Vandaag had ik "officieel" een ADV dag, maar vanmiddag ben ik toch even naar de zaak gegaan.. om even verder te gaan met de Freesbank..
Voor de kerstvakantie wil ik eigenlijk het frame klaar hebben, met alle Brackets en Supports
't hoofdframe is in elk geval klaar nu..
de Verticale Frontplaat is in de grondplaat gemonteerd, die groef is net iets kleiner dan de plaat dik is, ik moet em er dus met een kunststof hamer voorzichtig in tikken, maar dan staat ie al zo goed als haaks..
Hier is de uitsparing voor de Y-as motor te zien.. ik heb de motor ongeveer een centimeter dieper gelegd zodat ik de hele kruisslede laag kan houden,, minder momenten en een compactere bouw..
Hier liggen 2 platen achter elkaar op de slijpmachine.. ze hoeven niet persé even dik te zijn, maar omdat ze bij elkaar horen, heb ik ze maar in een opspanning geslepen.. de ene wordt de Z-as motor plaat, die komt boven in de kolom voor de hoogteverstelling, de tweede plaat komt net boven de Y-as motor onder in de kolom, met het lager voor de spindel van de Z-as
Dit is de onderkant van de X-slede en opspantafel.. ik heb er kamers in gefreest om het ding wat lichter te maken.. deze slede zal straks de hoogste snelheden gaan halen, dus mag er best wat van de massa af..
Dit laatste onderdeeltje tenslotte is de eerste van een reeks kleine onderdeeltjes voor de bevestiging van spilmoeren, lagers en motoren.. Dit is de X-as motorsteun.
Morgen kan ik een Machineklem van de andere freesbank lenen, die collega is namelijk vrij, daarmee kan ik de lange ( 596 mm ) X-slede steunen gaan bewerken zonder dat ze gaan trillen of ombuigen.. daarna zal het weer slijpen geblazen zijn.. de uitsparingen voor de motorsteun, en de "Runners" waarmee het hele spul over de geleidingen loopt moeten spatzuiver zijn..