Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zweefvliegen
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vandaag heb ik zweefgevlogen! Ik had sportdag met school en zweefvliegen stond ook tussen de opties. Tja, mooier kan toch niet :P
Het was bij de KZC, Kennemer Zweefvlieg Club. Ze hadden twee Schleicher ASK-21's buiten staan en daar werd dus mee gevlogen. Ik had de PH-1290. Het opstijgen is een beetje ruw maar verder is het heel rustig, je hoort alleen het suizen van de wind en verder niets. Je voelt je echt vrij zo midden in de lucht. Ik zat op 250 meter hoogte, en vloog met ongeveer 80 km/h en bij de start zelfs 120 (gewoon met een lier hoor, geen trekvliegtuigen). Er was helaas weinig thermiek dus was ik na 5 minuten weer beneden, maar ik had sowieso mazzel dat het doorging want er was nogal slecht weer voorspeld.

En wat foto's gemaakt natuurlijk. Die wilde ik wel even met jullie delen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen was ik aan de beurt! Als passagier zit je achterin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga zo snel mogelijk de Revell kit kopen van de ASK-21. Tsja, daar kan ik niet onderuit natuurlijk :P

Ik ga misschien bij die zweefvliegclub. Nadeel zijn alleen de kosten dus ik ga even kijken hoe ik dat ga doen, maar het lijkt me wel geweldig.
Zijn er hier toevallig nog andere brouwers die weleens hebben zweefgevlogen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Nog nooit gedaan, maar het lijkt me een prachtige ervaring.. ben ook niet zo'n klein beetje jaloers.. :)..

't is eigenlijk een beetje 3D zeilen.. en zeilen is al zo mooi.. ( met school eens met een zeilschip over het Ijselmeer gevaren.. )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 11:33 am
Berichten: 1099
Weekje terug ook gedaan...

Waaww, wat vet zeg...

Me broer (17) doet het al een tijdje, ongeveer een jaar, en is nu solo... Hij vliegt iedere zaterdag in zo'n Junior, en heel soms in zo'n K13 (waarmee ik de lucht in ben gegaan) op de club...

Laatst mocht ik mee met me broer... Via een colega van me vader had ik een afspraak gemaakt in Hilversum, waar ik op donderdag de 4e ging zweefvliegen...
Samen met mijn broer daarheen en heb daar een heel dagje mogen meedraaien... Vliegtuigjes verslepen, op de lier zitten, en alles wat er zo'n beetje mee te maken heeft...

Toen was het tijd om de lucht in te gaan... Ik ben niet zo'n echte held in die dingen en zat behoorlijk te bibberen toen ik achter zo'n husky de lucht in werdt getrokken... Na 5 minuten waren we met veel gewiebel, luchtzaking en nog wat andere dingen op 500 meter, tijd om los gelaten te worden..

Wat een prachtig uitzicht!!

Het was een beetje heiig, wat wel jammer was anders kon ik mijn huis vanuit de lucht zien... (ong. 20 km. van Hilversum vandaan)
Wel kon je goed de loosdrechtse plassen zien, en het vliegveld soesterberg...
Ook was het echt super gaaf om samen met een andere zwever in zo'n termiek bel te zitten.. Die dingen zitten dicht bij elkaar zeg!!

Zonde dat je zo weinig termiek had...
Ik had het geluk om met aardig wat termiek te vliegen, vaak +2 en soms zelfs +4... Opgegeven moment zaten we op 800 meter, hoog boven alles en iedereen uit... Heel vet...!

Ook mocht ik zelfs even vliegen, zo'n ding vliegt echt veel directer dan ik dacht, klein beetje naar links, en je ziet alles al meteen draaien... Echt werken dus, als zweefvlieger...!

Na 40 min. waren we weer op de grond.. Met een zachte landing netjes op de runway...

Het was me het dagje wel, en waarschijnlijk ga ik in de zomer voor 3 weken op jawel:
Zweefvliegkamp...!!!

gr. launnie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik heb in mijn jeugdjaren ook wel eens mee mogen vliegen met een zwever(in Schinveld,zuid-limburg).

De toestellen werden daar ook,met behulp van een lier,opgetrokken.
Gewoon prachtig....en inderdaad,alleen het ruisen van de wind..... :D .

En ik had het geluk om de "Thermiekstoten"te mogen voelen.Dat is power!....kortom voor iedereen aan te raden....

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nou ja, bij de KZC op het veld mag je niet hoger dan 450 meter want er komt ook gewoon verkeer over voor Schiphol, vrij laag nog. Een andere jongen die voor mij ging, maakte zowat een looping, dat kan wel met een ASK-21 8) .
Prachtige dingen trouwens, mooi slank en ze maken geen geluid. Als je in de kist zit hoor je alleen het suizen van de wind en verder is het stil. Als er eentje komt landen hoor je alleen een zacht geruis.

En het mooie van alles is dat een kennismakingsvlucht goed betaalbaar is. Het normale tarief bij de KZC is €35,- en ik betaalde 24, want we hadden groepskorting.
Wanneer ik nog eens de kans krijg zo ik het zo weer doen!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 mei, 2007 10:20 am
Berichten: 31
Dan zit je wel heel dicht bij schiphol :S normaal als een vliegtuig daar het ruim verlaat (klein stukje na de startbaan) zitten we al op 6000ft. En ik kan me niet voorstellen dat een zweefvliegbaan in de schipholoppervlakte zit..

kzal toch m'n beste ATC eens ff vragen hoe dat zit, want we stijgen juist snel op aangezien er licht verkeer (zweefvlieger) gelijk zodra we schiphol uitvliegen al onder ons zitten.. daar hoeft geen 5000ft tussen te zitten :P.

En owjah ik heb nu 2x zitten zweefvliegen, maar 2x pech.. vond er toen ook niet zoveel aan.. niks geen thermiek :(. Opstijgen en rustig neerdalen was het.. (ik ga toch voor de power van een echt vliegtuig, oftewel een Cessna in mijn geval maar daar gaat het niet om :P)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
@Deslatos: jouw bericht klinkt alsof je piloot bent... klopt dat?

Nou ja, echt laag zitten ze niet hoor, ik gok 1,5 kilometer. Maar toch laag genoeg om te kunnen zien wat voor vliegtuig het is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 nov, 2005 10:32 am
Berichten: 3730
Woonplaats: Rijssen
Hadden wij maar zulke sportdagen, jij mazzelaar :lol:

Ik heb het ooit eens gedaan toen ik nog klein was (10 jaar) vanaf Terlet bij Arnhem. Dat was geweldig! Je kon het wild zien drinken uit drinkplassen, al het verkeer op de A50 onder je door zien gaan en Arnhem mooi zien liggen. Was ook niet zo'n lange vlucht (10 min.) maar ooit wil ik het wel weer eens doen :)

_________________
Herintredende modelb(r)ouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi he, zweefvliegen. :D

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik het ook een jaartje mogen proberen op Teuge in de ASK-13's. (onderdeel wervingsactie luchtmacht) Prachtige ervaring. Vergeet je nooit meer. De ezelsbrug voor de checklist heb ik nog steeds in mijn hoofd... (Prikstok... :wink: )
Helaas daarna weinig meer van gekomen. Druk druk, druk, door-de-weeks, weekendwerk, etc.

Maar ook nog steeds mooi om naar te kijken.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 dec, 2006 10:13 am
Berichten: 373
Ik heb het vroeger ook gedaan met de zweefclub hier in Schaffen bij Diest. Maar door mijn studies heb ik de hobby op non actief moeten zetten.

De 29 juni ga ik terug de lucht in, eerst met de duo zitter, alles terug opfrissen.

_________________
Greets, Jonny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maltalossewen en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement