Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooi werk, Paul.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Daar zit uiteindelijk toch een forse hoeveelheid plamuur op :? . Het uiteindelijke resultaat ziet er echter goed uit, jou kennend staat er na het spuiten een strakke Neptune. Ik ben overigens wel benieuwd naar welke kleurenfoto's je refereert, ik ken maar 1 kleurenfoto van een MLD P2V-5.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Shake schreef:
Ik ben overigens wel benieuwd naar welke kleurenfoto's je refereert, ik ken maar 1 kleurenfoto van een MLD P2V-5.


Ik heb mij op deze foto uit de Dutch Profile over de P2V-5 gebaseerd, Sjaak:

photo 536204


En dit er van gemaakt:

photo 536206


Het is nu zaak op de neus mooi strak en symmetrisch te krijgen.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Tijd voor een ren-je-rot tussenstand met daarbij wat plaatjes van het geheel tot nu toe.

Het vele plamuur- en schuurwerk zit er bijna op. Vooral de overgang tussen de Hasegawastaart en de Blackbirdromp heeft mij ettelijke avondjes gekost.
Het zal jullie niet verbazen dat daar geen enkel spoor van oppervlaktedetail meer is terug te vinden
Ook de neus is uiteindelijk na een paar lagen naar mijn zin geworden. Ik verwacht nog het nodige aan plamuur weg te smeren rond de canopy.

photo 536334


De onderzijde is ook al aardig op orde. We zullen het zien na de tweede primerlaag of alles echt strak uit de verf gaat komen.

photo 536335


De pylons van Sjaak kunnen nog wat extra aankleding gebruiken. I.p.v. allemaal losse stukkies leek het mij handig om strip en sprue in lengtes vast te zetten met secondenlijm.
Eerst op de buitenste twee pylons en daarna de rest vastzetten. Tenslotte de loze stukjes er tussenuit knippen. Op deze manier kun je redelijk vlot wat details parallel en symmetrisch op de pylons krijgen.

photo 536333

En een detailplaatje van waar we naar toe willen.

photo 536336


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 21:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Het wordt steeds mooier Paul. En wat een slimme zet om de pylons eerst aan elkaar te lijmen zodat je zeker weet dat alles recht staat, zowel horizontaal als veticaal. Die tip neem ik mee. Bedankt!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Paulus de Boskabouwer schreef:
Ik heb mij op deze foto uit de Dutch Profile over de P2V-5 gebaseerd, Sjaak
photo 34805 weer lekker bijdehand, zat met het medium sea grey/wit schema in mijn hoofd, van de blauwe zijn wat meer kleurenfoto's.

Verder mooie vorderingen, waarschijnlijk schiet je voor je gevoel niet erg op, maar er begint ondertussen een strakke Neptune te ontstaan. Detaillering aan de bomrekken voegt zeker wat toe en is op een ingenieuze manier aangebracht.
Ben benieuwd hoe je het neuswiel aan gaat pakken, dit wijkt behoorlijk af van SP-2H.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Shake schreef:
Ben benieuwd hoe je het neuswiel aan gaat pakken, dit wijkt behoorlijk af van SP-2H.


U vraagt, wij draaien:

photo 536667

De wielpoot wat aangepast en links en rechts wat gedetailleerd. Twee stuurcilinders met wat leidingwerk en ventielachtigs maken het tot een P2V-5 poot.
Een flink stukkie plastic extra aangebracht om de neus verder omhoog te krijgen.


photo 536669

Zo'n neuswielpoot springt toch wel in het oog en ik vind het leuk werk om het een beetje aan te kleden al kost het je wel je ogen, dat getuur naar de details op de wazige foto's.


photo 536668


Ok, dan het volgende feestje: de canopy. Nou die past dus nie. :?

Bij het droogpassen kwamen twee issues naar voren: de cockpitkap is te breed en de cockpitkap is te laag. Nu bezit de resincockpitkap wel wat veerkracht en er leek niet al teveel dwang nodig om 'm op breedte te krijgen.
Bij komend voordeel is dat ie dan ook weer wat hoger uitkomt. Echter niet hoog genoeg dus uitvullen bleek noodzakelijk.
Met stukjes strip de zijkanten wat op gebouwd totdat de kap naar tevredenheid aansloot op de romp.

photo 536664

Voorafgaand aan het plaatsen was de kap in de P+ gezet en afgeplakt. Ik heb me hierbij ook laten leiden door de foto's omdat ik niet zoveel vertrouwen had in de graveerkwaliteiten van Mister Blackbird. Daarover later meer.
De aansluiting van het windscherm op de bovenzijde van de neus vraagt wat aandacht. Door een stuk waterproof-schuurpapier op een rond voorwerp van de juiste diameter te plakken, heb ik de kap pasgeschuurd.
Vóór het passen/ plaatsen heb ik de overige lijmvlakken schoongeschuurd omdat alles met secondenlijm wordt vastgezet.


photo 536666

Na het vastlijmen is de canopy direct in de afplaktape gezwachteld om 'm in vorm te dwingen. Dit ging gelukkig goed.


photo 536665

Gelukkig valt er ook nog wat te plamuren. Je zou het toch verleren. :mrgreen:


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Wow, ben wel benieuwd hoe je plamuur van het cockpitglas af gaat schuren? Maar wel mooi werk zo, met die cockpitkap.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Zo zeg, deze Hasegawa-kit wordt even stevig onder handen genomen.
Mooie vorderingen met al die aanpassingen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Bedankt voor jullie reacties, mannen.

Huib2 schreef:
Wow, ben wel benieuwd hoe je plamuur van het cockpitglas af gaat schuren?


Met schuurpapier, Huib :lol:
Zonder gekheid, eerst schuur ik met een wat grovere schuurstick uit de Brouwersshop het meeste overtollige plamuur weg, dat gaat vrij snel.
Daarna met waterproof schuurpapier P400 nat schuren. Om strak en in contour te werken, breng ik een stukje schuurpapier aan op een wasknijperhelft. Dan krijg je ook een schuurstick maar dan eentje die niet buigt.
En dan nog nalopen met P600/ 800.

Zoals ik al aangaf in mijn vorige post, ben ik tot de conclusie gekomen dat de ingraveersels op de canopy niet heel goed overeenkomen met de foto's.

Daar ik toch al stevig met schuurpapier in de weer was en her en der nog wat opnieuw geplamuurd zou moeten worden, heb ik de masks verwijderd en heb de kap kaalgeschuurd.
Dof was ie toch al.

photo 536774
En toen was er geen weg meer terug...


Daar ik de cockpitkap altijd beschouw als de "ogen" van een vliegtuig, probeer ik de kenmerkende opdeling van de ramen altijd zo goed mogelijk in verhouding en symmetrie te krijgen.
In dit geval betekende dat na het kaalschuren en weer gladpolijsten van de kap, er wederom een setje masks gefabriceerd moest worden om de boel opnieuw af te plakken.
Het maken en aanbrengen van deze masks kostte me bijna twee uur.

photo 536776
Met de masks krijgt de Neptune een eigen gezicht


Meteen maar de gelegenheid genomen om de kist op zijn pootjes te zetten om te zien hoe de "sit" zal worden.

photo 536775
"Hij staat! Hij staat!!"...

Na al het werk rond de canopy even therapeutisch aan de knutsel gegaan met de dorsal turret:

photo 536777

De resin .50's komen uit de Blackbirdset evenals het affuit met de afgeronde schermen. Hier nog wel het nodige aan gedaan want krom en akelig.
De transparante koepel uit de kit vond ik wat iel in diameter en een beetje grof. In het Squadronsetje SQ09174 bedoeld voor de B-26A Marauder,trof ik een mooi bruikbaar exemplaar. Wel uitermate kwetsbaar met uitsnijden.

photo 536778

Met stukjes strip, fotonegatief en profiel de boel aangekleed tot het en beetje op een Martin turret gaat lijken.


Ondanks dat dit toch wel een behoorlijk verbouwingsproject is met de nodige risico's op valkuilen en bouwdipjes, gaat het eigenlijk allemaal best voorspoedig.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tallboy en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement