Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 7:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat zijn even lekkere stappen zo!
Ziet er goed uit :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2021 1:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Deef!

photo 537721

Ik had al graag een update over de decals kunnen doen, maar er is een kink in de kabel gekomen bij de Printscreen set. Niet dat er iets mis gegaan is bij het aanbrengen, het zijn prima decals op zich die stevig en erg dun zijn, zonder silvering. Maar het blijkt nu dat ze onvolledig zijn.

Citaat:
photo 526525

photo 526526

photo 526497


Zoals je ziet op deze twee foto's is aan beide kanten van de cockpit de koosnaam "Jukin' Judy" geschilderd. Er was al opgemerkt dat de kleuren van deze decal niet juist waren, maar da's nog niet het ergste. Ik stelde nu pas vast, dat er van deze decal ook maar 1 exemplaar meegeleverd is. En dat terwijl in de andere versies alles tweemaal voorzien is. Uit de doos kan je deze versie dus niet maken met maar 1 set. Er is ook een stencil die niet benoemd is in de instructies (geen enkele decal trouwens, maar de andere vind ik makkelijk terug) waarvan ik niet zie waar die moet komen. Er staat veel tekst op, maar nogal heel klein, en bij de andere versies komt hij niet voor. Ook niet op het vel van Revell. Mijn eerste oplossing zal nu zijn om een masking te snijden waar ik tweemaal deze decal mee kan reproduceren; er zullen toch maar twee kleuren nodig zijn want het wit moet geel worden. Maar dit is wel slordig werk, er is zelfs fotografisch bewijs dat het aan beide kanten hetzelfde was... Voor de roundels op de staart is nog aan te raden om de vorm van de decals uit te sparen in de masking van de D-Day strepen, want het contrast daarvan met de rompverf is te groot en dit schijnt door. Het moet met verf over de decal opgelost gaan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wat mij nog opvalt is dat de tekst "Junkin' Judy" aan de andere zijde ook anders vormgegeven is, als in waar het woord "Judy" zich bevindt ten opzichte van het woord "Junkin'".
De "N" gaat met zijn pootje tot naast het woord "Judy" op de stuurboordzijde, waar deze op de bakboordzijde net rechtsboven van de "d" al stopt.
Hieronder een linkje van een visuele impressie die aardig overeen lijkt te komen met de foto. Wellicht iets om rekening mee te houden..
Junkin' Judy stuurboordzijde

En is de tekst met kleine lettertjes niet de tekst die onder het cockpitraam aan bakboorzijde zit?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 16:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deef, hier staat wie er meevliegt, maar die decal is leesbaar en ondertussen geplaatst. Er is echter nog een stencil en die zegt niet veel, ik kan net de woorden "replace with fuel" lezen.

photo 537777

De naam is Jukin'Judy, zoals in jukebox.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Wordt desondanks wel erg mooi, Steven!

Wat me verder nog opvalt als ik beter naar die grote foto op pag 1 kijk:
-de bliksempjes achter de bemanning-namen
-de ogen zijn niet helemaal wit maar hebben nog een andere kleur aan de voorkant die anders getint is als wit (geel?)
-de cijfers "5" van de serienummers hebben de U.S. Navy stijl zoals op b.v. Skyraiders gebruikt werd, daar is uit de knik van de 5 een extra schuin kantje, bij de USAF nummers zou dat niet horen (zie Revell sheet)

Ik heb inmiddels wat andere Printscale sheets bekeken die mijn interesse zouden hebben, maar er zitten veel meer van dit soort slordige dingen in helaas. Erg jammer want ze hebben mooie onderwerpen waar lang niet iedereen zich aan waagt!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 0:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank je, Jeroen. Ik heb enkele van je opmerkingen al meegenomen in de volgende spuitsessie. Die bliksems moeten er nog wel op komen.

photo 537856

De eerste stap was het overtrekken van de letters op een papiertje dat ik met het decalvel tegen een lamp hield. Dit om de decal niet te beschadigen.

photo 537855

Dan worden de letters met een scalpel uitgesneden op het matje waar wat Tamiyatape op geplakt is.

photo 537854

Het ging net niet op een stuk tape, dus bij deze versie zijn de blokletters geslaagd maar het "Judy"-gedeelte is niet bruikbaar omdat het over de naad zat. Ik heb de afwijkende N voor de rechterkant apart gesneden.

photo 537857

Het geheel wordt losgemaakt zonder letters te scheuren.

photo 537858

De rechtse kant is klaar om wit te spuiten. Het zou kunnen dat de digitale afbeelding uit de vorige post van Deef niet helemaal juist ingekleurd was, de walvismond is daar namelijk volledig rood ingekleurd en misschien moesten de letters ook hier geel zijn. da's nogal moeilijk te zien. Op een van de foto's is wel zichtbaar dat de ogen een stuk meer wit reflecteren dan de tekst. Ik heb het maar wit gehouden.

photo 537859

photo 537860

photo 537861

Volgens mij is dit wel geslaagd zo, qua afmetingen is het iets te breed maar de vorm is gelijk aan de afbeelding. Van de twee antennes zijn de voorste staafjes wel af gegaan, da's makkelijk terug te zetten.

photo 537862

De linkerkant wordt hier voorbereid op het gele gedeelte.

photo 537863

Voor ik dit geel gespoten heb, is er eerst wat wit gebruikt om te vermijden dat het naar groen zou verkleuren boven het zwart. Ik had hier wel nog geen geslaagde masking voor het tweede "Judy"-gedeelte.

photo 537865

De gele letters zijn hier ook goed uitgekomen. Nu over naar het moeilijke stuk.

photo 537867

photo 537866

photo 537868

photo 537869

De decal ging gebruikt worden aan de rechterkant, want ik kon het bovenste deel toch niet gebruiken door de verkeerde kleur en vorm. Daarom is links de masking gekleefd. De kleur geel is iets minder helder door het weglaten van de witte primer en de tekst is iets fijner dan de decal, maar ook hier kan ik niet klagen over het resultaat.

photo 537871

Met de rode decalletters er nog over geplakt is te zien hoe kleurig het moet geweest zijn.

photo 537870

Aan de rechterkant moest nu alleen nog het overblijvende stukje gekleefd worden.

photo 537872

De walkways van Revell kleefden heel gemakkelijk, ik koos deze boven Printscale omdat ze een stuk smaller zijn. Er zijn wel blaren te zien op deze lijndecals, ik heb er zoveel mogelijk Daco Strong op gelegd. Alle andere decals op de romp zijn ook gedaan maar die zijn lastiger te zien. Die op de props moeten nog, maar die stonden nog heel mat. Nu nog een update schrijven voor het diorama, want daar is ook weer een ontwikkeling.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
:shock: uhh Jukin' inderdaad :oops:
Haha ook gewoon 100x verkeerd getypt...
Naja zolang ik dat foutje maar maak en jij niet :lol:

Mooi werk man! Echt knap hoe je dit er zo netjes op hebt gekregen met die maskjes! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Geweldig niet opgegeven Steven. Mooi opgelost. Ik weet niet of de masking tape hiervoor echt geschikt is omdat het wat rafelt aan de gesneden randjes maar ik geloof dat hiervoor speciaal materiaal op de markt is (wat je natuurlijk niet per direct even had liggen in de voorraad :lol: ) Voor je het weet heb je de smaak te pakken en ga je alles masken in plaats van decallen.

Ik ben echt even onder de indruk. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 13:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties! Dat het gerafeld is, komt ook omdat het scalpelpuntje niet net uit het doosje kwam. Het zat er nog op, maar er was misschien al plastic mee gesneden. Nu is het even nadenken welke panelline wash er gebruikt kan worden. Ik dacht aan donkerbruin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2021 22:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De bouw van het diorama onder de P-61 was vier maanden lang te volgen op het forum ter land, maar nu is ook dat afgewerkt en konden de eindfoto's vandaag genomen worden. Maar niet zonder dat de P-61 fatsoenlijk uitgepakt en verweerd werd.

photo 543844

photo 543843

photo 543842

Met Vallejo Gunmetal Grey worden chips gezet die dan uitgeveegd worden naar achteren toe. Dit heb ik natuurlijk niet gedaan waar de invasiestrepen geschilderd waren.

photo 543845

De P-61 vertoonde vaak een ontsierende afzetting van additieven op de nacelles, die ik met rolletjes kneedgom in goede banen leidde. Ik heb hiervoor Tamiya Deck Tan gebruikt. Ik heb ook nog met papier verder moeten afdekken om geen overspray te krijgen waar ik dunner moest spuiten.

photo 543846

photo 543847

Daarna kon eindelijk de maskering er af, gevolgd door nog wat kleine correcties door afplakfoutjes. Er is nog steeds wat plasticstof in de canopy, maar ik kon geen non-destructieve methode bedenken om dat weg te krijgen. Ik heb op het diorama nog wat doorgewerkt vandaag maar besloot na een paar uur dat het tijd was voor de eindfoto's.

photo 543849

photo 543848

photo 543850

photo 543851

photo 543852

photo 543853

photo 543854

photo 543855

photo 543856

photo 543857

photo 543858

photo 543859

photo 543860

photo 543861

photo 543862

photo 543863

photo 543864

photo 543865

photo 543866

photo 543867

photo 543868


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement