Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nou, schilderen moet nog even wachten. Ook vlak voor de onderste mitrailleur post ontbreekt aan de onderkant nog een wandje en hier is het hinderlijker, want je kunt dan toch aardig naar voren kijken. Dus maar weer het altijd geduldige styreen gepakt.

photo 545993

Na lang twijfelen heb ik toch besloten nog iets toe te voegen aan het model. Behalve het gebruikelijke losmaken van de roeren ga ik ook het bommenruim open zetten. Met zaag en panel scriber het stukje uit de romp gehaald (wat is het eigenlijk een klein hokje) en wat verstijvers aangebracht.

photo 545991

Dna het richtingroer losmaken. Eerst geprobeerd het wigvormige stukje aan het kielvlak vast te laten zitten (dit is eigenlijk een stukje van het horizontale straatvlak), maar dat brak toch af.

photo 545992

Dus moet nu de achterrand van het horizontale staartvlak een stukje verlengd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
robh schreef:
@ John: Het zou voor de hand liggen dat de T.IX KNIL ML kleuren had, dus olive drap of zo. De handleiding zwijgt daarover.

Rob
In het boek van Max Schep, "Camouflage en kenmerken" zijn 3 pagina's gewijd aan de kleuren van de de T.IX. Hierin wordt gesteld dat de ML-KNIL in het contract specifiek het LVA kleurenschema had gespecificeerd en dat het prototype in camouflage (chocolade) bruin was uitgevoerd. Verder gold voor de binnenzijde anodiseergrijs, de vloer in vloerbruin(?) en de instrumentenpanelen gemoffeld met matte zwarte mozaïek lak.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Goed, hij moet dus bruin worden; vreemde eend in de bijt :wink: . Eerst maar eens verder met de staartvlakken. Twee stukjes strip van 2 x 2,5 mm tegen de stabilo uiteinden geplakt.

photo 546022

Daarna de boel netjes in profiel van stabilo, kielvlak en richtingsroer geschuurd.

photo 546020

Toen de hoogteroeren los gemaakt.

photo 546021

En eigenlijk kan kunnen nu al de kielvlakken aan het stabilo gelijmd worden.

photo 546019

photo 546018

Ik moest ook nog nieuwe deuren voor het bommenruim maken. Ik ga ze maken van twee laagjes 0,25 mm styreen en de "diameter" moet zo'n 20 mm worden. Dus zoeken naar iets met ongeveer die diameter. Gevonden: mijn soldeerslurper.

photo 546017

Op maat knippen en snijden en voorzien van verstijvertjes van 0,4 x 0.5 mm.

photo 546016

Alweer gepiept.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zit hier weer met bewondering naar te kijken Rob.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ook de vleugel onder handen genomen.

photo 546287

De propellers moeten samengesteld worden uit de naaf en drie bladen. De keus is uit een naaf met en zonder spinner, en er zijn foto's van de T.IX in beide configuraties. Ik heb gekozen voor die zonder spinner, al is die wel wat zwakker en zitten er een paar luchtbelletjes in. De resin pen op de bladen moet wat afgeschuurd worden om netjes in het gaatje in de naaf te passen.

photo 546286

Twee van de bladen braken af (of liever: de montagepunten op de naaf braken af). Dat heb ik verholpen door er messing pennetjes van 0,5 mm in te zetten.
Nu moet ik echt aan het schilderen gaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nu heb ik het bommenruim wel open gemaakt, maar zit er niets in. De enige informatie die ik heb is een plaatje uit het T.V en T.IX boek van Hugo Hooftman.

photo 546351

Volgens een kenner zou de inrichting van het bommenruim analoog zijn aan dat van de Indische Glenn Martins. Via hem kreeg ik ook wat plaatjes daarvan.

photo 546353

photo 546352

Dat lijkt te kloppen, met dat verschil dat in de T.IX ook nog een ophang installatie in het midden van het ruim zat. Dus heb ik er het volgende van gemaakt.

photo 546350

Ik debk wel voldoende om de suggestie te wekken. Nu nog wat 500 kg bommen proberen te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In de onderdelen doos nog een paar Duitse 500 kg bommen gevonden.

photo 546627

Aangezien er aan elke kant twee boven elkaar hangen, is dit wel genoeg, want die bovenste twee zie je nooit in het model.
De motoren zwart geschilderd en met aluminium gedrybrushed en de krukkast grijs gemaakt.

photo 546628

Dan verder met het binnenwerk. Een paar treden en een leuning gemaakt vanaf de vloer naar de kruipgang nar het achterste compartiment,

photo 546629

Geschilderd en ook voorzien van de stuurorganen.

photo 546626

photo 546624

De stuurboordkant geschilderd.

photo 546623

En de bakboordkant, inclusief de gashandels.

photo 546625

Dan nog het instrumentenpaneel te doen. Ik dacht eerst dat dat in spiegelbeeld gegoten was, en had het dus al veranderd. Maar dat bleek niet juist, dus moest het weer terug naar de originele uitvoering. De handleiding heeft mij een beetje op het verkeerde been gezet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat schiet al op met de binnenkant.
Ik neem aan dat die Duitse bommen worden gebruikt om Nederlands bomtuig van te bouwen?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 8:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Tot nu toe mooi werk, Rob

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ David: Ik ben niet van plan de bommen te vernederlandsen; ze zijn nauwelijks zichtbaar als de romp gesloten is. Ze zijn net in de romphelften gelijmd.

photo 546815

Verder heb ik van geschilderde tape stoelriemen gemaakt en op de stoelen geplakt.

photo 546813

De uitlaten zijn op de cowlings gelijmd en in de grondverf gezet. Ik had de vinnetjes al ingezaagd om ze duidelijker open te laten staan.

photo 546814

Ik ga de cowlings ook apart afschilderen voordat ze op de vleugels gemonteerd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement