Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Barry, om de pennetjes uit te lijnen is er volgens mij maar 1 goede manier.

1) Eerst in de vleugel gaatjes boren van 0,5mm. Hierin worden messing staafjes in gelijmd. Zorg ervoor dat de uiteinden niet helemaal glad zijn.

Afbeelding

2) Nu kun je de vleugel platdrukken op je werkblad en het rolroer tegen de pennetjes aanduwen.

Afbeelding

3) Als je een klein beetje door duwt kun je mareringen zien op het rolroer en kun je de betreffende gaatjes boren.

Afbeelding

Ook heb ik de steun op de romp gelijmd. Hier heb ik twee componenten lijm voor gebruikt omdat ik wil dat het echt stevig zit. Dat doe ik dan weer liever niet als alles gespoten is en dit zal ook niet in de weg zitten.

Afbeelding

Bert, solderen vind ik vaak makkelijker dan lijmen. Dat wil nog wel eens loslaten en soldeer niet.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Strak werk tot zover Ferry.
Ziet er erg verzorgd en degelijk uit.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dank Arjan.

Gisteren heb ik veel in de hoogglans zwart gespoten als grondlaag. Ik kies nu eens voor hooglgans zwart om te kijken of alles wel goed geschuurd is. Dat zie je op hoogglans beter dan met MrSurfacer vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hierna ben ik verder gegaan met het landingsgestel. De pennetjes die aan de pootjes zaten waren echt abominabel slecht en deze heb ik dus maar weggeknipt, een gaatje geboord en toen messing buis erin. Dat is een stuk steviger. Ik heb gekozen voor messing buis omdat ik even geen staf heb van de juiste diameter. Dat staat nu dus op mijn boodschappenlijstje.

Afbeelding

De wielen vind ik wel goed maar de bevestiging is niet best. Dat vind ik trouwens bij iedere WW1 kist die ik tot nu toe gemaakt heb. Ik heb dus een stukje staf gesneden, in het hart gelijmd en later een passend gat geboord. Nu gaat het wiel tenminste niet zo makkelijk over de as en is het beter te monteren als dat zover is.

Afbeelding

Als laatste heb ik nog twee asjes gemaakt voor de versteviging. In de kit zijn deze van plastic maar die zijn vervangen door messing exemplaren. En zo ziet het landingsgestel er dan nu uit.

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 8:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Dt messing is toch wel een uitvinding voor ons als modelbouwers, je moet alleen soms even iets verder kijken in de processtappen, nog effe iets solderen terwijl er al plastich verlijmd is is soms toch net niet het gewenste resultaat :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt helemaal gelijk Bert, je kunt nooit genoeg staf en buis hebben. Als ik iets nodig heb dan ga ik naar de winkel en koop ik verschillende maten. Ook maten die ik niet nodig heb. Zo kun je rustig een voorraad aanleggen en dat is nooit weg.


Dan weer verder met het spuitwerk. Het is helemaal nieuw voor mij om geen decals te gaan gebruiken maar zoveel mogelijk te gaan spuiten. Zo is het ook even wennen welke volgorde je moet aanhouden. In de roundels en 1 nummer op de onderkant van de linkervleugel komt aan de buitenkant. Dit heeft mij doen besluiten om eerst witte vlakken te spuiten waar nodig.

Afbeelding

Ik heb in autocad de decals gemaakt en deze kon ik in mijn frees software inlezen. Toen ik mijn CNC machine kocht heb ik er ook een sleepmes bijgekocht, speciaal voor dit soort dingen. De constructie van het sleepmes zorgt ervoor dat altijd de goede diepte wordt aangehouden. Met mijn DSPIAE cirkelsnijder is dit niet altijd het geval. Zo kreeg ik oa onderstaande roundel.

Afbeelding

Beetje lastig te zien maar ik moet wel uitkijken dat ik niet de achterkant stuk snij. Op de vleugel heb ik stipjes gezet waar het hart moet komen zodat ik op de bovenkant en onderkant de juiste positie heb. Om de maskers op de vleugel te krijgen pak ik een stukje spare masker en plak dit op de bovenkant van het masker. Zo kun je de achterkant verwijderen en het masker op zijn plaats leggen.

Afbeelding

Toen was het een kwestie van een tandenstoker en een wattenstaafje gebruiken om het masker goed aan te drukken. Bij de bobbel linksonder zie je dat het masker openstaat maar dat is nu niet van belang. Ik wil nu alleen maar het hart rood gaan spuiten. Na veel wrijven denk ik dat de randen die ik ga spuiten goed aanliggen. Ik twijfel toch enigzins omdat ik de rol maskeerfolie al heel lang heb. Ik heb dus besloten om eerst een laagje blanke lak te spuiten in het hart. Dit doe ik om de randen te proberen helemaal af te sluiten zodat er geen lekken ontstaan en ik later de verf moet bijwerken. Even een bakje koffie drinken en na een kwartier heb ik met Richthofen's red (MRP 250)het hart gespoten. Morgen wil ik het blauw gaan spuiten maar dan wil ik eerst dat het rood droog is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien.


Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 11:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja, dit werkt waarschijnlijk beter dan de cirkelsnijder. Ding is niet slecht, maar wel onbetrouwbaar in de maatvoering vind ik persoonlijk

Heb er nu wel die adapter erbij voor het snijden van binnen cirkels

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Interessante aanpak. Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan met maskeren en spuiten. Is wel in vertrouwde handen denk ik. Centreren lijkt me het moeilijkst. Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Goed, het rood was hard en daar kon weer tape overheen dus het werd tijd om alles verder af te plakken waarna het blauw en zwart werd gespoten. Het blauw is insignia blauw en vergt wel wat gewenning om te spuiten want de dekking valt niet mee. Het spuit prima maar je hebt wel wat laagjes nodig. Blijkt later wel.

Afbeelding

Dit was gespoten op dinsdag. Op woensdag heb ik weer verder afplakwerk gedaan om de laatste kleur te spuiten.

Afbeelding

Over de roundel heb ik weer een doorzichtige cirkel geplakt. Wees dus niet bang dat ik wat ben vergeten. Nu kon het licht grijs erop.

Afbeelding

Toen was het wachten op donderdag (vandaag) om alles uit te pakken. Wachten duurt dan best lang. Toen ik het zojuist echter had uitgepakt was ik echt wel blij.
Even een selfie gemaakt om te zien hoe blij ik was.

Afbeelding

Er is wel wat herstelwerk te doen maar het valt mij allezins mee. Alle moeite die ik erin heb gestoken betaald wel uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor een eerste keer met zelfgemaakte maskers vind ik dit een prima resultaat. Nog een klein beetje meer aandacht aan het goed aandrukken besteden maar voor nu prima. Je kunt in het blauw bij het rolroer zien dat daar het blauw iets lichter is. Dat verdient dus ook wat aandacht. Wat ik wel een heel groot pluspunt vind is dat er geen verf is losgekomen met het verwijderen van de tape/maskers.


Nu rustig de andere vleugel gaan doen en de rolroeren.


Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi gedaan hoor!
Ik heb ook zo'n dspiacirkelding, maar de diepte vasthouden valt toch wel mee? Ik duw hem wel goed vlak op mijn snijmat, voor als de ondergrond niet helemaal vlak is, maar dat is logisch natuurlijk.

Masks over die bobbel en rib tapes is ook wel lastiger als een glad oppervlak lijkt me... ik moet me er ook eens in gaan verdiepen, heb de Roden SPAD XIII gekocht en die kit zit er leuk uit, maar de decals... :(

Mooi dit te zien ontstaan!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi gelukt voor 99,9%. Ziet er toch altijd anders (vooral beter) uit als je geen decals hoeft te gebruiken. Helaas ben ik lui en gebruik ik 9 van de 10 keer de decals.
Het vergt wel heel wat tijd, maar het resultaat mag er zeker zijn...
Leuk om te zien hoe blij je was :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robh en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement