Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2011 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jun, 2011 9:38 am
Berichten: 6
Woonplaats: Arnehm
Na ruim 15 jaar geen model meer aangeraakt te hebben, zit ik erover te denken om er weer aan te beginnen. Als ik alle modellen hier zie en kijk hoe alles aangepast wordt was ik maar een prutser wat modelbouw betreft.

Ik zou graag een houten schip bouwen. Alleen wil ik eigenlijk geen kit kopen. Ik wil alles zelf zagen. Alleen.... daar heb ik dus totaal geen ervaring mee. Het mooiste zou dus zijn als ik een complete handleiding heb met een stap voor stap plan zoals je die kan vinden bij een kit. En ik zou graag willen dat ik dus precies kan aflezen welke onderdelen op welke maat en welke dikte ik moet zagen.

Ik zag op de site van de NVM een tekening van een Romeinse koopvaarder. Deze lijkt mij niet al te moeilijk. Maar heb ik dan alle tekeningen die ik nodig heb of moet ik dan nog zelf veel berekenen, uit denken enz.

Of moet ik het hele idee van zelfbouwen maar uit mijn hoofdzetten en eerst ervaring op doen met een kit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2011 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Mag ik eventjes antwoorden,
Er zijn tekeningen, bouwplannen, monografieën, maar geen begeleiden bouwbeschrijvingen.
Ik weet dat je plannen kunt kopen van bouwdozen, zonder de bouwdoos,...maar hoever er beschrijvingen bij zitten,...????
als je plannen koopt op schaal, dan zijn alle stukken effectief op schaal, en hoef je niet uit te rekenen, tezij je veranderd van schaal, of sommige stukken op een andere schaal zijn getekend, maar dat vermeld men steeds op plan.
De bouw is sowiesso denkwerk,..... eerst dat maken en daarna dit, of anders kan je niet meer aan sommige onderdelen, of...
uitsparingen eerst maken of zagen, om straks gemakkelijker te zijn,..enz.
Maar dit denken is wel het leukste van de bouw, hoor.
het idee van zelfbouw? ligt eigenlijk aan je vertrouwen en capasiteit om het te proberen.
ook speelt je handigheid een grote rol en natuurlijk je enthoussiasme, je gerdevenheid zonder de realiteit te verliezen.
Dus, hopelijks mogen wij met tijd, je verslagen bekijken,........en wat belangrijk is je helpen.
Groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2011 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jun, 2011 9:38 am
Berichten: 6
Woonplaats: Arnehm
Daar was ik al bang voor eerlijk gezegd. Heeft iemand ervaring met de tekeningen van de NVM? Is dit een goed uitgangspunt of kan ik beter ergens anders kijken.

Handigheid? Daar twijfelt het grootste gedeelte van mijn familie aan. Maar aan de andere kant zie ik het wel zitten. Maar als ik zover ben ga ik zeker hier foto's neer zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2011 8:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Mieppi schreef:
Daar was ik al bang voor eerlijk gezegd. Heeft iemand ervaring met de tekeningen van de NVM? Is dit een goed uitgangspunt of kan ik beter ergens anders kijken.

Handigheid? Daar twijfelt het grootste gedeelte van mijn familie aan. Maar aan de andere kant zie ik het wel zitten. Maar als ik zover ben ga ik zeker hier foto's neer zetten.


Ssssttttt.......niets zeggen, :D en bewijs dat je het kunt, alleen goed zorgen voor je nauwkeurigheid van werken.
Ik heb ook soms wat tolerantie van slordigheid, hoor.
Maar het geheel moet aanneembaar zijn.
En als je het ziet zitten, is al half geslaagd :wink:
Ik geloof dat alle plannen van NVM zeer goed zijn.
Maar let op dat je niet de moeilijkste scheepsbouw kiest.
Een klein schipje met gedetaileerde afwerking kan heel mooi zijn......en je moet inschatten dat je na vele uren nog steeds met veel plezier aan het model kan werken.
Principe: hoe groter de schaal, hoe minder details je kunt maken van 1/150 tot ja....1/500
hoe kleiner de schaal, hoe meer details er op moeten. 1/75 tot 1/5
En het zijn die details die het schip maken, maar ook de eentonigheid van 10-20-of 100 dezelfde stukjes.
Alléz, eventjes helpen denken met je.
groetjes
ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2011 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mieppi schreef:
Na ruim 15 jaar geen model meer aangeraakt te hebben, zit ik erover te denken om er weer aan te beginnen. Als ik alle modellen hier zie en kijk hoe alles aangepast wordt was ik maar een prutser wat modelbouw betreft.

.....Of moet ik het hele idee van zelfbouwen maar uit mijn hoofdzetten en eerst ervaring op doen met een kit?


In mijn optiek geef je zelf al het juiste antwoord.... als je zolang niets gedaan hebt is een "vingeroefening" met een goede kit misschien een beter idee. Zit je er weer helemaal in en weet je de juiste volgorde van het bouwen van een houten schip ook weer.

Just my 2 cents :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2011 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Ja, Ronald,
dat is ook heel juist, en zou dit pad ook voorstellen. eerst terug leren en op dreef komen.
Bouwdozen kun je ook bewerken zoals je het wilt aangaande details.
groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2011 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Precies :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraagje.
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2011 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jun, 2011 9:38 am
Berichten: 6
Woonplaats: Arnehm
Ik heb dus nog nooit een schip gemaakt. Hout of plastic. Dus misschien is een kit inderdaad wel een goed begin.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het idee van bouwen van een tekening bij mijn vader vandaan kwam. Toen hij klein was heeft hij dat ooit een keer geprobeerd. En ik kan natuurlijk niet voor hem onderdoen. :D Maar ja, dat is denk ik al zo'n 40 jaar geleden en dat schip is nooit afgekomen. Heb er zelfs nog nooit wat van gezien.Zal wel ergens in een vuilnis emmer liggen.

Dus met een kit die ik af maak, ben ik al een stukje verder. Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga opzoek naar een kit. Er zijn volgens mij al verschillen topics over een starterskit, ga daar maar eens rondneuzen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement