Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 9:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Yep. na een tijd stil te zijn geweest, een model van een Sopwith Camel 1/16 te hebben gebouwd in relatieve afzondering en nog een hus redenen toch maar weer eens een plan opgevat om een project te starten waarbij ik, zoals gewoonlijk, nauwelijks weet of en wanneer dit af gerond is

De inspiratie voor dit model komt van oa de Camel, ik vind opengewerkte modelllen nu eenmaal veel mooier dan afgewerkte standaard modellen

Dit is dus mijn Camel geworden, model van Artesania Latina, waarbij ik de besturing werkend heb uitgevoerd

Afbeelding

Dus ik heb nu de handschoen opgepakt en wil een open gewerkt model van een Mosquito, het houten wonder, gaan bouwen. Op Wiki is er heel veel te vinden over deze kist, maar in het kort
Dit vliegtuig werd tijdens WW2 gebouwd op een relatief onconventionele wijze gebouwd, namelijk eerst de rompwanden op een halve mal gemaakt, bestaande uit laagjes triplex en balsa hout en nadien worden spanten en versterkingen aangebracht en beide romphelften worden dan samengevoegd (he, dat klinkt bekend bij de meeste vliegtuigbouwers, toch?)
Er werden zowel fighters als bombers gebouwd.
Ik ga een Bomberversie bouwen, waarbij de vleugel en romphuid dus grotendeels zijn weggelaten, alleen bij de cockpit zal een binnenwandachtig eits te zijn vanwege de bedieningen.
Ik ben gestart met een digitaal ontwerp om zo voor mijzelf een indruk te krijgen hoe, wat wanneer en waarom en ben dus met de vleugel begonnen. Je vind veel foto's en walkarounds op het wijde web, maar toch veel minder technische foto's van het binnenwerk, ja, na diep graven begin ik een aardige collectie op te bouwen EN het vliegtuig te begrijpen

Inmiddels is de vleugel al in vergevorderde staat, nogmaals, ik wil geen 3D model maken, maar de tekeningen zullen als leidraad voor mij dienen

Afbeelding

Tijdens het tekenproces kom je erachter dat je niet alle tekeningen van internet moet vertrouwen, er zitten nog best wel verschillen in maatvoering in, dus ik ben nog wel eens bezig om bematingen anders te gaan maken, waardoor je soms 3 stappen terug meot zetten in je werk om dan weer 1 stap naar voren te zetten.

Om mijzelf te motiveren om door te zetten heb ik wel wat mooi spul aangeschaft en om toch een beetje het gevoel te behouden en bewaren ook een 1/32 model van de Mossie aangeschaft, nee, niet de HKM of Tamiya versie, maar de Revell versie, dat scheelt mij toch wel heul veul geld voor een stukje achtergrond modellen

Afbeelding

Ik heb ook de cockpitset van Profimodeller aanegschaft, ziet er zo goed uit

Afbeelding

en een kit op zich zelf, de motoren, al zijn deze voor een MKVI, de verschillen zijn zo klein dat ik ze gewoon inzet, deze zullen dus ook open en bloot getoond worden

Afbeelding

Voor wat meer technische info gelijk maar een boek meegenomen, ik wilde eigenlijk voor de Haynesversie gaan, maar er lagen geen inkijkexpemplaren, dus dat boek komt misschien later nog

Afbeelding

Ik heb de vleugel nu even met rust gelaten, ik heb nog wat vragen, maar die worden beantwoord als ik de motoren ga bouwen,. Ik ben dus maar even naar de achterzijde gegaan, naar de beide spanten achter die de vin en hoogteroer dragen. Hier zitten ook de bedieningselementen voor de kabel ebstuurde roer en hoogteroer, en aangezien ik deze ook werkend wil bouwen, moest ik dit gaan tekenen om het systeem helder te krijgen. ook dit word een model op zich zelf. Met de maten van 2.5 bij 2,5 cm wordt het met al die onderdeeltjes nog een hoop gepriegel en ook omdat ik voor het bewegend gebeuren metaal wil toepassen, wat net even sterker is dan evergreen op deze schaal.

Het tekenen is een heel proces, eerst een grondvorm neerzetten en dan aan de hand van foto's en tekeningen proberen er een 3D model van te maken (in mijn achterhoofd begint wel de wens voor een resinprinter te ontstaan moet ik eerlijk bekennen)

De basisvormen staan er nu, op de foto is het grootste spant bulkhead 6 waar in de beugel aan de bovenzijde de voorkant van de vin wordt geplaatst, in de beugels van de kleinste spant #7, zal de hoofdligger van het hoogteroer komen

Afbeelding

Na wat gepuzzel had ik een systeem getekend voor de bediening

Afbeelding

aan de linkse bedieningsarm worden de kabels vanuit de cockpit bevestigd

Afbeelding

Op de rechtse spant zitten dus de bedieningsdelen voor het richtingsroer, alleen klopte het niet voor mij gevoel en ben ik toch nog eens goed naar nieuw gevonden foto's gaan tekenen en bleek het toch iets anders te zitten, op de tekening zijn nog niet de trimfunctiedelen getekend

In de onderstaande schets is de situatie zoals het zal moeten worden

Afbeelding

Okee, dan, het is geen weekend edition van Eduard, dus dit zal wel even gaan duren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Supergaaf project!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wow :shock:

Wat een project Bert. Maar wel super gaaf inderdaad.
Erg benieuwd hoe je het allemaal in elkaar gaat bouwen enzo.

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 7:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Je bent niet de enige, het tekenen is makkelijk, relatief gezien, want je kan de tekening uitzoomen, maar ik moet die frutsels ook nog eens allemaal gaan maken en ik ben van plan om de bewegende delen enzo van metaal te maken en dan kijken of ik het kan solderen, dat geeft een beter verbinding dan CA lijm

Ik heb de brandzalf en pleisters lvast aangevuld :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi project Bert, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het metaal gaat solderen en niet je vingers :wink: . Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 14:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goed, ik heb weer wat gedaan
Allereerst heb ik de staartsectie zo ver afgetekend dat ik weet wat ik moet gaan doen

photo 545672

photo 545671

de lange staaf op de foto is een soort van kabel vanaf de cockpit

Okee, dan het echte werk
Ik eerst de spanten uit 2mm dik materiaal gesneden en geschuurd en zat daar moe maar voldaan naar te kijken........................f*ck, als ik de opgegeven maat vanaf de tekening volg voor BH6 dan is dat 26 mm, dus dan moet de middellijn blijkbaar op 13 mm en niet op 26 mm. Kortom hoop werk voor een BH in de schaal 1/16. Veel makkelijker natuurlijk, maar dan heb ik niets meer aan de motoren en cockpitsets. Dus maar nieuwe gemaakt

photo 545668

Tip: eigenlijk moet je niet met je telefoon foto's maken, dat vertekend toch altijd iets, zo zien de bulkheads er niet synchroon uit, toch?

Om wat makkelijker te kunnen werken, effe van afvalstukjes een mal gemaakt voor de afstand

photo 545670


Ik zou gaan beginnen aan de motoren, maar dan moet je werkelijk van elk onderdeel de gietblokken verwijderen, maar man o man, wat een details en wat een strakke gieting

Hier de beide carters en cilinders

photo 545667

en, heb ik gelogen?

Maar...................................er hoort nog veel meer bij, ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat ik makkelijk aan de 150 onderdelen kom

photo 545669

Nee, de aansteker is van mij, even voor een formaatbepalend beeldplaatje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
WOW... Bertus doet een vleugelvliegmischien... :lol: :lol: :lol:
Fraai project Bert. :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 19:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ha, dan heb je de vorige nog niet gezien.......... O chips, die moet ik nog ff plaatsen in afgeronde projecten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 7:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Traditioneel is de zondagmorgen mijn knutselmoment, niet dat ik dan door de week niets doe, maar vaak is dat maar effies.
IK ben dus zondag lekker aan de gang geweest, niet dat alles gegaan is zoals ik wilde en dat het nog niet gaat zoals ik wil, maar daar is overheen te komen en gaat mij wel lukken om alsnog wat dingen te verbeteren, aan te passen of te vervangen

Goed, wat heb ik gedaan, eerst maar eens mijn zeer proffesionele en uitgebreide gereedschap maar weer eens opgezocht

photo 545986

Yep, ik werk zeer basic

en met dit zooitje en een soldeerboutje heb ik toch de volgende onderdelen weten te maken

photo 545984

Nou, ik had beter effe het spul aan de kant kunnen leggen, want zo zien jullie niets dus.
Wat is er gedaan en wat lag daar?

nou, eigenlijk de beugel en roeras voor het richtigsroer. Bij gebrek aan buisjes moest ik dus zelf een buisje maken van een stukje overgebleven PE. Gooi dus dat spul nooit weg, het is perfect spul om mee te kunnen solderen en bewerken

photo 545983

En de roeras voor de draaiarm op de voorste bulkhea, hier nog even in de niet afgewerkte status

photo 545982

Met wat Styreen er om heen ziet het er goed uit toch?

photo 545985

photo 545987

Tja, en dan komen de assen aan de beurt, dat is dus net even andere koek, gaatjes boren is te doen, maar dan moet de opening voor de draaiarm zagen, dat was dus wel even een uitdaging met die kolenschoppen van mij, want die minizaagjes zijn dus echt wel mini en verdwijnen zo onder mijn nagels

photo 545988


Maar de aanhouder zal overwinnen

en dus heb ik uiteindelijk het tot dit resultaat gebracht, het werkt nog niet goed, de gaten waarin de staven lopen moeten iets wijder worden en het geheel moet wat netter afgewerkt worden, al denk ik dat eenmaal een laagje wverf het er nu al leuk uit zal laten zien

photo 545989

photo 545990

Zo, ik moet nu eerst eens iets bedenken waarop de beide bulkheads stevig blijven zitten en dat je toch nog iets van het geheel ziet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Indrukwekkend en niet voor de ongeduldige mens. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement