Bedankt voor de interesse, ik heb dit mes ooit eens cadeau gekregen en heb het sindsdien steeds op canopies gebruikt. Niet iedereen gebruikt het graag omdat je ook wel krassen in de naden van je raam maakt, en als je niet oplet ook op het glaswerk.
Hier zie je dat ik de raampjes nog voor het spuiten beter afgeplakt heb.
Dan is de Interior Color over de raamstijlen gespoten. Ik moet hier wel nog P+ over doen voor ik het zwart ga spuiten, want dat gaat met Tamiya verf gebeuren en dan gaat de hechting verloren op die verf van Vallejo en chipt alles er terug vanaf. Dat had ik ook met de piloten toen ik die de eerste keer schilderde.
Ik wil de luchtremmen van Eduard gebruiken zodat tijdens het strafen de P-61 zijn doel niet te snel voorbijschiet. Hier zijn de actuators van die remmen al geplaatst, maar je moet er wel op letten dat die achteraan uitgelijnd zijn. Ik moest er een aantal opnieuw zetten.
De platen van de remmen moet je zelf rollen, maar ze hebben er relief op gezet en daardoor krijg je dit niet mooi glad gerold. Dit gaan de PE-makers nooit leren.
De andere rij PE-stukjes. Ze hebben allemaal een verschillende grootte.
De platen geplaatst op de actuators. Het is in de handleiding niet te zien hoe je ze moet plaatsen, het is wat gezond verstand want ze zijn niet exact rechthoekig en volgen zo het vleugelprofiel.
De laatste foto's vandaag tonen hoe ik het diorama ga bouwen. Ik moest het vliegtuig ophangen boven de half-tracks op een evenwichtige, stevige manier. Ik wilde geen paal die midden in mijn dio neergepoot werd, want daar zou heel wat actie te zien zijn. De bevestiging moest dus aan de buitenkant gebeuren. Ik had deze week een afgeschreven grasmaaizak uiteengehaald en hier zit een lange dikke stalen spiraal in. Hier wilde ik twee identieke stukjes uit halen.
Die werden in twee schuin uitgevoerde perforaties in een dik stuk multiplex gestoken.
Dit zou misschien een realistische hoogte voor een strafe geweest zijn, maar het was te hoog om veilig te vervoeren. Hoe hoger het model staat, hoe meer krachten er ook uitgeoefend worden op de lijmnaad van de staartdelen. Bij de volgende foto's zijn de staven korter afgezaagd en is er in beide staartbomen een passende opening gemaakt voor de spiralen. Nu moeten die alleen nog zijdelings vastgezet worden. Dit doe ik waarschijnlijk door er schroeven tegenaan te draaien. Het is ook de bedoeling om zoveel mogelijk van het metaal te bedekken door begroeiing langs de weg waar de half-tracks over gaan rijden. Er zal dus een zekere mate van illusie met een vliegend model gerealiseerd worden, terwijl het toch stevig vast zal zitten.