Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2011 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 sep, 2011 11:04 am
Berichten: 2
Hallo modelbrouwers,

Mijn naam is Koen Wisselink, woonachtig in Varsseveld (Gld, Achterhoek) en ik ben 22 jaren jong. In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger bij de brandweer in mijn woonplaats en aangezien ik (zoals te verwachten valt) veel interesse heb in de brandweer, leek het me leuk eens een keer een model van een brandweerauto te bouwen.
Mijn ervaring met modelbouwen is bijna nihil. Ik heb als jongetje van 11/12 jaar wel eens een vliegtuigje in elkaar geprutst, maar dat stelde weinig voor. Of het daarom verstandig is meteen zo'n complex model te nemen weet ik niet, maar ik probeer het toch. Om het voor mezelf nog wat moeilijker te maken wil ik meteen led verlichting toevoegen, om het model nog mooier/realistischer te maken.
Voor het grootste deel hou ik de bouwbeschrijving aan, maar als ik vind dat iets mooier of leuker wordt door het iets anders te doen, dan doe ik dat ook.
Alles is met de hand geschilderd, meteen een airbrush set aanschaffen leek me iets te veel van het goede.
Het model wordt gebouwd als Nederlandse brandweerauto. Niet dat er in Nederland van dit type brandweerauto's rondrijden, maar het toch leuk om iets te hebben wat lijkt op hetgeen waar je zelf mee werkt.
Aangezien foto's meer zeggen dan woorden en ik al een tijdje bezig ben, komt hier een hele rits foto's. Als jullie dingen zien die niet goed zijn, anders of beter kunnen, zeg het dan gerust. Ik wil graag leren hoe ik dingen beter kan doen.

Afbeelding

Afbeelding
Het moment waarop ik gestart ben met foto's maken. Het onderstel was toen al bijna klaar

Afbeelding
Onderstel klaar en wielen zitten er onder

Afbeelding
Eerste onderdelen van de cabine geverfd

Afbeelding
Nederlandse decals binnengekregen. Link. De eerste keer zat er een beschadiging op de decals. Keurig opgelost door het toezenden van een nieuw setje. Dat is nog eens service!

Afbeelding
Verlichtingssetje besteld. Link. Complete set voor het verlichten van het gehele voertuig

Afbeelding
En meteen maar een soldeerbout, soldeertin en een 12volt voeding besteld

Afbeelding
Eerste details op de cabine geverfd. Moest daarna nog wel weer afgewerkt worden, beetje slordig gedaan

Afbeelding
Eerste decals aangebracht, geen ervaring mee, dus was wel even prutsen/proberen

Afbeelding
Voeding aanpassen door de aansluitkabel van de verlichting eraan te solderen

Afbeelding
En dan is dit het resultaat

Afbeelding
Eerste soldeerwerk uitgevoerd. Ledjes in de koplampen gemaakt en weerstandje ertussen gezet. Vervolgens ook getest en zag er goed uit. Helaas geen foto van gemaakt

Afbeelding
De cabine na het afwerken. Nog niet alles is gedaan. Bij het verven van de binnenkort sloeg ik me de kwast tegen de voorkant aan. Dit wordt nog weggewerkt. Evenals de raamrubbers die op sommige plaatsen nog wat aandacht verdienen. Ook zijn er gaatjes aan de voorkant en zijkant gemaakt voor de blauwe flitsers aan de voorkant en de oranje positieverlichting aan de zijkant

Afbeelding
Gaatjes in de lichtbalk geboord en even een dry-fit gedaan met de ledjes die erin moeten komen

Afbeelding
Gaatjes in de achterwand en het dak van de cabine geboord. Hier komt de binnenverlichting in te zitten
De witte strips zijn om ruimte te creëren tussen de cabine zelf en het dakdeel. Hier moeten de kabels van de binnenverlichting en de zwaailampen tussendoor komen te lopen

Afbeelding
Alle onderdelen van de cabine uitgesneden en gevijld en voor een deel al geverfd. Veel dezelfde kleuren nodig, dus dan kan dat mooi allemaal in 1 keer, ipv telkens het potje opnieuw open maken

Afbeelding
En meteen de eerste onderdelen van de achteropbouw in elkaar gelijmd. Dit heb ik gedaan om beter inzicht te hebben in hoe en waar ik de kabels van de verlichting heen moet laten lopen en hoelang deze kabels moeten worden

Tot zover het verslag tot nu toe. Als er interesse in is zal ik weer foto's posten als de bouw weer verder gevorderd is.
Reacties/commentaar/tips zijn zeer welkom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2011 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Koen, welkom op het forum :) Je pakt meteen flink uit met deze doos en dan ook nog eens met verlichting!
Een airbrush vind je teveel van het goede, maar je kan ook nog overwegen om met spuitbus de lak aan te brengen. Tamiya heeft een heel assortiment, maar je kan natuurlijk ook gewoon autolak gebruiken. Geeft je model meestal net dat ietsje meer :wink:
Zelf heb ik dit model nog nooit gebouwd, al wil ik dat misschien toch nog wel eens doen :roll:
Succes in ieder geval met deze bouw, benieuwd naar je volgende update :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2011 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
nou Koen, je bent wel multidiscipinair modelbouwerig bezig zeg.
Het maken van modellen met verlichting zie je op dit forum (nog) niet veel, ik vraag me ook af of het een volgende stap naar superdetailleren is maar dat is een persoonlijke mening.
Heb je mooi geluk dat Revell je gematst heeft met een extra vel decals :wink:
Met de kwast beschilderde trucks zie je ook niet meer zo vaak, als je niet wilt investeren in een airbrush zou je wellicht wat kunnen oefenen met de spuitbussen van Action. Voor 2 euro heb je dacht ik 0,4 of 0,5 liter verf om te spuiten.
Maar een enkeling gaat het ook goed af met de kwast dus benieuwd wat je er verder van gaat maken.
Maarre, dus wel verlichting maar dan ook aandacht voor de overige details 8)
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2011 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 sep, 2011 11:04 am
Berichten: 2
Bedankt voor de tips over de spuitbussen. Hier had ik zelf nog niet eens zo over nagedacht. Ik weet niet of ik dat bij dit model al ga doen. Wil ook wel eens zien hoe het wordt als ik het met de hand verf. Maar dit is zeker mn laatste model niet, dus de volgende keer ga ik zeker met spuitbussen werken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement