Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2021 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Fokker ontwikkelde eind jaren dertig de T.IX als bommenwerper o.l.v hoofdconstructeur Beeling. Het vliegtuig was bedoeld voor gebruik in Nederlands-Indië en werd ontwikkeld op grond van een pakket van eisen Departement van Koloniēn om de Martin 139 bij de ML-KNIL te vervangen. Het type moest lange afstanden in Indië kunnen vliegen en het nodige comfort bieden aan de bemanning. Ook de LvA in Nederland volgde het project met belangstelling.

photo 545163

Het toestel was het eerste vliegtuig geheel in licht metaal van Fokker. Het zag er rank uit met lange romp en had ruimte voor 5 bemanningsleden. Verder had het dubbele verticale staartvlakken en een intrekbaar hoofdonderstel met een vast staartwiel.
Het prototype werd gebouwd in de fabriek in Amsterdam-Noord en ging het eind juli 1939, zoals toen gebruikelijk, in grote delen per dekschuit naar Schiphol en werd daar samengebouwd.

photo 545166

De eerste vlucht vanaf Schiphol van de T.IX was op 10 september 1939 en voerde toen de registratie LvA "970" met rozetten. Later die maand werd het voorzien van de oranje driehoeken. Het toestel vloog prima en er werden tientallen testvluchten gemaakt. Begin maart 1940 was er een schade door het inklappen van het landingsgestel op Schiphol bij de landing en moest de T.IX gerepareerd worden.

photo 545164

De enige T.IX viel in mei 1940 op Schiphol in Duitse handen.

Wat getallen:
Lengte: 16,5 m
Spanwijdte: 24,7 m
Hoogte: 5,1 m
2 Bristol Hercules motoren van 1375 pk
Bemanning: 5
Max. snelheid circa 440 km/u
Bommenlast: max 2000 kg
Leeggewicht: 6500 kg
Max. startgewicht: 11200 kg
Bewapening: 3 mitrailleurs

Dan de kit. Die is van Croco Models en zit in een stevige bruin kartonnen doos.

photo 545169

In de kit de resin onderdelen, zo te zien van goede kwaliteit.

photo 545165

photo 545167

Vacuüm gevormd glaswerk, in mijn kit in tweevoud.

photo 545168

Een decal velletje voor de "970" met rozetten en oranje driehoeken (geen decals dus voor de oorspronkelijke registratie T.IX 701, zoals die op vleugelvoorrand en romp eerder was aangebracht).

photo 545162

En een dubbelzijdig A-4tje met redelijk duidelijke instructies.

photo 545171

photo 545170

Inmiddels zijn de onderdelen in het bad geweest en kan de bouw beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik lees hier 'lichtmetalen' vliegtuig. Heeft hij met dit uitstapje zoveel negatieve resultaten bereikt, dat hij de switch naar metalen body's pas veel later heeft gedaan dan Boeing en Airbus en daardoor die slag verloren heeft? Dat is één van de dingen die is blijven hangen van de serie van laatst.

Wel weer een leuk item. Je herkent de T.5 enigszins en het heeft ook wat van de G.1.

Ik lees nu een boek, 'Niet schieten, we are Dutch'. Over o.a. een ontsnapping van een aantal Nederlanders naar Engeland, in het begin van WO2 in een T8W.

Wellicht heb ik het al eens gevraagd, hoeveel Fokkers (of clonen) moet je nog? Volgens mij ben je nu al een heel eind.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2021 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Prachtige kist om te bouwen...! :D :D

Ik wist alleen van een vacume-form model in 1/72. Dit ziet er, zo te zien, al een stuk beter uit.
Wat voor kleur wordt er in de beschrijving opgegeven ? Ik ben er nog steeds niet uit; groen of bruin ? Ik heb hem donkergroen gemakt, maar bij nader inzien lijkt me dat chocoladebruin wel juist.

Misschien moet ik toch eens een uitgebreide restauratie uitvoeren.... :roll:

Ik ga het weer met veel belangstelling volgen, succes met de bouw.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Rene: De omschakeling van de "Fokker" bouwmethode (houten vleugel, gelaste metaalbuis romp) naar de lichtmetaal bouw vereist in de eerste plaats een uitzicht op grote series, omdat de eenmalige kosten (mallen, machines) nu eenmaal veel groter zijn. En de lokale markt was hier in Europa nu eenmaal klein, terwijl de Fokker bouwmethode een nieuw vliegtuigtype tegen relatief kleine kosten mogelijk maakte. En de KLM als klant was ook niet de gemakkelijkste. Pas bij de G.I werd een beetje metaalbouw toegepast en voor de T.VIII was een serie voor Finland in metaalbouw bezig. De T.IX was dan het eerste vliegtuig dat vanaf het begin in metaal gepland was. Op de tekentafel lag ook al de F.24, zeg maar een vroege Friendship.
Hoeveel Fokkers ik nog moet? Geen idee, maar zeker nog wel 30, hoofdzakelijk WO I en verkeersvliegtuigen. Maar daar zijn geen kits van.
@ John: Het zou voor de hand liggen dat de T.IX KNIL ML kleuren had, dus olive drap of zo. De handleiding zwijgt daarover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Bedankt voor je antwoord. Mijn model is inderdaad groen, dus heb ik in het verleden toch waarschijnlijk de meest aannemelijke keuze gemaakt.

Kijk hier maar eens, voor wat inspiratie : https://i.pinimg.com/originals/dc/b8/b9 ... 065a99.jpg

Veel succes verder !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi model, John :brouw: .
Ik heb inmiddels alle resin onderdelen schoongemaakt en het glaswerk pas gemaakt.

photo 545725

Dat laatste echt stukje na stukje. Op de romp zijn kliene richeltjes van een paar tiende millimeters breed meegegoten waar het glaswerk in moet passen. Het zit nu vrijwel goed, hier en daar is nog een kleine correctie nodig. Gelukkig zijn de vacuum gevormde delen nog tamelijk stevig; dat maakt het op maat maken toch wel makkelijker. Wel blijkt de rechter helft van de romp twee milimeter langer te zijn dan de linkerhelft. Ik heb ze zo tegen elkaar gezet dat de passing het best is ter plaatse van het glaswerk in het midden van de romp.

photo 545726

De tweede set glaswerk heb ik dus (tot nu toe) niet nodig gehad. De kleine vierkante raampjes in de neus, ook vacuum gevormd, zijn moeilijk pas te maken, en ik ben er ook eentje kwijt geraakt. Die raampjes ga ik dus gewoon uit transparant plastic maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Hi Rob, Het lijkt of je romp achterkant een beetje krom is. Als je die met heet water rechttrekt zou het lengteverschil ook wel eens opgelost kunnen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de romphelften op een vlak oppervalk gelegd en ze zijn perfect vlak. De foto geeft wat vertekening, maar ze zijn echt 214,5 en 216,5 mm lang (net gemeten). Overigens geen probleem, hoor, dat verschil is best op te lossen.
Wel een "probleem": de extreem fijne paneel lijnen. Ik ben bang dat die geheel verdwijnen bij het schilderen (zeker met de kwast). Dus die ga ik allemaal even nalopen met een panel line scriber.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na een paar uurtjes paneellijnen krassen (en de nodige uitschieters) hoop ik dat ze nu diep genoeg zijn om zichtbaar te blijven na het schilderen. Daarna ben ik begonnen met de samenbouw van het interieur. De verschillende vloertjes voorzien van stoeltjes:

photo 545967

De gashandles heb ik op een nieuw plankje moeten zetten; ik had het meegegoten plankje aangezien voor een gietbalkje en natuurlijk weer niet goed gekeken naar het instructievelletje. Ik heb het voorste en middelste deel nog even in het warme water gehouden om het goed recht te buigen. Op de rechter romphelft komt nog een paneeltje met klokjes en schakelaars en zo.

photo 545968

Er zit geen dichte spant om het rompachterdeel af te sluiten in de kit. Hoewel het waarschijnlijk donker genoeg is om niet ver in de staart te kijken, heb ik er toch een wandje uit 0,5 mm styreen in gezet.

photo 545969

Even in elkaar gelijmde interieur in de linker romphelft gepast.

photo 545970

Dan kan ik nu beginnen te schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Tis toch wel een moooi model, Rob, daar weet jij ook weer een mooi model van te maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement