijn werkelijk puur details (al had de reciever waarschijnlijk een paar mm smallen gemoeten, eens kijken of ik moet schuren ook het gewenste idee krijg

photo 550369

Verder ben ik bezig geweest met de cockpit, dat is dus veel trail&error, want vaak vind je net niet de foto's van dat stukje wat je nodig heb, en ik heb al een hele verzameling aan foto's opgebouwd. Ik gebruik dus ook een beetje de romp van het revell model als leidraad.
Ik ben nu bezig met de opbouw van de bediening van de diverse roeren vanuit de stick, bij de Mossie werd dit gedaan via een wielconstructie welke naast de piloot zat en waar de kabels voor hoogte, richtingsroer en airelrons door en langsheen lopen. Omdat het functioneel moet zijn moet ik naast de schaalgrootte ook het functioneren bedenken en welke materialen ik daarvoor moet gebruiken. Ik ben dus eerst bezig in SW om een een soort digitale schets te maken zodat ik het "gevoel"kan krijgen en ik denk serieus om dit dus ook de printer te laten doen, sowieso om te zien of het sterk genoeg is en hoe het te doen is, ik moet dus ook gaan bedenken en tekenen van de losse componenten zodanig dat deze als een mini kitje in elkaar passen, dus hoezo valsspelen met een 3D printer, je bent er drukker mee bezig dan gewoon maken, maar het wordt wel mooier met zo'n ding

photo 550370

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Nice hoor! Vind het ook geen valsspelen, het is gewoon een andere manier om iets te maken toch.
Je bent nog steeds evenlang bezig met uitzoeken en ontwerpen toch?
Het zijn resin printers lijkt me, vanwege het fijne detail?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 22:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja klopt, resin printers

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 8:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Niet zoveel gedaan eigenlijk, althans aan de bouw, ik ben meer aan het zoeken geweest hoe ik de radio moest aansluiten. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee dat ik totaal geen muziek bij mijn geploeter heb, dus eerst maar eens de radio doen. Al is een homeset makkelijker. Ik ben alleen nog op zoek naar een transponder/reciever type 3003 ende crashswitch voor de IFF

Ik heb dus eerst maar eens de stekkers er ingeplugd bij de reciever 1154 en de transmitter 1155 en stroom verzorgd via de HT power unit, die ook weer gekoppeld staat aan de LT power unit, helaas moest ik wel even op zoek naar de juiste weerstand, de zekeringkast had ik nog van een oude motor. Ik moet alleen de koptelefoons nog aansluiten en de mic, stel dat er toch nog een telefoontje binnenkomt. Via de, nog aan te sluiten, keuzeschakelaar kan ik wel via de intercom om koffie vragen

Tis nog wel een zooitje, moet nog 1 en ander een beetje netter snijden, maar eenmaal in kleur zal dat gaan meevallen

photo 550681

photo 550682

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Jawadde, dat is me de klus wel! Zeer mooi en leuke oplossingen en ideeën.

Hoe ga je de romp opbouwen van de Mosquito (tenzij ik er overheen heb gelezen natuurlijk)? In het echt was deze gebouwd uit twee schelpen triplex die aan mekaar gelijmd worden.
Ga je deze met stringers aan mekaar vastmaken of ga je werken op basis van een "cutaway"?

EDIT: "....uiteindelijk gaat daar toch fineer overheen, zowel aan buiten als binnenzijde" (Er overheen gelezen dus!)


Leuk hoor!

Grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 9:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Thanks, yep er gaat fineer overheen, maar hoe, daar heb ik alleen nog maar een wazig idee over

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 9:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo door omstandigheden heb ik de laatste paar weken neit veel kunnen doen, maar de afgelopen dagen de boel weer opgepakt, hoewel ik ook veel met de printer heb gespeeld. Veel prints zijn mislukt doordat ik zoekende ben naar de juiste instellingen, waarschijnlijk een te koude omgevingstemperatuur, het niet juist voorbereiden van de printsobjecten etc etc.
Wel is het gelukt om een buste uit te printen, vond ik al heel leuk, uiteraard

photo 552224

photo 552227


Maar goed, back to the subject
Ik weet niet zeker meer of ik al de start van IP heb laten zien, waarbij de bedieningspedalen gesoldeerd zijn

photo 552222

photo 552223

Helaas kwam ik er te laat achter dat ik twee beugels nog moet monteren, nl aan de linkerkant. Hiermee worden dan de kabels bediend voor het richtingsroer. Op de tekening staan deze verkeerd getekend, namelijk dat je deze kabelarmen links en rechts op de as moet monteren, dus aan de buitenzijde van de beide pedaalcontructies. Dit was in het echt niet zo, want dan zouden de kabel van de rechter pedaal schuin naar achter zijn gelopen en zou dan steeds van de geleider afgelopen zijn die naast en onder de pilotenstoel zit. Lijkt mij niet handig
onderweg.
Dat wordt weer slopen

Ook verder gegaan met de cockpit, met name de vloer. De opening voor het toegangsluik toch maar groter gemaakt, yep, ook slopen, de balkconstructie voor de controlstick geplaatst en de constructie voor de bedieningselementen voor hoogte en richtingsroer gemonteerd

Zoek de verschillen dus in onderstaande twee foto's

photo 552225

photo 552228

Yep, De asdrager moest tussen de balken, ach, hadden we weer wat te slopen
De bedoeling is om tussen de beide armen van de buitenste asdrager nog een werkend loopwiel te maken, hieromheen zaten de kabels voor het hoogteroer. Onder deze asdrager zaten dan de geleide wielen voor de richtingsroer en airlerons

Moet alles nog wel afwerken, dus rafelkantjes, etc

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 8:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo, weer een klein beetje verder, nou ja, letterlijk een klein beetje. Heb nu voor de werking van het richtingsroer eindelijk een goede print gekregen, hoewel de geleidewielen wel te groot zijn, dus die kan ik niet gebruiken

Het gaat om het grotere geleidewiel waarvan ik er voor de zekerheid maar 2 van heb geprint

photo 552642

Toen kwam de stuurknuppel. Ik had deze getekend aan de hand van het model uit de kit en wat aangepast aan de hand van foto's, na het printen bleek dat ding net te lang te zijn, dus ik moest weer opnieuw tekenen. Ik kwam er toen ook gelijk achter dat de stuurknuppel alleen maar naar voor en achter wordt bewogen voor het hoogteroer en dat het stuur, middels een kettingoverbrenging, de airlerons aanstuurt. IK moest dus gelijk iets bedenken waarmee ik het stuur beweegbaar kon krijgen. Ik heb dus geprobeerd om in de stuurknuppel al twee geleidewielen te tekenen in de hoop dat deze na het printen ook nog konden draaien. Leuke oefening om te zien hoe is moet, jammer dat je daar dan 1.5 uur op moet wachten

De tekening
photo 552643


en het eindresultaat, ter vergelijk, dit is dus ca 24 mm lang

photo 552644


Helaas, op 0.04 mm laagdikte wilde het nog niet draaien, op 0.03 trouwens ook niet, dus ik ga weer old school werken en over op messing en soldeerbout

Wel vond ik een leuk figuurtje op WWW, niet zo gedetialleerd, maar wel grappig. Ik heb dus al een een titel voor het eindresultaat "What the heck?"

photo 552641

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 32  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement