Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Ik schreef in mijn vorige topic over "losse eindjes ", nu dit is er zo één.
De voorgeschiedenis:
Ik heb dit model van Monogram gekocht, toen het net was uitgekomen. Volgens Scalemates moet datr ongeveer in 1978 zijn geweest.
Voor die tijd was het een prachtig gedetailleerd model. Eigenlijk is er nog steeds naar mijn menig weinig verkeerd aan.
Tijden later kreeg ik het idee om het model om te bouwen, De inspiratie kwam eigenlijk door de film Mosquito Squadron 633. Daarin vlogen Mosquitos van een latere versie met two stage Merlins, dus
met de aparte inlaat onder de spinner en aparte uitlaten. Ook was het bommenruim uitgebouwd voor de grote "Cookies".

Jammer genoeg heb ik de ombouw niet helemaal voltooid en sleet het model z'n dagen ergens in de vitrine.

photo 540924

photo 540922

Bij het zoeken op het net naar wat anders, kwam ik foto's tegen van de nachtjager versie voor grote hoogtes, met verlengde vleugeltips en uitgerust met een radar.
Ik wist al van het bestaan af, maar kon er vroeger nooit veel info van vinden. Maar nu wel, dus kwam ik op het idee, om dat oude beestje een nieuw leven te bezorgen.

Er schijnen ombouw setjes te zijn geweest, maar die zijn nu niet meer leverbaar, althans in 1/48.

Voor de geïnteresseerden: De geschiedenis van deze versie en foto's vind je hier:

https://www.peoplesmosquito.org.uk/2014 ... the-motto/

Wat moest er gebeuren, eerst moest de neus afgezaagd worden en hiervoor in de plaats een nieuwe met radar komen. Vervolgens de vleugeltips tot aan de rolroeren afzagen. Hieraan kwamen dan later
de nieuwe verlenstukken.
Het uitgebouwde bommenruim moest weer verwijderd worden. Dit ging gemakkelijk, ik wist nog, dat ik dit uit een stukje balsahout had gemaakt. Zou ik nu nooit meer zo doen. :D

photo 540925

photo 540923

Ik kon gelukkig een maatschets uitvergroten, om te bepalen hoe groot de nieuwe spanwijdte ( 37,45 cm.) moest worden. Hier van kon ik een malletje knippen, waarmee ik de verlengstukken kon
maken.
Een dikke plaat plastic en zagen en schuren maar.

photo 540926

Het bommenruim kon weer teruggebracht worden in de oude orginele staat met met hetzelfde dikke plaat.

photo 540927

De laatste ingreep, was een nieuwe neus fabriceren uit een blokje hout. Ik heb nog lamme vingers van het schaven en vijlen. Het is lastig vasthouden, je zit zo je vingers mee te schaven.
Maar het is zo ongeveer in model. Hij kan nog niet aan de romp gelijmd worden, want ik ga proberen eerst de cockpit wat te herstellen. Ik durf de cockpit kap er niet af te trekken, hij zit stevig vast,
met plastic lijm, dus gevaar, dat de boel gaat scheuren of breken, daarom laat ik hem maar rustig zitten.

Tijdens de bouw zag ik, dat de motorgondels nog wel wat bijgeplamuurd moesten worden. Bij de verlengde motorgondels was de oude plamuur, nog van dat groene keiharde spul, wat gekrompen, dus
bij de plamuurronde dit gelijk meegenomen.

photo 540928

photo 540929

Nu eerst het hele model goed schuren, cockpit herstellen, nieuwe neus erop en pas maken.

Tot zover.

Met vr.gr.

JohnH





D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooi project!
Ik vind die nieuwe neus er prachtig uitzien.
Niet alleen de vorm an sich, maar ook hoe je het hebt gemaakt.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Inderdaad een mooi en leuk projectje, een voor mij onbekende uitvoering......
Ben benieuwd, ziet er wel strak uit die replacement parts..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi project dit, en knap bezig al!
Heb je nog een soort inserts gemaakt voor de nieuwe vleugeluiteindes of zijn ze zo koud op de vleugels verlijmd?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Mensen, bedankt voor jullie complimenten !

Voor Deef over de velengde vleugels. Bij zulke verbindingen is enkel lijm gebruiken, niet voldoende. Ik heb gewoon een pin en gat verbinding toegepast, oftewel een paperclip met secondenlijm vastgezet en verder alles met plastic lijm.
Bij zo'n ombouw is het vaak een kweastie van "heavy handling " en stoot je nog al eens per ongeluk, ergens tegen, dus stevig bouwen is hier wel nodig.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ja precies, ik vind het schitterend om te zien, maar ik acht mezelf nog iets te lomp om van een oud modelletje meer te kunnen maken dan de neergestorte versie :lol:
Ik ben erg benieuwd naar de verdere progressie!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Deef,

Gewoon proberen, neem een oud model en zet er de zaag in. :lol: Tenminste als je een model wilt bouwen, wat zo niet te koop is. Met stukjes hout en plasticplaat kom je een heel eind.

De mogelijkheden zijn zo veel talrijker om iets te bouwen wat je interessant vind en het geeft zoveel meer voldoening, en daar gaat het toch om.
Intussen ga ik verzinnen, hoe ik 24 nieuwe uitlaat- pijpjes kan maken..... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi project John. En echt "gedurfd". Ik ga dit topic volgen omdat ik meer wil leren over het lijmen van verschillende materialen (hout aan plastic).
Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste brouwers,

De ombouw gaat redelijk vlot door.

Inmiddels heeft het model zijn "plastische chirurgie " ondergaan en een nieuwe neus gekregen.. :D
Het kwam allemaal aardig goed uit, na het vastlijmen, kon ik de laatste randjes bijvijlen en pas schuren.

Nog even een tip over het verlijmen van houten delen aan plastic. Niets moeilijks aan eigenlijk : deze volgorde werkt het beste, eerst het plastic met plasticlijm insmeren, hierna het hout met houtlijm
en het onderdeel op zijn plek plaatsen. De twee verschillende soorten lijm geven geen probleem. Wel een nachtje laten drogen en dan pas alles netjes glad afwerken.
Na wat plamuur voor de laatste naadjes, kon ik het hele model een schuurrondje geven.

photo 541241

Verder met de onderkant. Er moest nog een gondel met vier 0.303 in. mitralleurs gemaakt worden. Ook hier met de ronde vormen maar een blokje hout toegepast. Hier sneller geschreven, dan
gemaakt, kostte toch wel een avondje zagen, snijden en vijlen om het goed in model te krijgen. Het resultaat na al het fröbelen:

photo 541243

En toen restte nog een lastig karwei, de uitlaten maken. Dat had ik al eens eerder gedaan met een dun plastic gietboompje, toen waren het er maar twaalf. :wink: Alleen is het heel moeilijk alle pijpjes
gelijk te krijgen. Met plastic werkte dat niet geweldig, dus het maar eens geprobeerd met aluminium pijpjes. Dat ging een stuk beter. eerst een uiteinde een klein beetje plat knijpen en dan afknippen
met een dun tangetje. Vervolgens op lengte afvijlen en voila. Dit dus 24 keer herhalen en ik was er. Alles één voor één vastlijmen met secondenlijm. Hmm deze klus klus werkt goed als
geduldoefening...

Het zit allemaal nog netjes ook:

photo 541242

Tijd voor wat verfwerk. Omdat alles nog goed zichtbaar was, heb ik eerst wat panellijnen opgehaald met een hobbymesje.
Ik moet nog wat studeren op de juiste kleur donker blauw, ik heb hier en daar al wat gezocht op het net. Maar ik moet nog wat experimenteren met kleuren mengen, daar ontkom ik, denk ik, niet aan.
Voorlopig heb ik alles in een Acryl Polly- S donker blauw geschilderd. Ter controle van mijn schuur en putty werk.
Dan rest er nog een aardig werkje, 8 nieuwe propellerbladen zagen en vijlen. Het onderdelen- magazijn had natuurlijk geen passende bladen meer in voorraad, dus alles maar nieuw maken.

Maar dat zullen jullie de volgende keer gaan zien.

Tot slot; wat actuele plaatjes van de Mossie:

photo 541244

photo 541245

photo 541246

photo 541247

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 3

Beste bouwers,

Ik heb deze keer niet zoveel nieuws te melden, het was het weekje van propellerbladen maken. Dit is altijd een tijdrovend karwijtje, maar ik kon er niet omheen.

Verder heb ik nog hier en daar wat herstel en correcties aangebracht. Ook zaten er een paar uitlaten, niet helemaal naar mijn zin. Maar alles is nu wel klaar om de definitieve kleur te gaan aanbrengen.
Dus dat wordt weer eerst wat research doen, over de kleur zijn de meningen toch wel verdeeld. Officieel heet het ; Matt Deep Sky Blue, met ummer F.S. 35102. Het is een andere kleur, dan het bekende
PRU - Blue.

Hier weer de overzichtplaatjes, hoe alles er nu bijstaat:

photo 541457

photo 541456

photo 541458

photo 541459

Als laatste, just for fun, een foto met een oude Spit in PR dark blue uitvoering. De spit is een soort van hybrid, samengesteld uit verschillende bouwdozen.

photo 541460

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement