Yep. na een tijd stil te zijn geweest, een model van een Sopwith Camel 1/16 te hebben gebouwd in relatieve afzondering en nog een hus redenen toch maar weer eens een plan opgevat om een project te starten waarbij ik, zoals gewoonlijk, nauwelijks weet of en wanneer dit af gerond is
De inspiratie voor dit model komt van oa de Camel, ik vind opengewerkte modelllen nu eenmaal veel mooier dan afgewerkte standaard modellen
Dit is dus mijn Camel geworden, model van Artesania Latina, waarbij ik de besturing werkend heb uitgevoerd
Dus ik heb nu de handschoen opgepakt en wil een open gewerkt model van een Mosquito, het houten wonder, gaan bouwen. Op Wiki is er heel veel te vinden over deze kist, maar in het kort
Dit vliegtuig werd tijdens WW2 gebouwd op een relatief onconventionele wijze gebouwd, namelijk eerst de rompwanden op een halve mal gemaakt, bestaande uit laagjes triplex en balsa hout en nadien worden spanten en versterkingen aangebracht en beide romphelften worden dan samengevoegd (he, dat klinkt bekend bij de meeste vliegtuigbouwers, toch?)
Er werden zowel fighters als bombers gebouwd.
Ik ga een Bomberversie bouwen, waarbij de vleugel en romphuid dus grotendeels zijn weggelaten, alleen bij de cockpit zal een binnenwandachtig eits te zijn vanwege de bedieningen.
Ik ben gestart met een digitaal ontwerp om zo voor mijzelf een indruk te krijgen hoe, wat wanneer en waarom en ben dus met de vleugel begonnen. Je vind veel foto's en walkarounds op het wijde web, maar toch veel minder technische foto's van het binnenwerk, ja, na diep graven begin ik een aardige collectie op te bouwen EN het vliegtuig te begrijpen
Inmiddels is de vleugel al in vergevorderde staat, nogmaals, ik wil geen 3D model maken, maar de tekeningen zullen als leidraad voor mij dienen
Tijdens het tekenproces kom je erachter dat je niet alle tekeningen van internet moet vertrouwen, er zitten nog best wel verschillen in maatvoering in, dus ik ben nog wel eens bezig om bematingen anders te gaan maken, waardoor je soms 3 stappen terug meot zetten in je werk om dan weer 1 stap naar voren te zetten.
Om mijzelf te motiveren om door te zetten heb ik wel wat mooi spul aangeschaft en om toch een beetje het gevoel te behouden en bewaren ook een 1/32 model van de Mossie aangeschaft, nee, niet de HKM of Tamiya versie, maar de Revell versie, dat scheelt mij toch wel heul veul geld voor een stukje achtergrond modellen
Ik heb ook de cockpitset van Profimodeller aanegschaft, ziet er zo goed uit
en een kit op zich zelf, de motoren, al zijn deze voor een MKVI, de verschillen zijn zo klein dat ik ze gewoon inzet, deze zullen dus ook open en bloot getoond worden
Voor wat meer technische info gelijk maar een boek meegenomen, ik wilde eigenlijk voor de Haynesversie gaan, maar er lagen geen inkijkexpemplaren, dus dat boek komt misschien later nog
Ik heb de vleugel nu even met rust gelaten, ik heb nog wat vragen, maar die worden beantwoord als ik de motoren ga bouwen,. Ik ben dus maar even naar de achterzijde gegaan, naar de beide spanten achter die de vin en hoogteroer dragen. Hier zitten ook de bedieningselementen voor de kabel ebstuurde roer en hoogteroer, en aangezien ik deze ook werkend wil bouwen, moest ik dit gaan tekenen om het systeem helder te krijgen. ook dit word een model op zich zelf. Met de maten van 2.5 bij 2,5 cm wordt het met al die onderdeeltjes nog een hoop gepriegel en ook omdat ik voor het bewegend gebeuren metaal wil toepassen, wat net even sterker is dan evergreen op deze schaal.
Het tekenen is een heel proces, eerst een grondvorm neerzetten en dan aan de hand van foto's en tekeningen proberen er een 3D model van te maken (in mijn achterhoofd begint wel de wens voor een resinprinter te ontstaan moet ik eerlijk bekennen)
De basisvormen staan er nu, op de foto is het grootste spant bulkhead 6 waar in de beugel aan de bovenzijde de voorkant van de vin wordt geplaatst, in de beugels van de kleinste spant #7, zal de hoofdligger van het hoogteroer komen
Na wat gepuzzel had ik een systeem getekend voor de bediening
aan de linkse bedieningsarm worden de kabels vanuit de cockpit bevestigd
Op de rechtse spant zitten dus de bedieningsdelen voor het richtingsroer, alleen klopte het niet voor mij gevoel en ben ik toch nog eens goed naar nieuw gevonden foto's gaan tekenen en bleek het toch iets anders te zitten, op de tekening zijn nog niet de trimfunctiedelen getekend
In de onderstaande schets is de situatie zoals het zal moeten worden
Okee, dan, het is geen weekend edition van Eduard, dus dit zal wel even gaan duren