Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2021 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
fvdm schreef:
Ik zeg niet dat je niet hoeft te primeren maar dat de noodzaak minder is omdat enamel genoeg hecht op het plastic. Als je van te voren wilt weten of je werk glad genoeg is en of er geen krassen zijn dan is een primerlaag (liefst wel glanzend) wel verstandig. Dus voor de hechting zou het niet hoeven maar voor een controle wel. Je hebt er dus zelf de vrijheid in.

Besluit je om te gaan primen dan ben ik het helemaal met TheFlyingDutchman eens dat ik dan zeker geen spuitbus zou gebruiken. Ik zelf zou dan van hetzelfde merk als de verf die je gaat gebruiken een primer te gebruiken. Dat is toch op elkaar afgestemd en voor een beginner is de kans op fouten/problemen vele malen kleiner. En minder problemen geeft een goed gevoel en vertrouwen in je werk.


Oké, en waarom is het eigenlijk beter dat de primer laag glanzend is? Volgens mij is de grondverf die ik heb een matte. En is de kleur daarvan ook belangrijk. Ik heb namelijk ook ergens gezien de de hele Apache zwart spoot als "grondverf" alvorens die in de eindkleur werd gezet.


tsjopper bob schreef:
Waarom vergelijken met een animatie? Zoek even naar foto's van een echte Apache en dan zie je dat ze wel degelijk doorhangen. Niet zo extreem als bij de Chinook of bij zo'n grote Rus, maar ze hangen zichtbaar door. Kwestie van gewicht en zwaartekracht zeg maar. Al zijn de bladen van de Apache inderdaad stijver en lichter dan andere bladen, ze hangen wel degelijk door in ruststand.

link naar veel foto's



Ja maar ik zocht naar afbeeldingen waarop de heli er recht vanaf de zijkant op stond gefotografeerd. Ik vond het iig moeilijk oordelen vanaf een foto die niet recht op de flank genomen is.


Ik heb ondertussen met een bak heet water er een kromming in kunnen maken waar ik best tevreden mee ben. Alle 4 de bladen raken netjes gelijk de grond.
photo 547851




Hier een droogpassing hoe dat er straks eruit gaat zien. Ik zie nog wel dat de swash plate misschien nog een stukje mag zakken. Op foto's van het origineel zit die helemaal tegen dat onderse gedeelte wat ik al geverfd heb aanzit. Anders worden de "blade pitch control links" (zie bij de doorsnede bij nr. 72 het betreffende onderdeel :D ) die ik zelf wil gaan maken een beetje kort.

photo 547870

Het zit er strak tegenaan.
photo 547881


photo 547853

photo 547854

photo 547852



Verder vond ik het toch nog wel nodig om even een plamuurronde in te lassen. De passing is eigenlijk voor zo'n oude kit ontzettend goed te noemen, maar vond het toch wat storend dat de overgang tussen beide romp helften niet helemaal vloeiend was.
Ook heb ik de canopy schoon gemaakt van lijmresten.

photo 547847

photo 547848

photo 547849



En hier is het plamuurwerk na het schuren. Hierbij was toch best wel wat voorzichtigheid geboden. Achteraf had ik de antennes beter als laatste kunnen boren en lijmen.
photo 547855

photo 547856

photo 547858

photo 547860




Ik weet niet wat de beste volgorde is voor het bouwen, aangezien je met het verven ook al veel doet terwijl het onderdeel nog in het gietraam zit.
Je kunt een onderdeel wel mooi rondom verven zonder het aan te raken, maar de afwerking (flash verwijderen) gaat dan wel moeilijker. Ik zit er nog wel een beetje over te dubben in hoeverre je het "af" kunt bouwen zonder dat je straks veel hinder ondervind tijdens het spuiten met moeilijk bereikbare plekken.
Het laatste onderdeel dat ik denk te lijmen zal het staartwiel zijn. De pylonen en de wapens doe ik afzonderlijk.
photo 547859


Dat was het dan al weer.



Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2021 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Een glanzende laag laat beter oneffenheden zien dan een doffe of matte laag. Dat is de enige reden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het doorhangen van de bladen heb je mooi gedaan, wellicht iets te enthousiast. Ik vind de kromming net wat teveel. Op onderstaande foto zie je wel dat de bladen doorhangen, maar met minder kromming.

photo 547882

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja misschien hangen de bladen een beetje teveel. Maar als je het weer gaat terug buigen word het er vaak niet minder mooi op en het plastic is dan denk ik ook gevoelig dat het dan kan knappen.
Het is een goede les als ik straks die Hobby Boss Apache ga bouwen.

photo 548372
Het heeft even geduurd om alle 4 de pinnetjes van stretched sprue even lang en even dik te krijgen, maar ik heb nu dus die stangetjes gemaakt die de pitch van de rotorbladen veranderen.

photo 548373
Ik vind het zo wat beter lijken en het maakt de constructie meteen wat steviger. Want anders rust de complete rotor met bladen alleen maar op het bovenste stukje van de rotor as. Ook heb ik dat vierkante gat wat groter gemaakt, want zoals mijn eerdere post staat daar een plaatje hoe het in het echt zit.

photo 548375


En toen.......... was het tijd voor een paar verfrondes.

photo 548370

photo 548379

photo 548378
Als eerste heb ik de interieur kleur van de cockpit geverfd.


photo 548376

photo 548377

photo 548369
En omdat ik toch bezig was met een (bijna) soortgelijke kleur ook de rotorbladen geairbrushed.





photo 548380

photo 548382

photo 548383

photo 548381
Als laatste heb ik het geheel in de grondverf gezet.
Ik vond dat het wel redelijk te doen was, alleen gaf het een ontzettende rommel in het verfreservoir. Het leek een beetje op allemaal dunne draadjes. Misschien dat je het niet helemaal goed kunt zien, maar achter de cockpit zit aan weerszijden een soort van stofvorming. Mag je de primer (voorzichtig) schuren om deze foutjes weg te werken, of mag je er nu niets meer aan doen?
Ondanks dat er toch echt grondverf op de bus staat, is het een matte verf. Ik hoop niet dat dit problemen geeft.




Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit spuitwerk zo ziet er prima uit. En de verf en dus ook de grondverf mag je gerust schuren. Gebruik een hele fijne korrel en dan kun je alle ongeregeldheden weghalen. Zie je weer plastic, kun je altijd weer wat primer spuiten. Net Zolang tot jij tevreden bent. Een matte grondlaag is helemaal niet erg maar dat kan betekenen dat de verflaag ook niet superglanzend zal worden. Dat is geen probleem want ik denk toch niet dat deze kist glanzend moet worden.

Gewoon voorzichtig schuren en doorgaan op deze manier met spuiten dan gaat het helemaal goed komen.

Die dunne draadjes in je verfcupje kan ik niet verklaren. Heb je de juiste verdunning gebruikt?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Goedemorgen,
Ik heb alles gespoten met een druk van 1 bar.
De verfrestjes onder in de cup leken een beetje op een soort van spinnenweb. Tenminste, die term heb ik hier op het forum wel eens voorbij zien komen.
Ik heb de verfresten in de spuit eerst met wasbenzine zoveel mogelijk verwijderd en daarna nog even met gewoon kraanwater in een ultrasoon badje. Ondanks dat is het wel een klein beetje smoezelig. Wat gebruiken jullie voor reiniger voor in de ultrasoon?
De verf heb ik zo rechtstreeks uit de bus gedecanned, en niet verdund.


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Strak gedaan hoor!
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met de primer van Alclad. Het vormt al gauw merkwaardige klontjes in het verfreservoir. Het voordeel van de meeste primers is dat het ook een microfiller is, dus kleine krasjes mooi opvult, maar ik gebruik stiekem liever gewoon matte grijze Revell enamel dan 'echte' primer. Vind ik wel makkelijker spuiten.

1 bar vind ik trouwens wel erg laag, zeker voor een primer die toch vaak net iets dikker is dan de meeste andere verf. Als het goed ging is het natuurlijk prima, maar ik ga vaak wel richting de 2 of zelfs hoger als de verf (te) dik is.

Welke reiniger je in de ultrasoon gebruikt hangt er maar net vanaf op wat voor basis je verf is. Ik lees dat je hebt schoongemaakt met water én wasbenzine. Die twee stoten elkaar af, en één van die twee zal dus sowieso het verkeerde reinigingsmiddel (oplosmiddel) zijn geweest. Restjes van het verkeerde oplosmiddel in je airbrush kunnen een verklaring zijn voor vreemde stollingseffecten. Ik heb zelf trouwens nog nooit een ultrasoonreiniger gebruikt voor de airbrush, altijd met van die speciale borsteltjes en gewoon keukenpapier, en hoewel ik echt niet heel nauwkeurig ben is mijn airbrush na 10 jaar nog bijna als nieuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Het heeft even geduurd om alle 4 de pinnetjes van stretched sprue even lang en even dik te krijgen, maar ik heb nu dus die stangetjes gemaakt die de pitch van de rotorbladen veranderen.

Daarom heb ik diverse diameters styreen-staaf. Als je vaker scratcht of onderdelen moet maken is dit veel strakker.

Je verfwerk ziet er zo op het oog knap uit.

TheFlyingDutchman schreef:
1 bar vind ik trouwens wel erg laag, zeker voor een primer die toch vaak net iets dikker is dan de meeste andere verf. Als het goed ging is het natuurlijk prima, maar ik ga vaak wel richting de 2 of zelfs hoger als de verf (te) dik is.

En dat is dus persoonlijk. Ik spuit net iets hoger (1,1 á 1,2 bar). Bij lakken, dikke verf (primer) en metallics pak ik een dikkere naald (0.4 mm)

Ik heb goede ervaringen met Vallejo primer (onverdund), ook omdat dat matcht met de verf die ik spuit (Vallejo air en Revell aqua).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2021 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
TheFlyingDutchman schreef:
1 bar vind ik trouwens wel erg laag, zeker voor een primer die toch vaak net iets dikker is dan de meeste andere verf. Als het goed ging is het natuurlijk prima, maar ik ga vaak wel richting de 2 of zelfs hoger als de verf (te) dik is.

Welke reiniger je in de ultrasoon gebruikt hangt er maar net vanaf op wat voor basis je verf is. Ik lees dat je hebt schoongemaakt met water én wasbenzine. Die twee stoten elkaar af, en één van die twee zal dus sowieso het verkeerde reinigingsmiddel (oplosmiddel) zijn geweest. Restjes van het verkeerde oplosmiddel in je airbrush kunnen een verklaring zijn voor vreemde stollingseffecten. Ik heb zelf trouwens nog nooit een ultrasoonreiniger gebruikt voor de airbrush, altijd met van die speciale borsteltjes en gewoon keukenpapier, en hoewel ik echt niet heel nauwkeurig ben is mijn airbrush na 10 jaar nog bijna als nieuw.



Dankjewel voor de complimenten, Flying Dutchman. Dus dat betekend hoe dikker de verf, hoe hoger de luchtdruk moet zijn?
Ik bedoelde met het reinigen van de airbrush dat ik hem eerst grotendeels met wasbenzine heb schoongemaakt dat in een doekje gedrenkt zat, en daarna in de untrasoonreiniger met water gelegd heb. Dus geen wasbenzine gemengd met water.


tsjopper bob schreef:
Daarom heb ik diverse diameters styreen-staaf. Als je vaker scratcht of onderdelen moet maken is dit veel strakker.

Je verfwerk ziet er zo op het oog knap uit.


Ik heb goede ervaringen met Vallejo primer (onverdund), ook omdat dat matcht met de verf die ik spuit (Vallejo air en Revell aqua).

René


Dankjewel voor de complimenten René,
Daar moet ik nog maar eens naar kijken. Het zal zeker strakker ogen maar omdat ik dit nog niet heb, heb ik het kunststof gebruikt van de kit.
Wat de verf betreft is het zeker makkelijker schoon te houden en het stinkt niet. Maar het weggooien van mijn huidige voorraad enamel vind ik wel zonde. Ik kan het misschien alleen gebruiken als ik kleine details met de penseel wil verven.



De afgelopen tijd heb ik me bezig gehouden met het verfklaar maken van de helikopter.
De onderdelen waar dezelfde kleur verf overheen moest komen heb ik sub assemblies van gemaakt, en de Hellfires die erbij zitten (helaas geen Hydra rocket pods) bevrijd van flash.
photo 548921

photo 548920
Gaatje geboord in achterkant voor de uitlaat.

photo 548923
Hellfire rekje met hardpoint.



EN TOEN WAS HET TIJD VOOR EEN KLEURTJE
photo 548924

photo 548925

photo 548926

photo 548927

photo 548928

photo 548929

photo 548930

photo 548931
De kleuren die ik hiervoor gebruikt heb zijn Humbrol 155 (olive drab) en Revell 74 (gunship grey. Ik vond alleen olijfgroen te groen na mijn mening en naar foto's te hebben gekeken. Het lijkt zo een goede benadering voor een Helo Drab kleur.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
OD oogt op zich aardig, maar het ging je toch om ervaring op te doen met de airbrush? Dan is de juiste kleur iets voor latere modellen, eerst lekker ervaring opbouwen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement