Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 9:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
tsjopper bob schreef:
Waarom de 368H?

Je wilt toch de 'Last flight' bouwen?

De 368H is van heel vroeger, die foto is van 1983. Er zit groot verschil in de wapenpylonen onder de vleugels, vergelijk maar met deze, die je wilt gaan bouwen volgens mij
Afbeelding


Goedemorgen,
Het decalvel voor "last flight 472" wil ik bewaren voor de Hobbyboss AH-64A, deze (de Hasegawa dus) wil ik gewoon rudd bouwen. Gewoon als soort uitprobeersel voor mijn airbrushvaarfigheden.

Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Nog even een tip betreffende het 'quoten'. Je quote alleen als je reageert op een eerder gepost bericht of reageert op een specifiek stukje tekst (de rest moet je dan dus verwijderen). Zo blijft het forum iets leesbaarder. In dit geval reageer ik direct op jouw bericht en daarom heeft het dus ook geen zin om te quoten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
tsjopper bob schreef:
Er zit groot verschil in de wapenpylonen onder de vleugels, vergelijk maar met deze, die je wilt gaan bouwen volgens mij
Afbeelding


Oh ja, de pylonen onder het prototype zijn een stuk hoger.

Even zitten oefenen of enamel over acryl gaat.
Onderstaande foto is van gloss zwart acryl.

photo 546223




En dat ging toch mooi goed! Ik was in eerste instantie bang dat er craquelé op zou treden, maar het zat er toch mooi strak op!
Onderstaande foto is van dezelfde gloss zwart acryl, alleen dan met Revell mat enamel er overheen. Dus ik hoef er met het aflakken niet druk over te maken om het ene gedeelte met acryl af te lakken of met enamel. Dat was voor mij wel een eureka momentje :D :D

photo 546224




Toen weer verder gegaan om de cockpit af te bouwen, in zoverre dat hij de romp in kan; joysticks en stoeltjes toegevoegd.

photo 546231


Nu moest er tegelijk met het samenvoegen met de romphelften nog een onderdeel tussen, namelijk de main rotor shaft.
Omdat de Hasegawa instructies geen indicatie gaven voor welke kleur deze moest, maar gaan kijken bij concurrent Revell.

photo 546226


En toen nog maar eens gekeken naar de foto's op het web. Het is niet helemaal duidelijk te zien, maar het onderste gedeelte heeft dezelfde kleur als de romp. En de bovenste deel waar de bladen aan zitten is aluminium-kleurig. De pootjes (geen idee hoe deze heten, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben in welke richting de heli kan vliegen) zitten niet in de kit en misschien ga ik deze zelf proberen te maken omdat het anders wat kaal oogd.

photo 546232


Delen samengevoegd:

photo 546229

photo 546230


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Heel goed om foto's en walk-arounds te bekijken. Doe ik ook vaak. Hoe al die onderdelen heten weet ik ook niet hoor, maar iets weet ik wel. Middels je joystick (de cyclic) bestuur je de richting van de draaiende cirkel van de rotorbladen. Stuur je naar links dan kantelt de schijf naar links en wordt de heli naar links getrokken. Zo ook in de andere richtingen. Met de collective verander je de hoek van de rotorbladen waardoor je meer of minder lift genereert en je dus omhoog en omlaag kan. Aan de collective zit ook nog je gashandel (trottle) om meer of minder vermogen te krijgen - versnellen of vertragen. Doordat de motor de wieken aandrijven, wil de helikopter de andere kant op draaien (actie = reactie). Om dit tegen te gaan gebruik je de staartrotor. Met je voeten bestuur je de staartrotor voor meer of minder tegenreactie en kun je dus om de verticale as rondjes draaien. Hoe minder snelheid, hoe meer je met je voeten moet werken. Vaak staat de staart iets schuin waardoor bij horizontale snelheid al een soort tegenreactie wordt gegeven.

Afbeelding
Vanuit de romp is er 1 rekje en 2 stangen naar een soort eerste plaat. Daarop ligt een 2e plaat (volgens mij heet dat de swash-plate) met daaraan 4 stangen naar de 4 rotorbladen. Ook zitten er 2 scharnierstukken tussen die plaat en de rotorbladen. Dan heb je wel de meeste in het oog springende onderdelen en die zijn wel eenvoudig na te maken.

photo 534096

photo 534099

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 18:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjewel voor de informatie! Dat zijn nog complexe kisten om te besturen, nog meer dan een conventioneel vliegtuig.




Ondertussen weer wat vorderingen gemaakt.
In de kit zitten 2 figuurtjes die de gunner en de piloot voor moeten stellen. Omdat de stoeltjes zo weinig detail bevatten heb ik deze dan ook maar gebruikt om de cockpit wat op te fleuren.


photo 546642
Ongeverfd uit het gietraam, flash verwijderd.

photo 546636
Op een cocktailprikker gelijmd om in één keer te verven zonder aanraken. Er zat ook een mooie uitsparing in de rug; leek wel of ze hier rekening mee hadden gehouden :D

photo 546647

photo 546648
In kleur.




Daarna de clear parts gereed gemaakt om straks op de cockpit te lijmen.


photo 546650
Uit het gietraam geknipt. Het achterste "deurtje" aan de rechterkant zit hier los gegoten. Dit om het mogelijkt te maken deze open te zetten.
Ik kies voor de cockpit in geheel gesloten toestand.



photo 546649

photo 546651
De clear parts droog gepast op de romp.



photo 546653

photo 546654

photo 546661

photo 546662

photo 546663

photo 546664

Daarna alles in de Pledge gezet en na het opdrogen begonnen aan het afplakken. Met een cocktailprikker heb ik de contouren van de beglazing strak in het plakband kunnen drukken en heb ik deze met een scherp Excel mes uitgesneden.



photo 546652

photo 546655
En toen was het tijd om de bemanning in de cockpit plaats te laten nemen.

Nu wacht de cockpit nog op een matte afwerklaag. Maar omdat ik momenteel zit met een afgebroken nozzle (te hard aangedraaid na demontage) wacht ik dus op een nieuwe. Ik wist dat dit kwetsbare onderdelen waren, maar je hebt er bijna een momentsleutel bij nodig om het aan te draaien. Gelukkig heb ik het draadeind wat in het pistool zat er nog uit weten te draaien.


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En na het mat aflakken kon de bemanning dus opgesloten worden onder de canopy.
Geen grote update, maar nu zit alles toch mooi dicht.

photo 547042

photo 547043

photo 547044
Dit laatste achterste deurtje was best wel priegel. Ondanks dat het redelijk strak in zit is er wel een "trapje" voelbaar ten opzichte van het voorste deurtje.
Maarja, misschien zie je hier niet zoveel van nadat het een verflaag gehad heeft.


Daarna de naden van de romphelften aangepakt en deze zo goed mogelijk gelijk geschuurd.

photo 547041

photo 547039

photo 547038


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Robbin, deze aanvankelijk, in 1/35 van een Chinees merk, voor m'n broer willen bouwen, die er als infanterist mee te maken had, als luchtdekking. Vandaar dat ik het projectje de titel "Angels on our Shoulders" gegeven had. Goed te doen, maar ik herken het "cockpit-inclusief-kozijnen-in -1-stuk-idee" Wat ik op gegeven moment gedaan heb, is het bijsnijden van de masking-folie extra door te drukken zodat je een soort "brandgang-idee, krijgt. Zo loopt de verf minder snel onder het tape door. Maar succes, dat van die rotor is behoorlijk te zien in 1/35-1/32, in 1/72 al een stuk minder.

Groetjes en succes nog even weer,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Die van Academy zeker?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Anne schreef:
Wat ik op gegeven moment gedaan heb, is het bijsnijden van de masking-folie extra door te drukken zodat je een soort "brandgang-idee, krijgt. Zo loopt de verf minder snel onder het tape door. Maar succes, dat van die rotor is behoorlijk te zien in 1/35-1/32, in 1/72 al een stuk minder.
Anne


Hallo Anne, wat bedoel je met het "brandgang" idee? Ik doelde eigenlijk op dat de canopy uit één geheel bestaat, behalve dat ene deurtje dat gekozen dicht of open gezet kan worden. Daar had ik moeite mee het mooi aan te sluiten op de rest van de canopy.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En om het weekend af te sluiten, hier nog wat vorderingen:


photo 547100
De motorgondels zonder de uitlaten (deze worden in een andere kleur) in elkaar gelijmd...

photo 547102
en ze vervolgens tegen de romp geplakt.

photo 547101
Dit zijn trouwens de delen die door moeten gaan als uitlaat, maar er zit geen diepte in het uiteinde.
De ejector pin zit aan de onderkant, maar wordt nog verwijderd.

photo 547103
Ten slotte de stub- en tailwings vastgelijmd.


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement