Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2021 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Intussen is een airbrush starter kit aangeschaft (Fengda fd-186k) en een slachtoffer gevonden om mijn airbrush vaardigheden op uit te oefenen.
Ik had van te voren al wat geoefend op plastic wegwerpservies met verschillende drukstanden en begrenzing op het pistool.
Het model van Hasegawa is niet de allerbeste voor een "goede" Ah-64a maar leent zich voor dit doeleinde wel goed.
Ik had al gelezen dat oa de staartrotor niet in één geheel hoort te zijn maar dat het losse op elkaar liggende bladen zijn.
Hier de foto's:

photo 545220
Oude doos al, van 1983

photo 545221

photo 545222
Instructies

photo 545223
Gietramen

photo 545224
En tot slot de plakkers

Omdat ik denk dat het beste is om te schakelen naar acryl verf wil ik voor zover het kan eerst gebruik maken van de verven die bij de starterset inbegrepen waren en (gelukkig zitten er niet veel kleuren op deze kist) alleen waar nodig is een flesje erbij te kopen.
Anders word het wel weer een beste investering om alles wat ik nu heb aan enamel ook aan te schaffen in acryl (heb denk ik wel zo'n 25 potjes).


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Laatst bijgewerkt door Robbin op ma 03 jan, 2022 15:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf zeg.

Dat van die staartrotor klopt. Er zijn niet veel fabrikanten die dat goed hebben. Mocht je het aan willen passen, het is even pielen, maar het kan wel.

photo 534090

photo 534091

photo 534111

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Hallo René, dankjewel voor de tips.
Ik kan het proberen, maar heb ook nog een andere AH-64a in de planning staan.
Die is van Hobby Boss en is veeeel gedetailleerder dan deze van Hasegawa, en heeft ook de staartrotor goed. Hiermee wil ik met behulp van een Nederlands decalvel een KLU versie maken. Maar voordat ik hieraan begin lekker blijven oefenen aan wat simpelers en verftechniek onder controle te krijgen.
Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ondertussen heb ik de cockpit zodanig geassembleerd dat hij klaar is voor een behandeling van de airbrush. Ook heb ik de romphelfden gedryfit, ook met de cockpit erin. Ik vond dat er her en der nog wel wat flash aan de onderdelen zat, maar dat mag ook geen probleem zijn met zo'n oude kit.

photo 545830

photo 545831

photo 545837

photo 545836

photo 545835

photo 545834


Deze krijgen allebei de kleur antraciet die ik op de gok gemaakt heb met zwart met een beetje wit erin.
Ik ben heel erg benieuwt hoe de laag straks op het plastic ligt!


photo 545832

photo 545833



Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
... maar heb ook nog een andere AH-64a in de planning staan. Die is van Hobby Boss en is veeeel gedetailleerder dan deze van Hasegawa, en heeft ook de staartrotor goed. Hiermee wil ik met behulp van een Nederlands decalvel een KLU versie maken.


Ik weet niet hoe puur je wilt gaan bouwen, maar de eerste Apaches die 'we' hadden waren gehuurde AH-64A's. Daarna hebben we AH-64D's gekocht en ondertussen zijn we toe aan AH-64E's. Die zien er met name qua electronicabakken anders uit. Een A heeft kleine bakken, de D en E hebben grote bakken. Daarnaast zijn uiteraard de nummertjes heel anders van de A's die we hadden en de huidige vloot die rondvliegt.

AH-64A
Afbeelding
Boeing AH-64A Apache - 86-8983
Bron: http://www.dutchaviationpage.nl/dutch/military/klu_ah64a.htm

AH-64D --> electronicabak loopt verder door naar voren en loopt door tot achter de hulpvleugel. De vorm ervan is ook aanzienlijk anders dan bij een A.
Afbeelding
Boeing AH-64D Apache - Q-10
Bron: https://kw.jonkerweb.net/index.php?option=com_tags&view=tag&id=13&lang=nl

Wil je een juiste D dan adviseer ik om een model van Academy te kopen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk project Robin, ben benieuwd.
En die kleuren...eerst enamel opmaken en dan de kleuren geleidelijk vervangen voor de acryl versie.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
tsjopper bob schreef:
Robbin schreef:
... maar heb ook nog een andere AH-64a in de planning staan. Die is van Hobby Boss en is veeeel gedetailleerder dan deze van Hasegawa, en heeft ook de staartrotor goed. Hiermee wil ik met behulp van een Nederlands decalvel een KLU versie maken.


Ik weet niet hoe puur je wilt gaan bouwen, maar de eerste Apaches die 'we' hadden waren gehuurde AH-64A's. Daarna hebben we AH-64D's gekocht en ondertussen zijn we toe aan AH-64E's. Die zien er met name qua electronicabakken anders uit. Een A heeft kleine bakken, de D en E hebben grote bakken. Daarnaast zijn uiteraard de nummertjes heel anders van de A's die we hadden en de huidige vloot die rondvliegt.

AH-64A
Afbeelding
Boeing AH-64A Apache - 86-8983
Bron: http://www.dutchaviationpage.nl/dutch/military/klu_ah64a.htm

AH-64D --> electronicabak loopt verder door naar voren en loopt door tot achter de hulpvleugel. De vorm ervan is ook aanzienlijk anders dan bij een A.
Afbeelding
Boeing AH-64D Apache - Q-10
Bron: https://kw.jonkerweb.net/index.php?option=com_tags&view=tag&id=13&lang=nl

Wil je een juiste D dan adviseer ik om een model van Academy te kopen.


Hallo René,

De Apache die ik na deze Apache wil bouwen is ook een A. Hiervoor wil ik een decalvel gebruiken van Dutch decal en de bouwdoos is Hobbyboss's nummer 87218. Deze kist vloog rond met de stencils voordat het D model operationeel werd.
photo 545938

Ik had al een beetje rond zitten zoeken, en wat ik zo kan opmaken is dat voor een D weinig kits zijn waarvan je echt een "perfecte" D van kunt maken. Bij een A heb ik dat nog niet zo ondervonden. En omdat mijn scratchbouwcapaciteiten nog niet zo denderend zijn wil ik met zo min mogelijk aanpassingen een "redelijke" A maken. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten...
Wat ik uit jouw informatie en modellen op kan maken is dat je wel heel erg details weet over deze helicopter. Ik word overspoeld door informatie, dank hiervoor!


Nu ben ik vanmorgen begonnen aan de cockpit en de binnenkant van de romp waar de cockpit straks tegenaan gelijmd gaat worden.

photo 545934

photo 545935

photo 545936

photo 545937

photo 545933

photo 545932

Nu heb ik nog wel een vraag: welke kleur word er gebruikt aan de binnenkant van de ruimte waar de rotor-as naar binnen loopt?

Wolf73 schreef:
Leuk project Robin, ben benieuwd.
En die kleuren...eerst enamel opmaken en dan de kleuren geleidelijk vervangen voor de acryl versie.

Cheerz :brouw:
Barry


Gaat dat wel als je én geairbrushde acryl vlakken én geairbrushde of geverfde vlakken onder dezelfde laag wil aflakken, of is het gewoon even proberen en kijken of het wat word? Ben er met het schoonmaken van het pistool wel achter gekomen dat het wel wat minder is om na enamel schoon te maken.


Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
En omdat mijn scratchbouwcapaciteiten nog niet zo denderend zijn wil ik met zo min mogelijk aanpassingen een "redelijke" A maken. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten...

De 'Last flight' is inderdaad een 'A' en als ik je model zo zie, zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb zelf geen ervaring verder met de Hasegawa-kit. Ik heb die decals ook, dus ben ik weer benieuwd wat jij ervan gaat maken.

Robbin schreef:
Nu heb ik nog wel een vraag: welke kleur word er gebruikt aan de binnenkant van de ruimte waar de rotor-as naar binnen loopt?

Ik zou gewoon voor donker gaan (antraciet) omdat je er straks toch niet veel van gaat zien.

Robbin schreef:
Gaat dat wel als je én geairbrushde acryl vlakken én geairbrushde of geverfde vlakken onder dezelfde laag wil aflakken, of is het gewoon even proberen en kijken of het wat word? Ben er met het schoonmaken van het pistool wel achter gekomen dat het wel wat minder is om na enamel schoon te maken.

Enamel over acryl of andersom kan met elkaar reageren. Ik heb geen ervaring met het spuiten van enamel. Ik ben ooit begonnen met aqua's en dat is voor mij prima. Het stinkt niet en het is eenvoudiger om schoon te maken. Ikzelf spuit met Vallejo-air en Revell-aqua.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Vandaag weer wat vorderingen gemaakt met de bouw.

De decals voor de instrumenten zijn in de cockpit aangebracht.
Deze hebben nog wel wat nabewerking nodig, want sommigen steken wat over de rand.

photo 545971

photo 545972

photo 545973




De kit heeft voor 2 verschillende varianten mogelijkheden om het model te bouwen.
De eerste is van het 1e productie, en de 2e van het demonstratiemodel. Ik heb ervoor gekozen om het demonstratiemodel hiervan te bouwen.
Hiervoor moet je dus een aantal dingen wegsnijden, en hiervoor komen weer een aantal dingen voor terug. Ik denk dat dit sensoren/antennes zijn.

photo 545975

photo 545974

photo 545976

photo 545977




Dit is de situatie voor de operatie.

photo 545978

photo 545979




En dit erna.

photo 545980



De bouwbeschrijving geeft trouwens aan dat de wapenpylonen aan de stubwings kaal gelaten worden. Dit vind ik wel raar, want als ik op het web ga zoeken naar het desbetreffende toestel zijn alle pylonen voorzien. Ik kan trouwens ook geen enkele andere foto vinden met de "368H" markering op de flanken.

photo 545981




Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Waarom de 368H?

Je wilt toch de 'Last flight' bouwen?

De 368H is van heel vroeger, die foto is van 1983. Er zit groot verschil in de wapenpylonen onder de vleugels, vergelijk maar met deze, die je wilt gaan bouwen volgens mij
Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement