Met dit topic wil ik graag een draadje starten over tuigage (rigging) op plastic schepen.
Niet dat ik mijzelf zo’n kenner vind maar ik heb wel gemerkt (oa aan pb’s) dat het een lastig puntje is voor veel (minder ervaren?) medebrouwers. Ik hoop dan ook dat anderen hieronder hun ervaring en methode’s willen delen zodat er toch een soort gezamelijke –how to- ontstaat.
Tuigage is tenslotte een prima en goedkope (in euro’s gedacht) manier om je model wat extra’s te geven.
Als we het over tuigage hebben dan gaat het over draadjes spannen, horizontaal en vertikaal.
Die touwtjes zitten niet zomaar aan een schip maar ze hebben een functie. Het is altijd wel handig om te bedenken waar het betreffende touwtje voor dient.
Ik trap af met de vertikale tuigage omdat ik die zelf doorgaans als eerste aanbreng. Deze draden zijn doorgaans bedoeld als tuidraad (om masten en schoorstenen te tuien) en als antenne’s cq verbindings kabels tussen de eigenlijke antenne en de radio ruimte’s.
Er zijn verschillende materialen voor denkbaar zoals bijvoorbeeld visdraad, stretched sprue (vertaald staat er uitgerekte gietramen),koperen kerndraad uit bv telefoonkabel en mijn persoonlijke favoriet kwastharen.

Mijn favoriet omdat het al op kleur is en je hoeft er niets aan te spannen, gewoon op zijn plekkie plakken en ze staan er.

Dat klinkt simpel en dat is het ook, na enig passen en meten snijd ik ze af op de gewenste lengte, de uiteinde krijgen een tippie seconde lijm en met een pincet zet ik ze op hun plekkie. Het spul houd simpelweg enorm van seconde lijm, het plakt enorm. Witte houtlijm gaat ook maar is altijd dikker en dus zichtbaar, als je een isolator wilt weergeven is dat prima. Zit een touwtje toch niet naar je zin dan trek je het er gewoon weer af (met de pincet) want de lijm kontaktvlakken zijn maar heel klein en je begint opnieuw.
Als je dit eens wilt oefenen plak dan eens wat draden in een leeg gietraam, het kost je niks en je hebt de techniek snel in je vingers.

vertikale tuigage op mijn uss paulding
Als kwastharen simpelweg te kort zijn kies je een ander draadje, vislijn heb ik in het verleden wel gebruikt maar om die strak te krijgen moet je gaan spannen en dat is niet zo hangig want voor je het weet trek je iets krom.
Een beter en prima alternatief is de stretched sprue.
Het is kant en klaar te koop, het nadeel daarvan is dat het (in mijn ogen) nogal dik is.
Het is ook heel eenvoudig zelf te maken met het afval materiaal van je kit, de gietramen.
Medebrouwer Opgrapple is hier verdraaid handig mee en geef het stokje nu graag aan hem door om deel twee van dit verhaaltje te schrijven.
Groet wim