Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Paard schilderen
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 feb, 2009 14:13 pm
Berichten: 61
Hallo,

Ik heb een bouwdoos van Dragon van de Duitse cavalerie Florian Geyer schaal 1:35.
Kan iemand mij tips geven hoe ik de paarden het beste kan beschilderen.
Ik gebruik zelf verf op waterbasis van Vallejo maar ik heb in het verleden wel eens iets gelezen (ik zou niet meer weten waar) over olieverf.
Mijn zoektocht op internet heeft tot nu toe nog niets opgeleverd.

Alvast bedankt
Groeten
Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Oei, paarden zijn echt heel moeilijk. Olieverf is heel geschikt, juist vanwege het blenden en de wat satijnachtige glans die deze verfsoort achterlaat. In tegenstelling tot een mens heeft een paard een totaal behaarde huid (wat dieren betreft lijkt de mens meer op een varken :lol: )
maar wel heeft een paard een spiermassa die door de haren heen zichtbaar. Een van de moeilijkste kleuren voor een paard is zwart omdat je hierin zo weinig contrast kunt weergeven, als is het wel mogelijk door te werken met diverse zwarte kleursoorten (payne grey bijvoorbeeld met lamp zwart en grijs en wittinten). Bruin werkt beter zeker als je 'vos' een paard met kastanjebruin haar schildert. Meestal is mijn ondergrond mat zwart. Vervolgens de basislaag (meestal Indian red met van Dyck brown) en dat blenden met Indian red gemixed met titanium white. Highlighten met oker met de basislaag. Het contrast komt in de schaduwen bij de benen (een paard is edeldier) vooral daar waar de dijen in de torso komen en bij de achterhand Maar ook bij de nek en de borst. (Bestudeer maar eens wat afbeeldingen van paarden). Hiervoor puur Van dyck brown inblenden. Denk aan de ogen die zijn nooit alleen zwart maar hebben net als bij mensen een witte oogbol met een grote iris. de oren kunnen je aan binnenkant lichter maken, Het neusgedeelte is ook lichter. De manen en staart zijn vaak donker (Van Dyck brown met basis kleur) denk ook aan de bles bij de benen en op het voorhoofd (puur wit).
Succses!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2010 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 feb, 2009 14:13 pm
Berichten: 61
Bedankt voor je reactie Boonstra,

Ik heb geen ervaring met olieverf, maar het is het proberen waard.
Enig idee of je hetzelfde resultaat kan krijgen met verf van vallejo of humbrol en deze daarna afwerkt met een laagje vernis?

Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2010 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Helaas heb ik geen ervaring met Vallejo. Wel met Humbrol. Betere schilders dan ik zullen ongetwijfeld met Humbrol uitstekende resultaten bereiken, maar ik vind Humbrol niet geschikt voor dierenvel of mensenhuid. Er zijn ook heel goede figuurschilders die met acryl hele goede resultaten bereiken. Maar zowel Acryl als Humbrol drogen te snel. Ik schilder mijn figuren ook altijd in combinatie: Humbrol voor de uniformen en de huid met olieverf. Het gaat namelijk om de stofuitdrukking. Hoe kun je het leer van een soldatenlaars op echt leer laten lijken of het vel van een paard op de real thing? Ik gebruik daarvoor (overigens na lange aarzeling want het is toch weer een nieuwe techniek) olieverf. Humbrol droogt mat op en kan niet blenden daarvoor droogt het te snel. Olieverf blijft soms een week 'nat' (zoals ik tot mijn schade merkte toen ik een figuur in het gezicht vasthield). Je kunt dus op je gemak andere kleuren in elkaar mengen op het object dat je schildert. Uiteraard moet je wel goed bekijken welke kleur je mengt anders wordt het een rotzooitje. Bij olieverf kun je een basiskleur aanmaken uit verschillende kleuren en die weer highlighten of donkerder maken met lichtere en donkere kleuren, doordat de olieverf zo langzaam droogt blijft het mogelijk de kleur als het ware te vermengen met de reeds opgebrachte kleur, zodat je zachtere overgangen krijgt. Ik heb diverse Airfix figuren uit hun Waterloo-serie geschildert, allemaal ruiters en ik vond de paarden eigenlijk het leukst. Overigens ben ik jaloers op je Dragonset, ik heb deze nog nergens gezien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 feb, 2009 14:13 pm
Berichten: 61
Zo te zien is olieverf dan inderdaad de berste oplossing, zeker in verband met dat vermengen.
De verf van vallejo droogt inderdaad erg snel en dat heeft soms zijn voordelen.
Alleen ervaring met olieverf heb ik niet, dus dat zal zijn tijd nodig hebben.

De Dragonset heb ik in Rotterdam gekocht bij Meijer en Blessing, maar ik heb hem ook gezien op de site van Mol Plastic Modelbouw.

http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=10 ... &id=217145


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Bedankt voor de link, ik zal zeker eens kijken of ik ze bestellen kan.

Succes met de olieverf, gebruik de box art als referentie (je ziet de schaduwen en highlights op de paarden duidelijk) en geloof me je veegt de verf ook snel weer weg als het niet lukt in het begin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 mei, 2008 15:01 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Kommerzijl
Eey mischien dat ik je kan helpen.
Ik heb hier een modelbouwboek liggen en daar staat ook in hoe je paarden moet schilderen.
Tenminste het helpt je goed op weg.
Het is alleen een beetje onhandig om de hele pagina's hier neer te zetten.
Als je een pb'tje stuurt met je mail dan kan ik ze opsturen.
Als je dat liever niet hebt dan probeer ik het wel even om ze hier neer te zetten.
Er staat ook in hoe je het in een realistischer houding kan zetten.
Als je daar belang bij hebt dan kan ik die ook wel inscannen.

Job


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement