Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 sep, 2020 14:38 pm
Berichten: 11
Na recentelijk een DC-4 in elkaar gezet te hebben (zie dit topic), vond ik op zolder nog een verweesd wrak van een Monogram DC-3, schaal 1:48.

Ik vermoed dat ik deze kit rond mijn 10e verjaardag eens van mijn ouders cadeau heb gekregen. Echt een groot succes is de bouw ervan niet geworden getuige onderstaande foto's. Gezien de destijds gebruikte hoeveelheid lijm ben ik blij dat mijn hersenen zich sindsdien nog enigszins normaal hebben ontwikkeld :wink:

De toestand van sommige onderdelen is zo erbarmelijk dat ik inmiddels nieuwe engine cowlings, motoren, een nieuw landingsgesteld en nieuwe wielen heb besteld in diverse windstreken. Qua kosten had ik nu al beter een nieuwe kit kunnen kopen, maar stiekem vind ik dit eigenlijk leuker. Het enige dat ik nog niet heb kunnen vinden is een nieuwe passagiersdeur. Als iemand die nog heeft liggen, schaal 1:48, dan houd ik mijzelf aanbevolen!

Zie hier de patiënt. Ik zal me maar niet uitlaten over mijn schilderkunsten en gevoel voor kleur een jaar of 20 geleden:

Afbeelding

Dat wordt beitelen:

Afbeelding

Dit is allemaal niet meer echt bruikbaar:

Afbeelding

Laat het werk beginnen:

Afbeelding

Omdat de lijmvlakken van de stabilo's waren afgebroken (die steken nog in het vliegtuig), heb ik alles afgeschuurd en de stabilo's opnieuw vastgelijmd. Daavoor moest het vliegtuig wel even op zijn kant in de werkbank:

Afbeelding

Ik ben van plan om er onderstaand toestel van te maken. Er zijn helaas geen pasklare decals voor deze livery en op deze schaal, maar als ik een paar setjes van Flevo Decals combineer, kom ik er wel denk ik.

Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!

Gr,

TMW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Dapper hoor! In ieder geval red je een prachtige kist van de schroothoop :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Helemaal niet slecht gedaan voor een 10-jarige, die DC-3. Maar je gaat er nu vol in zie ik. Da's leuk. Ben benieuwd hoe je alle onderdelen gaat vervangen die je nu weggooit. Aftermarket?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk zo'n restauratieproject! Succes! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ach zo zijn we waarschijnlijk allemaal begonnen :wink: Ik vind 'm er niet eens zo slecht uit zien voor iemand van 10. Ik heb op die leeftijd sommige modellen nog wel erger toegetakeld denk ik.

Maar leuk dat je de moed hebt verzameld om 'm te restaureren. En inderdaad met wat aftermarket spul kan je er juist meer plezier aan beleven doordat het een unieker model wordt. Tja, de kost moet je dan inderdaad maar niet in ogenschouw nemen.

Succes met dit project! Ik houd 'm in de gaten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 sep, 2020 14:38 pm
Berichten: 11
Huib2 schreef:
Helemaal niet slecht gedaan voor een 10-jarige, die DC-3. Maar je gaat er nu vol in zie ik. Da's leuk. Ben benieuwd hoe je alle onderdelen gaat vervangen die je nu weggooit. Aftermarket?


Tot op heden heb ik de volgende items op de kop getikt:

Nieuwe motorgondels van Quickboost (eigenlijk voor de Trumpeter DC-3, maar die krijgen we vast wel passend)
Nieuwe motoren, eveneens van Quickboost
Een nieuw landingsgestel van Scale Aircraft Conversions (in white metal)
Een setje nieuwe wielen van Reskit

Eén en ander heb ik via eBay besteld in de VS, Engeland en Oekraine, dus dat wordt even geduld uitoefenen denk ik (die grote luchtvaartwinkel in Aalsmeerderbrug had al deze items momenteel helaas niet op voorraad).

Inmiddels staat het toestel in de primer en dat ziet er al een stuk beter uit:

Afbeelding

De cockpitramen zitten er ook alweer in:

Afbeelding

De KLu C-47 die ik van plan ben te maken heeft wel kleinere luchtinlaten dan die er nu op zitten. Ik heb nog geprobeerd de huidige los te maken, maar de eerste brak gelijk af en de achterste helft was met geen mogelijkheid los te krijgen (niet verwonderlijk gezien de hoeveelheid lijm die ik destijds gebruikt heb :lol: ). Inmiddels heb ik deze luchtinlaat maar weer teruggeplakt en beschouw ik deze afwijking t.o.v. het origineel aar als artistieke vrijheid...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 17:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 sep, 2020 14:38 pm
Berichten: 11
Tijd voor een kleine update!

Het was nog een heel karwei om alle decals bij elkaar te vinden voor het toestel dat ik wil gaan maken. Er is geen kant en klaar setje voor, dus ik heb verschillende setjes moeten combineren. Het wordt al met al niet 100% accuraat (ik denk eerder 60% :lol: ), maar dat mag de pret niet drukken.

Afbeelding

Dit is dan weer jammer en moet even opnieuw:

Afbeelding

De nieuwe motorgondels van Quickboost passen niet (aangezien die eigenlijk voor de Trumpeter C-47 zijn...), dus ik zal de oude moeten hergebruiken. Dat betekent heel voorzichtig de oude stermotoren verwijderen (daar heb ik ook nieuwe voor), schuren en overspuiten. Hieronder liggen de oude exemplaren voor het toestel:

Afbeelding

Dit zijn de nieuwe motoren (reeds geschilderd en voorzien van een wash), met de herspoten oude gondels:

Afbeelding

We kunnen eindelijk weer gaan opbouwen! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Die 'oude' motoren zien er toch best nog wel goed uit hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2020 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Heel leuk dat je deze oude Gooney Bird een nieuw leven geeft. Ik hou van opknap projecten ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2020 19:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 sep, 2020 14:38 pm
Berichten: 11
Bedankt Vintage Jet! Ik hoop hem een mooi tweede leven te geven.

Inmiddels ben ik weer een paar stapjes verder. De motoren zijn gemonteerd:

Afbeelding

De decals zijn aangebracht. De verwijzing naar Batavia en het serienummer Z5 beschouw ik als artistieke vrijheid, een dergelijke KLu Dakota is er nooit geweest. Het kleurenschema zelf heeft echter wel bestaan.

Afbeelding

Afbeelding

En dan gaat het toch nog mis... Bij het aanbrengen van de vernislaag heb ik de cockpitraampjes iets (lees: veel) te ruim afgeplakt en bij het losmaken van het afplakband kwam deze decal mee. Niks meer aan te doen, maar wel zonde omdat ik erg lang naar deze specifieke decal heb gezocht en hem uiteindelijk gevonden heb op een Zuid-Afrikaans setje. Toch maar eens kijken of ik deze opnieuw kan bestellen!

Afbeelding

Ik wacht nu nog op een setje nieuwe wielen en dan kan hij na jaren weer op eigen benen staan :wink:

Gr,

TMW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement