Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 15:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Netjes allemaal. En bijna klaar. Ga je mottling aanbrengen op de romp?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het verfwerk ziet er prima uit. Wat ik wel zie is dat je bij de eerste kleur aan de bovenkant al hebt afgeplakt. Nu heb je kans dat er een opstaand randje ontstaat of dat er bij het afplakken voor de tweede kleur iets niet helemaal aansluit. Ik zelf vind het makkelijker om de eerste kleur te spuiten en dit te laten uitwaaieren zodat er een gelijkmatige overgang ontstaat. Dit plakt dan makkelijker af voor de tweede kleur. Just my 2 cents

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Aan mottling ga ik mij nog niet wagen.
De eerstvolgende modellen probeer ik nog 'gewoon' egaal te houden om zo de airbrush goed te beheersen. En uiteraard ook wat experimenten met weathering.

Dank Ferry voor de tip ivm het afplakken.
Ik heb de eerste kleur afgeplakt omdat ik bang was te veel verf over de preshade te spuiten. (En dat deze bijgevolg niet meer zichtbaar zou zijn)
In theorie kon ik ook de gehele bovenkant in RLM 02 spuiten en dan enkel nog de vlakken van de 2e kleur afplakken .

Ik zal nu dus attent moeten zijn voor opstaande randen en wat meer werk hebben voor netjes af te plakken.

We zien wel , ik ga mijn best doen :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het ziet er prima uit Jasper. De verf is in ieder geval mooi dekkend en egaal aangebracht. Ik denk dat dit hele nette modellen gaan worden.

Ik ben het wel eens met Ferry dat je zo het risico op opstaande randen hebt. Zelf had ik ook altijd het idee dat je de preshade ongedaan maakt als je het niet niet zou afplakken, maar nu ik wat meer ervaring heb en wat meer controle over de airbrush kan ik je vertellen dat dat niet zo hoeft te zijn. Wat je kan doen is de tekening van de camouflage licht aanbrengen met potlood. Dan weet je tot hoever je moet gaan met de eerste laag. Die plak je dan af zoals je nu eigenlijk al gedaan hebt voordat de tweede laag erop gaat. Als je de tape weghaald na de tweede laag en de verf niet te dik heb aangebracht, dan zal je de preshade nog altijd zien.

Ik weet niet wat je nog aan kits op de plank hebt liggen, maar je zou eens een Engels WO2 vliegtuig kunnen maken op die manier. In mijn optiek leent die camouflage zich goed om dit te oefenen.

Succes! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel Ingmar!

een goede tip om in de toekomst eens te proberen, met potlood aftekenen en dan voorzichtig proberen de eerste kleur op te brengen.

Dit ga ik eens proberen bij een volgende kist in camo, heb nog verschillende RAF-toestellen in voorraad.

Maar de eerstvolgende (na deze bouw) zal waarschijnlijk een volledig zwarte vogel worden, voor de groepsbouw "Paint it Black".

groetjes Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Oh, dan heb je met de volgende kist dit "probleem" niet. Ben je er al uit welke het wordt?

V.w.b. het potlood, niet te dik aanzetten, anders zie je het nog door de lak heen vrees ik. Dsu gewoon een HB of H potlood.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Ik twijfel nog een beetje tussen Revell's Do-17 en Airfix ' Blenheim.
Momenteel neig ik wat meer naar de Blenheim...

Hoe gaat het met je Tonka? Nog wat verder kunnen bouwen?

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo doet ieder het op zijn eigen manier.

Ik zou het als volgt aangepakt hebben.
- preshade aanbrengen
- gehele model in een lichte kleur
- lichte kleur afplakken
- preshade voor de donkere kleur aansterken of opnieuw aanbrengen
- donkere kleur spuiten

Je kunt ook post shaden. Eerst alles spuiten (van licht naar donker) en dan binnen de vlakken de basiskleur mengen met een drupje lichtgrijs zodat de randen donker blijven. Hiervoor moet je beheersing van de airbrush wel iets beter zijn, maar dat kun je oefenen en naarmate je meer modellen bouwt, zal dat er steeds beter uit gaan zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Genoeg tips vwb het sproeiwerk. Ik vind dit ook nog steeds lastig.
Zeer net gebouwd hoor. Welke plakt gevoelsmatig lekkerder weg? Welke verschillen ben tegengekomen tijdens de (op)bouw van de BF-jes?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
hey Barry

qua bouwen vind ik ze aan mekaar gewaagd. Beide modellen bouwen lekker weg. Misschien heeft de Revell iets minder oppervlaktedetails en moet je wat voorzichtiger zijn bij dryfit (aangezien het oorspronkelijk een snap-tite van Zvezda betreft).
Op die punten zal de Tamiya misschien nog iets beter scoren.

Maar beide modellen passen zeer goed, zo goed als geen plamuur nodig gehad.

Uiteraard kan je de kostprijs ook laten meespelen. Als ik me goed herinner heb ik voor de Revell 10 euro betaald en voor de Tamiya ongeveer 20 euro (beide gekocht in plaatselijke winkels - dus geen internet / webshop prijzen - waarschijnlijk kan je ze hier en daar iets goedkoper vinden).
Tamiya geeft standaard echter wel 3 decalopties (tegenover Revell maar 1).

Vorige week heb ik de tijd gevonden om de laatste kleur (RLM 71) op beide modellen te spuiten.

Zoals door de collega's voorspeld heb ik hier en daar wel last van een opstaand randje. Bij een volgend model ga ik de gegeven tips proberen toepassen.
Ik denk wel dat ik met een scherp mesje (zo'n Gilette scheermesje, van het oude systeem, enkel het blaadje) voorzichtig de randjes wat kan wegkrabben.

Ook is er bij de Tamiya uitvoering wat retoucheerwerk nodig op de rechtervleugel (bovenzijde). Tijdens het afplakken was ik reeds gewaar geworden dat er misschien een klein risico was :P Maar kom, ik denk wel dat ik het voorzichtig kan wegwerken.

Fototijd!

photo 483991

photo 483990

photo 483989

photo 483987

photo 483986

photo 483988

Waarschijnlijk ga ik me nu wat meer concentreren op de Blenheim (aangezien hier wat meer 'druk' staat gezien er een vaste eindtermijn is).

Tot de volgende!

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement