Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 16:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Hallo allen!

Een poosje geleden ben ik al begonnen met deze 1/32 F-14B Tomcat, maar omdat het bouwen bij mij momenteel niet zo snel gaat en ik het van incidentele momenten moet hebben ben ik ook hier niet heel fanatiek. Hier werd ik bij mijn Sufa topic ook al op gewezen :lol:

Daarom wil ik nu toch proberen wat meer van mijn lopende projecten hier te plaatsen en van daaruit zie ik het wel hoe lang het duurt voor ze af zijn.

Dus van start met deze! Voor deze kit even geen aftermarket poespas maar gewoon ouderwets OOB. Dat komt ook omdat ik deze kit eigenlijk alleen heb gekocht om z'n setje GBU-27's. Deze zijn per direct overgescheept naar de F-117 kit.

photo 541181

We beginnen met de stoelen.

photo 541077


Pitje

photo 541076


Andere dingetjes worden ook geplakt.

photo 541078

photo 541096


Poeh, dat valt me tegen, daar zit nog wel wat vulwerk in!

photo 541080


Pitje in kleur

photo 541079


Het voorste gedeelte gelijmd

photo 541081


Kijkje naar binnen

photo 541084


En 1 geheel van gemaakt

photo 541082

Even ter vergelijking naast de 1/32 F-15. De Tomcat is wel iets groter!!

photo 541083


Toen op dezelfde manier hoe ik de antislip op tanks doe, de antislip hier op gedaan. Dus met haarlak en embossingpoeder wat ik er voorzichtig overheen strooi.

photo 541085


photo 541086


En toen kwamen de rolling stones langs... Ik heb heel bewust voor een oneffen vlekkerige look gekozen omdat ik deze Tomcat ook een afgeleefde look wil geven.

photo 541087



Spuiten ging in delen omdat het een flinke lap plastic is...

photo 541088

photo 541089

photo 541090

photo 541091

photo 541092

photo 541093

En toen ben ik gaan faden.

photo 541097


En toen nog een leuk setje malletjes besteld bij Nils Ester besteld. Daarmee kun je mooi het vlekkerige nabootsen zonder al te veel poespas. Dit heb ik met een paar verschillende kleuren gedaan om daarin ook wat afwisseling te creeeren.

photo 541094


photo 541095


En dat is hoever ik nu ben. De volgende stap zal bestaan uit de kleinere dingen in kleur te zetten. Denk hierbij aan de binnenkant van de luiken en ordnance.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 18:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Echt een beest dit, ik ben wel fan van die spuitmallen en het effect wat je ermee kan bereiken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 16:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 mei, 2006 9:38 am
Berichten: 225
Woonplaats: Loosdrecht
Ik denk dat low-viz decals van de grim reapers hier uitstekend op zullen staan… :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 17:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
mr.vdh schreef:
Echt een beest dit, ik ben wel fan van die spuitmallen en het effect wat je ermee kan bereiken.



D.J.


Klopt haha! Hij is echt huge... Ja ik ben er ook wel fan van, geeft echt een heel leuk resultaat. Ik zal binnenkort eens kijken of ik er nog wat andere kan scoren hier en daar.

thunderbolt schreef:
Ik denk dat low-viz decals van de grim reapers hier uitstekend op zullen staan… :wink:


Haha, nee.. Die gaan op de D! Het wordt een optie van de kit zelf.

photo 541222

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ziet er alweer mooi uit Heico. Dat faden is wel een kunst. Ik heb wel eens geprobeerd om dat random effect te creëren door door een schuursponsje te spuiten. Heel dun gemaakt natuurlijk en wat uit elkaar getrokken om ook van die random vormpjes te maken maar het had niet het gewenste effect. Dit ziet er een stuk gemakkelijker uit. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 10:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Tnx voor je comment Klaas! Het trucje met zo'n sponsje is gewoon voorzichtig werken, eerst het teveel aan verf er af deppen en pas dan op het model. Maar inderdaad, zo'n malletje werkt veel makkelijker!

Wat het faden betreft, dat is niet zo heel moeilijk. Je neemt steeds een paneel (of vlak ) die je steeds wat lichter maakt naar het midden toe. Dit werkt wel wat makkelijker op grote modellen, maar ook voor kleinere modellen niet geheel onmogelijk.

Ik heb de vrijheid genomen om hier een basic visuele uitleg te maken voor de wat minder ervaren bouwers die het ook willen proberen.

Stap 1: Je spuit het model in je gewenste kleur. Ik heb voor het gemak zwart gekozen.

photo 541261


Stap 2: voeg een druppel, wit of lichtgrijs toe. Ik heb voor dit model wit gebruikt omdat ik al grijs gebruikt heb op het model.
Spuit dan vanuit het midden richting de randen, maar er niet helemaal aan toe, deze laag voorzichtig op.

photo 541262


Stap 3: nog meer druppels wit of grijs. Dit spuit je ook weer vanuit het midden richting de rand van de vorige laag.

photo 541263


Stap 4 en evt verder: Doe steeds meer druppels wit of grijs bij je originele verf en spuit dit ook steeds weer vanuit het midden richting de randen van de vorige laag

photo 541264



Dit kun je in principe zo ver brengen als je zelf wilt, het is afhankelijk van hoever je een paneel wilt laten 'bleken'.
Nogmaals, dit is gewoon even een basic setje afbeeldingen. Als je het spuit moet je het wel wat vloeiend in elkaar over laten lopen :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er goed uit Heiko. Het blijkt dat je niet altijd (veel) AM nodig hebt. Met schilderen van een cockpit kun je ook al veel bereiken. Maar AM is wel altijd leuk om mee te werken. Die spuitmallen ga ik ook eens naar zoeken want die lijken mij wel handig

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 10:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
TNX fvdm. Bij sommige kits vind ik het wel heel leuk om AM te gebruiken, bij andere weer niet. Al kun je het best heel simpel houden om een leuk iets neer te zetten inderdaad. Je kunt met van die plak-pe sets en een setje resin stoelen je hele cockpit al zoveel mooier maken.

Dit setje heb ik gebruikt voor deze Tomcat: https://www.scalemates.com/nl/kits/ammo ... s--1247551

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Mooi op weg hoor met die Tomcat! Erg goed gelukt die verwering. Vieze Tomcats zijn toch wel het mooist :D
Ik bouw bijna nooit straal jagers, maar de F-14 is toch wel een gaaf beest (vooral op 1/32! :shock: ).
Op mijn verlanglijstje staat dan ook de nieuwe Academy 1/72 Tomcat.

Ik heb de spuitmallen een tijd geleden rechtstreeks bij Ushi gehaald. Kijk er naar uit om ze te gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 aug, 2021 10:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Gave bouw Heico! Leuk om te zien dat je weer een verslag maakt. Wellicht gooi ik binnenkort ook weer eens een verslag open. Ik krijg namelijk binnenkort ook een big bird binnen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement