Beste bouwers,
Ik schreef in mijn vorige topic over "losse eindjes ", nu dit is er zo één.
De voorgeschiedenis:
Ik heb dit model van Monogram gekocht, toen het net was uitgekomen. Volgens Scalemates moet datr ongeveer in 1978 zijn geweest.
Voor die tijd was het een prachtig gedetailleerd model. Eigenlijk is er nog steeds naar mijn menig weinig verkeerd aan.
Tijden later kreeg ik het idee om het model om te bouwen, De inspiratie kwam eigenlijk door de film Mosquito Squadron 633. Daarin vlogen Mosquitos van een latere versie met two stage Merlins, dus
met de aparte inlaat onder de spinner en aparte uitlaten. Ook was het bommenruim uitgebouwd voor de grote "Cookies".
Jammer genoeg heb ik de ombouw niet helemaal voltooid en sleet het model z'n dagen ergens in de vitrine.
Bij het zoeken op het net naar wat anders, kwam ik foto's tegen van de nachtjager versie voor grote hoogtes, met verlengde vleugeltips en uitgerust met een radar.
Ik wist al van het bestaan af, maar kon er vroeger nooit veel info van vinden. Maar nu wel, dus kwam ik op het idee, om dat oude beestje een nieuw leven te bezorgen.
Er schijnen ombouw setjes te zijn geweest, maar die zijn nu niet meer leverbaar, althans in 1/48.
Voor de geïnteresseerden: De geschiedenis van deze versie en foto's vind je hier:
https://www.peoplesmosquito.org.uk/2014 ... the-motto/ Wat moest er gebeuren, eerst moest de neus afgezaagd worden en hiervoor in de plaats een nieuwe met radar komen. Vervolgens de vleugeltips tot aan de rolroeren afzagen. Hieraan kwamen dan later
de nieuwe verlenstukken.
Het uitgebouwde bommenruim moest weer verwijderd worden. Dit ging gemakkelijk, ik wist nog, dat ik dit uit een stukje balsahout had gemaakt. Zou ik nu nooit meer zo doen.
Ik kon gelukkig een maatschets uitvergroten, om te bepalen hoe groot de nieuwe spanwijdte ( 37,45 cm.) moest worden. Hier van kon ik een malletje knippen, waarmee ik de verlengstukken kon
maken.
Een dikke plaat plastic en zagen en schuren maar.
Het bommenruim kon weer teruggebracht worden in de oude orginele staat met met hetzelfde dikke plaat.
De laatste ingreep, was een nieuwe neus fabriceren uit een blokje hout. Ik heb nog lamme vingers van het schaven en vijlen. Het is lastig vasthouden, je zit zo je vingers mee te schaven.
Maar het is zo ongeveer in model. Hij kan nog niet aan de romp gelijmd worden, want ik ga proberen eerst de cockpit wat te herstellen. Ik durf de cockpit kap er niet af te trekken, hij zit stevig vast,
met plastic lijm, dus gevaar, dat de boel gaat scheuren of breken, daarom laat ik hem maar rustig zitten.
Tijdens de bouw zag ik, dat de motorgondels nog wel wat bijgeplamuurd moesten worden. Bij de verlengde motorgondels was de oude plamuur, nog van dat groene keiharde spul, wat gekrompen, dus
bij de plamuurronde dit gelijk meegenomen.
Nu eerst het hele model goed schuren, cockpit herstellen, nieuwe neus erop en pas maken.
Tot zover.
Met vr.gr.
JohnH
D