Met dit topic wil ik jullie vooralsnog even de verschillen laten zien in een wat oogt redelijk dezelfde soort kit.
Het gaat om de Monogram '70 Plymouth
Superbird en de '69 Dodge Daytona.
Beide gebaseerd op de aerodynamische Nascar versies van de Plymouth Roadrunner en de Dodge Charger.
Dit zijn eigenlijk mijn meest favoriete wagens uit de Muscle Car periode, de zogenaamde Wing-cars ( niet te verwarren met de wing of fin cars uit de 50's)
Ik zal de grootste verschillen laten zien met behulp van wat foto's
De box-arts; hiermee lijkt de Daytona de modernere kit, ware het niet dat dit een heruitgave is ( net als die Monogram )
De inhoud van de dozen:
En de 2 bodyshells, waarbij al te zien is dat er verschil is in grote
Hier is dat duidelijker te zien, de Monogram ( blauwe ) is 1:24 en de AMT is 1:25, wat het verschil verklaart.
En de pasvorm, die bij de Monogram verrassend goed is, er is een beetje werk nodig, maar lang zo veel niet als bij de AMT
En dan worden de verschillen nog groter, waar het aerodynamische front van de monogram gewoon goed past, is het huilen met de pet op voor de AMT
Wat ook hier duidelijk is te zien
En de pasvorm van de motorkap waar de voorfront er soort van al opzit, gewoon bedroevend
Dit is netjes
En dit is de reden waarom de AMT ruk is met de pasvorm voor; de kit was oorspronkelijk een Charger, ze hebben er een paar andere onderdelen bijgegooid en klaar, men hebbe een Daytone, bij Monogram hebben ze een nieuwe mal gemaakt voor alles.
De handleiding van de Monogram lijkt dan weer op een vodje vergeleken bij de AMT
Maar is gewoon lekker duidelijk en simpel, geen extra opties, ( maar dit soort auto's bouw je eigenlijk alleen maar origineel, ......toch?...)
En de achterkant
De AMT handleiding geeft meerdere variaties op, waarbij het HEMI-blok wel centraal staat, dus hij kan nog gecustomized worden al naar gelang.
De achterkant
En dit is een wel erg grote understatement......
Conclusie; de monogram is the one to have.
In Amerika zijn ze nog goed te krijgen voor een lage prijs ( onder de 10 dollar ) ik heb op 2 geboden in de USA omdat ik toch van plan ben meerdere versies te gaan bouwen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje heb geholpen.
In 2008 word dit een project topic voor beide auto's