Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Wat?

Niels en een brandweerwagen! de reacties op Facebook waren vol verbazing toen ik afgelopen zondag de bouw van dit project aankondigde! Waarom een brandweerwagen? nou, omdat ik eens wat geheel anders wilde, veel vliegtuigen raken maar niet afgerond, laat staan militaire voertuigen. Dus, dan maar dit! en ik vind 'm nog es echt leuk ook!

Geschiedenis

Veel info kon ik hier eigenlijk niet over vinden, dus dan maar even een stukje "promotietekst"

De brandweerkomt niet alleen in actie in het geval van brand of een verkeersongeval, maar ook bij chemische ongevallen, overstroming of een eventuele ramp. De Schlingmann TLF16/25 (TLF = Tanklschfahrzeug - Waterwagem), gebouwd op een Mercedes Benz Atego 1529 AF chassis, overbrugt de tijd totdat de reguliere watertoevoer is klaar, of wordt gebruikt als een pendeldienst om het water aan te voeren als er geen watervoorziening aanwezig is. De inhoud van de watertanks bedraagt 2400 liter, de tanks zijn gekoppeld aan een 10bar hogedrukpomp welke 2000 liter per minuut levert. De 279 PK sterke motor en een "all-wheel" transmissie vergemakkelijkt het bereiken van slecht bereikbare plaatsen. De TLF16/25 is voorzien een uitrusting voor een grote verscheidenheid aan taken, niet alleen voor brandbestreiding verkeersongevallen, maar zoals eerder gezegd ook materiaal voor bij chemische ongevallen of natuurrampen. De ladders worden op het dak meegevoerd, met een uitschuifbare, draaibare verlichting mast.

Voor zover ik weet Is de combinatie van de Atego 1529 en de Schlingmann 16/25 opbouw in Nederland niet in gebruik. Ondanks dat ga ik deze wagen toch in een Nederlandse uitvoering bouwen, gewoon omdat het kan! :)

Enkele foto's van vergelijkbare wagens (verzameld van het www) :
Afbeelding
Juiste type Atego, maar met andere opbouw.

Afbeelding
wagen van de Lelystadse brandweer, welke qua kleurstelling 'n beetje model staat voor dit project.

De Kit

De kit komt in een lekkere grote doos (40x55cm), en zit goed gevuld met plastic!
Afbeelding

De Inhoud :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de decals heb ik een setje bij FVC / Van Calker Decals besteld.

De Bouw

Hoewel dit mijn eerste brandweerwagen is die ik bouw, is het niet mijn eerste auto/truck, dus enige ervaring is er wel, en zodoende bouw ik dus lekker kris kras door de bouwbeschrijving heen.

Er werd begonnen met de cabine. Na enkele Mercedes Atego's van andere types bij de Nederlandse brandweer bekeken te hebben, bleek dat de meeste wagens die losse lichten op het dak hebben (ipv een lichtbalk) geen beveiligingskooi rond de lamp hebben, dus werd in de kap alle benodigde gaatjes open gemaakt, behalve die voor de kooitjes. de lucht hoorn installatie in het midden kon ik ook niet zo 1,2,3 vinden bij de Nederlandse wagens, maar omdat die het lelijke gietpunt afdekt, die ik hem er toch op.

Afbeelding

Vervolgens werd de cabine van 'n eerste laagje rood (Gunze H3) voorzien.

Afbeelding

Terwijl de cabine lag te drogen, werd een begin gemaakt aan de opbouw.

Afbeelding

In het dak van de opbouw moesten ook de nodige gaatjes geboord worden. Nu schijnen er diverse opties te zijn, want er zitten veel gaatjes gemarkeerd met A, B en C. alle B gaatjes moeten voor deze kit open, dus dat heb ik dan maar gedaan.

Afbeelding

Vervolgens werd het dak geplaatst, net als het interieur van de kasten.

Afbeelding

De Kasten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kon dit hele geheel aluminium (Revell 99) worden gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

En terwijl de opbouw ook lekker ligt te drogen, wordt de motor in elkaar gezet.

Afbeelding

En ook het chassis werd van de veerpakketten en de radiator voorzien.

Afbeelding

Motor (en chassis) werden vervolgens donkergrijs gespoten. De instructie gaf en mix aan van zwart en revell 378 donkergrijs. Persoonlijk vond ik Gunze H77 Tireblack wel een goede optie.

Afbeelding

Ondertussen had de cabine ook z'n 2e laagje rood mogen ontvangen

Afbeelding

Hierna werden een paar details rond het chassis op kleur gebracht, niet dat er veel van te zien valt, maar het gaat om het idee. Ik ga de boel ook absoluut niet super detailleren. Het wordt gewoon een "Straight out of the boxje", op de decals na.

Afbeelding

Maar toen viel me ineens op dat het chassis niet helemaal goed gegoten was :(

Afbeelding

op het missende stukje steunt de bumper. Nu blijft deze gelukkig op 1 ophangpunt ook goed zitten.

Afbeelding

Vervolgens werd de motor simpel verder op kleur gebracht, en, zoals ik al zei, zien die je hem amper, dus ik vind het wel best zo!

Afbeelding

Als laatste van deze update werd de wielophanging, de versnellingsbak? en de brandstoftank in elkaar gezet.

Afbeelding

Zo! De kop is er af! tot nu toe ben ik dik tevreden over deze kit, 't bouwt tot op heden lekker weg allemaal! op naar de volgende update!

To Be Continued!

Cheers,
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Leuke kit Niels, heb ik ook nog liggen en volg je verslag dus met grote interesse.
De link naar de decals voor de Nederlandse uitvoering is ook erg handig, want die Duitse versies spreken voor ons toch een beetje minder tot de verbeelding.
Heeft het aluminium niet helemaal goed gelijkmatig gedekt of vertekent de foto?
Welk rood gebruik je voor de cabine?
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Niels,

Aardige wagen en zo te zien en een mooie uitgebreide kit, jammer dat er wat is afgebroken aan je chassis maar dit heb je in ieder geval weer netjes opgelost.

Onne schreef:
Welk rood gebruik je voor de cabine?
Gunze H3... niet alleen plaatjes kijken hé. :mrgreen:

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Woedram schreef:
Onne schreef:
Welk rood gebruik je voor de cabine?
Gunze H3... niet alleen plaatjes kijken hé. :mrgreen:

:oops: Sorry Niels, ff niet opgelet...... Maarreh, Gunze is het merk neem ik aan? Spuitbus, airbrush, wat voor lak is het, ik ken die nl niet.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 24 dec, 2011 16:49 pm
Berichten: 38
Woonplaats: haarlem
wow prachtige wagen zal het worden :)

_________________
geluk is het mooiste als je het kan delen met een ander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
@Korrelexpress : Gunze is het merk, Gunze Sanyo volledig, en in Nederland is alleen de aqua reeks te verkrijgen ( Gunze Mr Hobby Aqueous Color) onder andere via hier. Gunze is er alleen in potjes.

Dus.... Toen gingen we verder

De onderdelen die bij de vorige update in elkaar gezet waren, zijn inmiddels allemaal op kleur gebracht, en hebben hun plekje om het onderstel ontvangen.

Afbeelding

Den motor...

Afbeelding

Den aandrijving en uitlaat....

Afbeelding

En den achteras

Afbeelding

Nu zie ik op de foto's dat ik enkele naadjes absoluut beter had moeten afwerken.
Maar aangezien de bebouwing er overheen komt, zie je het alleen als je 'm oppakt en goed aan de onderzijde gaat kijken......

Vervolgens werden de wielen in elkaar gezet. De rubberbanden zijn vrij stug, dus het koste nog wat moeite, maar, 't is gelukt :)

Afbeelding

Hierna werden de laatste onderdelen op het frame geplaatst, wielen eronder, en het frame zelf is nu zo goed als klaar!

Afbeelding

En toen flikkerde er een enveloppe op de deurmat.... De Decals!

Afbeelding

Om morgen met het decalen te kunnen beginnen werd eerst het zwart op de kap gespoten, althans, eerst de boel afplakken uiteraard

Afbeelding

En als na het spuiten 't tape verwijderd is, is de kap klaar voor de decals!

Afbeelding

Morgen zit ik op een bouwdag in Termunterzijl (einde van de wereld zo ongeveer :mrgreen: ) en daar ga ik hopelijk flink wat vorderingen maken met deze wagen!

To Be Continued!

Cheers
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Leuk om een brandweerauto te zien en mooi werk zover! 'Hysterisch correct' zal hij niet worden, zoals je zelf al zei, maar vergelijkbare auto's rijden wel in Nederland en de specificaties die je noemt zijn vergelijkbaar met elke standaard-brandweerwagen in Nederland. AWD is wel vrij zeldzaam, een Schlingmann opbouw heb ik hier nog nooit gezien en onze kasten glimmen niet zo mooi :mrgreen: . Op sommige foto's leek me dat je rood wat aan de softe kant is, maar het zou RAL 3000 moeten zijn. Die decals zien er goed uit trouwens. Succes morgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Nielsdol schreef:
Morgen zit ik op een bouwdag in Termunterzijl (einde van de wereld zo ongeveer :mrgreen: )
Cheers
Niels

Begin van de wereld bedoel je zeker :wink:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 1:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
het rood komt inderdaad wat raar over, beetje flets, maar in de werkelijkheid issie rooier :-)

ik ga de materiaal kasten in ieder geval nog verder bewerken. die worden nog een stuk matter in ieder geval. veel foto's van de binnenzijdes heb ik nog niet kunnen vinden, om het een beetje realistisch te laten lijken.

ennuh over termunterzijl ;) ik zal morgen oordelen of het echt het einde, of het begin is :)

cheers,
niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Wellicht heb je hier wat aan Niels:

http://www.schlingmann112.de/kundenfahr ... lf3000.pdf

De laatste pagina van bovenstaande pdf laat wat van de kasten zien. Niet 100% hetzelfde maar geeft wel een goede indruk.

De volgende staan meer Atego's in maar niet zo goed van de zijkant gefotografeerd:

http://www.schlingmann112.de/kundenfahr ... lf3000.pdf

Komt allemaal hier vandaan: http://www.schlingmann112.de

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement