Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
HELP :!:
Mijn potje bruine verf (White Ensign Models Colourcoats WEMCC ACD 02, LVA Camouflage bruin (dark brown), FS 20059) is nu echt leeg. Als iemand nog zo'n potje in de aanbieding heeft: graag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Rob, Ik heb nog een bijna vol potje staan, dat wil ik best doneren. Check PB.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Sjaak, bedankt voor het aanbod. Heb inmiddels bij Naval Models een heel setje besteld.

Eob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooi dat je het zo op hebt kunnen lossen photo 34820. Momenteel is mijn favoriete verf, Xtracolor, ook maar mondjesmaat aanwezig in Aalsmeer :( .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben verder gegaan met het monteren van het glaswerk op de bovenkant van de romp en het vullen van de randen tussen het glaswerk en de romp met Vallejo plamuur.

photo 548570

photo 548571

Daarna heb ik de plamuurranden voorzichtig geschilderd met de laatste restjes bruine verf. Op de tweede foto is ook het stripje te zien voor het makkelijker plaatsen van de neuskoepel.
De neuskoepel is een apart verhaal. Ik was er niet zeker van of die goed zou passen; het leek er op dat de randen van de koepel aan de bovenkant gelijk zouden vallen met de buitenkant van de romp. In werkelijkheid liggen die natuurlijk binnen de romp, anders kan de koepel niet draaien. John H had aangeboden voor mij een nieuwe neuskoepel te maken, dus die kwam deze week binnen. Ik ben toch doorgegaan met de koepel zoals die in de kit zat om te kijken hoe dat zou gaan (of staan). Het onderste deel had ik toch nodig samen met John's koepel.
De neuskoepel bleek toch redelijk te passen, het bovendeel was wat smaller dan de romp.

photo 548554

photo 548552

photo 548551

Wel is de raamindeling van het onderste deel fout; daar zitten bij het origineel vier ramen in plaats van drie. De foto's laten ook zien dat de linker motorkap losgekomen is (zit inmiddels weer vast).
In afwachting van de bruine verf maar begonnen met het landingsgestel. De montage is tamelijk straight forward, al moet de groef waar de afsteing in gelijmd moet worden iets bijgewerkt worden.

photo 548553

Na de tweede poot en de poot voor het staartwiel kan het model letterlijk op zijn pootjes gezet worden.

photo 548566

photo 548568

photo 548567

Als de verf er is ga ik eerst nog de randen van de beglazingen een plamuurbeurt geven om de groeven wat weg te werken. Daarna wordt het decal tijd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Nou, ik zie, dat je de neuskoepel gelukkig, goed passend, op z'n plek heb gekregen. :brouw:

Good luck met de afbouw !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2021 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Jouw exemplaar staat nog steeds reserve voor als het uiteindelijk resultaat me niet aanstaat :wink: .
De bruine verf is binnen, dat wil zeggen het hele setje LVA kleuren met een extra potje bruin. Prima service van Naval Models :brouw:.
Ik heb ook de rolroeren vast gelijmd. Dat is nodig als ik de roundels ga gebruiken, want die liggen voor een stukje over de roeren. Ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen, alleen op de foto waar de T.IX door zijn hoeven gezakt was heeft hij driehoeken, op alle andere roundels.

photo 548655

Voor de lol ook de schroeven er op gezet (aluminium aan de voorkant, mat zwart aan de achterkant; ook te zien op foto's van de "verongelukte" T.IX). Daarna de wielen aan de poten van het landingsgestel gelijmd. Het staartwiel hoefde ik niet te lijmen, dat klikte gewoon in het (metalen) pootje en kan zelfs nog draaien.

photo 548651

photo 548653

photo 548652

Verder heb ik nog een keer de naden tussen de canopies en de romp geplamuurd. Als dat droog is nog een laatste keer bijwerken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2021 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De props zijn geschilderd, voorkant aluminium, achterkant mat zwart, zoals te zien is op een van de foto's van de door zijn landingsgestel gezakte T.IX.

photo 548900

Ook heb ik de antennes op de romp gezet.

photo 548899

De lange mast heb ik nieuw gemaakt van messing stroomlijnprofiel netje spits gevijld. Dat kan dan beter de vier antennedraden vanaf de kielvlakken aan. De antennes moeten nog geschilderd worden.
Dan de decals. Ik wil hem toch graag met oranje driehoeken maken, zoals hij na september 1939 gevlogen heeft. Er is op een foto de oranje driehoek op de romp te zien en vagelijk de kleurverschillen en omranding van het richtingsroer.

photo 545164

Ik heb (nog) geen foto van de driehoeken op de vleugels. De driehoeken die in het decal sheet zitten zijn volgens de voorschriften echt te klein, 25 mm hoog in plaats van 39,4 mm. Ook de driehoek op de romp is te klein, al is het verschil minder storend: 12 mm i.p.v. 14.8 mm.
Ik had de richtingsroeren al zwart geschilderd, dan hoef je er alleen maar het oranje deel van de decal op te plakken.

photo 548898

Dan de decals. Die in het decal sheet passen niet erg goed.

photo 545162

Ze zijn aan de grote kant en volgen niet precies de omtrek van het roer. Dus maar weer aan het tekenen. Eerst een scan van het roer overgetrokken.

photo 548894

Daarna flink wat manipulaties om een zwart randje van 1,4 mm te krijgen.

photo 548893

Print uitgeknipt en passen op het roer.

photo 548896

Ziet er best netjes uit. Maar toen ik de foto beter bekeek:

photo 548902

In tegenstelling tot de voorschriften is het balansvlakje niet oranje, dus maar weer "even" gecorrigeerd. Nu ziet het velletje er zo uit.

photo 548895

Ik wacht nog even of ik nog een foto kan vinden/krijgen waar de driehoeken op de vleugel te zien zijn. Daarna ga ik ze weer laten drukken in Finland. En als de prijs meevalt een stuk of wat setjes leveren aan de Luchvaart Hobby Shop.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec, 2021 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wordt al een mooi chocolade monster.
Zijn zo te zien nog beste spleten die je weg moet werken bij het glaswerk. Succes met het afwerken daarvan.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het decal velletje is klaar en in productie.

photo 548981

Ik heb de pseudo KNIL ML registraties tijdens de eerste vlucht toegevoegd. Op het laatste moment is de hoogte van de grote registratie nog verkleind naar 4 mm.
Daarna heb ik de wieldeuren en bommenluiken vastgelijmd.

photo 549465

photo 549464

photo 549463

Nu alle chocolade nog nalopen en alles in de glans zetten. Daarna is het wachten op de decals.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement