Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Graag wil ik iets bijzonders met jullie delen. Toen ik dit jaren geleden tegen kwam op diecastaircraftforum.com vond ik het meteen fantastisch. Modelbouw op zo’n hoog niveau dat ik (sprekend voor mijzelf) er nooit aan zal kunnen tippen. Hoe goed ik ook mijn best doe of hoe vaardig ik ook wordt. Het is meer dan de kunst van het ambacht of de kwaliteit van de materialen; Het is de onverklaarbare kwaliteit (sommige noemen het X-factor) van de virtuoos.

De bouwer is een Spanjaard, bijna 50, bouwt 1/33 schaalmodellen van airliners, gebruikt daarvoor karton en zijn naam is Jesus. Ter voorbereiding van een Caravelle model ging ik een paar weken geleden weer opzoek naar de foto’s. Deze bleken inmiddels van de database verwijderd, dus heb ik heb contact gezocht met Jesus. Daaruit is een bijzonder interessante mailwisseling voortgekomen. Hij heeft een kijkje gegeven in zijn keuken, verleende toestemming deze informatie te delen (regel 6 uit het huisreglement is gecoverd) en levert zelfs een grote hoeveelheid foto’s aan. “Hope I will inspire other modellers specially if they use card. Card is a very noble material if used properly with the correct materials. It will endure more than plastic.”, Aldus Jesus.

Zelf ben ik geen karton of papier bouwer. Ik hou van ‘plastic fantastic’ omdat ik het kan schuren, knippen, plakken, beschilderen en helemaal opnieuw kan beginnen als het mis gaat. Papier is minder vergevingsgezind. Jesus werkt niet met standaard modellen. Dat biedt niet voldoende detail naar zijn zin. Alles wat hij bouwt ontwikkelt hij zelf. Van de eerste 3D schetsen, via 2D printing (inclusief bare metal en chroom look) tot aan schaalmodellen die ons allemaal zullen verbazen vanwege de perfecte verhoudingen en het prachtige detail.
Ik vond het te mooi om voor mijzelf te houden, vandaar dat ik hier, in een paar bijdrages voorzien van veel foto's, zal ingaan op het werk van Jesus. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik.

Cheers, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Persoonlijk ben ik nooit een fan geweest van papieren modellen, omdat je altijd blijft zien dat het papier is. Scherpe hoeken, afrondingen en met name neussecties zijn nooit echt rond te krijgen. Dacht ik.
Jesus denkt daar ook zo over en daarom maakt hij zijn modellen in eigen beheer. “there are no models with that level of detail available” zegt hij zelf. Alles is van papier, behalve de wielen die komen van RC model aircraft, maar zijn ook aangepast. Af en toe gebruikt hij een standaard model als basis en past hij het aan tot een voor hem acceptabel detailniveau. Eigenlijk zijn neus en tail cones altijd custom made. Maar het gebeurt ook dat er helemaal geen model beschikbaar is en dan wordt het hele vliegtuig met een computermodel ontwikkelt. Zo werkt hij nu aan een Trident ‘from scratch’. Ook hier geen high-tech, maar gewoon in een free-ware versie van Correl Draw.

Op bijgaande foto’s ziet u de B727-200 van Condor (eigenlijk 1/32) en de DC-9 van Austrian. Als u door het cockpit raam van de B727 kijkt dan blijkt zelfs een oude VOR ILS A approach plate voor baan 10 op Alicante niet te ontbreken. De cabineramen zijn geen decals, maar van doorschijnend kunststof waardoor het interieur zichtbaar is. De diverse lampen aan de buitenkant van de romp bestaan echt uit een reflector met een glazen lens.
En natuurlijk valt het de modelbouwer meteen op; de bare aluminium look en de verschillen in kleur van de diverse metaalsoorten. Een prachtige subtiele weathering maken het af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de komende bijdrage zal ik ingaan op gebruikte materialen en technieken. Dan volgen veel foto's van het productieproces.

mede namens Jesus,
cheers, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Wauw! Dat ziet er gaaf! En dat van papier... ik ben benieuwd naar het vervolg.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Schitterende modellen, maar hij is niet de enige:

http://www.visualnews.com/2014/12/04/in ... a-folders/

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Bedankt voor de reacties. Inderdaad is het werk van Luca Iaconi-Stewart epic. Luca legt in zijn werk de nadruk op de techniek. Daarbij gaat hij zo ver dat bijna alle mechanische delen van de B777 op schaal werken zoals in de werkelijkheid. Jesus legt meer de nadruk op het weergeven van realistische texturen en kleuren. In deze bijdrage zal ik ingaan op hoe dit wordt bereikt.

Materialen en gereedschap zijn het belangrijkste voor een goed resultaat. En natuurlijk 40 jaar bouwervaring met plastic en papier. Daarbij richt Jesus zich meer op het bouwen dan het ontwerpen van de modellen. Met name het verbeteren van meer realistisch uitziend materiaal heeft hierbij zijn aandacht.
Chroom en aluminium look zijn daarbij grote uitdagingen. Een aantal jaren geleden zag Jesus een Audi brochure met een glimmende zilveren cover. Precies dat wat hij zocht. Via een offset drukker heeft hij uitgezocht hoe dat effect werd bereikt. De drukker vertelde dat het geheim zat in een druktechniek die "mass" wordt genoemd. Dit zijn meerdere lagen Pantone silver over elkaar op wit extra hoogglanspapier met daarover een gloss coating. Jesus bestelde meteen 1000 A3 vellen zeer dun en zelfklevend folie. Vervolgens worden de de diverse delen apart geprint over de standaard Pantone silver. Dat gebeurt met een laserprinter en daarmee wordt de definitieve gewenste kleur van het blanke metaal verkregen, inclusief details.
Deze methode geeft een meer realistisch effect dan direct de gewenste kleur printen op een wit vel. Let wel; er zit werkelijk metaal in de pantone verf verwerkt.
Dit materiaal vormt de basis voor ondermeer de Condor B727 en Austrian DC-9 romp. Maar het is ook toegepast in de inlaat van deze SAS MD-80. De papierbouwers die hier meer van willen weten kunnen zoeken met de term “Pantone pure gloss silver”.

Afbeelding

Zelfs de spinner in de MD-80 motor is gemaakt van papier. Voor het maken van de juiste afrondingen wordt, net zoals in de plastic modelbouw, gebruik gemaakt van schuren en plamuren. Maar dan wel in zeer dunne laagjes. De juiste hulpmiddelen zijn daarbij van groot belang. Dergelijke bewerkte onderdelen worden daarna natuurlijk gespoten. Onderstaand voorbeeld is de neus-cone van een DC9. Tutorials in PDF zijn beschikbaar.

Afbeelding
Afbeelding

Als eenmaal een outlining voor een bepaald type vliegtuig is ontwikkelt, maakt Jesus ook de varianten. “I always try to design all series at the same time. In the case of the Caravelle I also made stencils for the Caravelle 3 and the 10R and super B with P&W engines”.

Afbeelding

Een van de weinige delen die niet uit papier bestaan, zijn de banden. Dit zijn onderdelen van RC modellen, die natuurlijk wel zijn aangepast. Daarnaast zijn de dragende delen van het landingsgestel van evergreen styreen. De velgen zijn wel van papier en zijn behandeld als hierboven beschreven. De gebruikte materialen zijn zeer duurzaam. Voor onderhoud van de modellen moet alleen eens in de zoveel jaar het rubber van de banden worden vervangen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk telt voor het behaalde resultaat maar één ding volgens de bouwmeester: “Every model is different and you have to use the common sense”.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de volgende en laatste bijdrage zal ik ingaan op de bouw van een Transavia Caravelle met volledig interieur.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Tjeetje, dat ziet er inderdaad heel gaaf uit! Zelfs de afbladderende stukjes verf in de motorinlaat zitten erin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Zoals gezegd ontdekte ik dit werk toen ik opzoek was naar referentiemateriaal voor de toekomstige bouw van een Transavia Caravelle. Het model van Jesus is de Caravelle 6R met registratie PH-TRX in een eenmalige experimentele Transavia livery. Ik vroeg hem naar de reden om, voor hem als Spanjaard, juist dit model te bouwen. Voor velen van ons herkenbaar; de reden lag in zijn jeugd. Met zijn vader stond hij als kind vaak te kijken naar de vliegtuigen op het nabij gelegen Alicante Airport. Zijn vader kende wat mensen op de luchthaven dus was het zo geregeld dat hij af en toe tussen de vliegtuigen kon lopen (ja, dat waren andere tijden...). Net zoals vandaag de dag was Transavia een vaste bezoeker die regelmatig met meerdere toestellen tegelijk op de luchthaven aanwezig was. Met name de ‘The white’ livery van de TRX maakte indruk op de jonge Jesus en vandaar zijn opmerkelijke maar interessante keuze.
De ontwerper van de oorspronkelijke Transavia livery, Thijs Postma, noemde deze experimentele beschildering ooit “geklungel”, waarop werd besloten een andere nieuwe livery te kiezen. TRX heeft als ‘The white’ gevlogen van 1970 tot 1973, daarna kreeg zij de standaard groene livery (met de ‘T’ de andere kant op), tot zij in 1975 werd afgedankt, geschonken aan de brandweer en als oefenobject op Schiphol haar roemloze einde vond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grootste zonde in het bouwen van card models zijn zichtbare overgangen tussen de verschillende delen. In de schetsen van de twee verschillende Caravelle neussecties, zie vorige post, zijn deze overgangen nog duidelijk zichtbaar. In het definitieve model zullen de randen bijna niet zichtbaar zijn, zoals bij de Rolls Royce Avon motoren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Rumbold stoelen, zoals gebruikelijk was in Tridents, Bac one eleven’s en Caravelle’s van de jaren '60 en '70, ontbreken niet. Let ook op de originele Transavia Caravelle safety cards en de Transavia Wolkenwinkel uit 1971 in de stoelzakken.
Er zijn geen foto’s beschikbaar van het originele interieur van de TRX, dus de kleurenkeuze is een aanname. De kleur oranje voor de stoelen is gekozen voor het contrast, en omdat de vorige eigenaar van de TRX, United Airlines, oranje stoelhoezen had. Het heeft destijds vast even geduurd voor deze Transavia groen werden… ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwering is een belangrijke reden om niet alles te printen. Groen is niet zo gevoelig voor zonlicht, dus de cheet line van de Caravelle is geprint, maar bijvoorbeeld het blauw en het gloss geel van de eerder getoonde Condor B727 is geverfd.

Vanwege drukke werkzaamheden is de Transavia Caravelle nooit afgekomen. De gemiddelde bouwduur van dergelijke modellen is twee tot drie jaar. Het bestaat uit naar schatting 2000 onderdelen. De ambitie om hem ooit nog eens af te bouwen is er in elk geval en als het zover is zal ik het hier posten. Maar de rompdelen die klaar zijn geven letterlijk een mooi inkijkje in het detailniveau.
Ik hoop dat dit werk jullie net zoveel inspiratie geeft als mij. Laat u niet afschrikken door de hoge kwaliteit. Jesus zegt daarover: “That kind modelling is only a matter of patience and perseverance. Of course, some kind of skill is necessary. But with the two things above and time, any target can be reached.”

Jesús, gracias por compartir tu talento!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Laat u niet afschrikken door de hoge kwaliteit. Jesus zegt daarover: “That kind modelling is only a matter of patience and perseverance. Of course, some kind of skill is necessary. But with the two things above and time, any target can be reached.”


Hoe controversieel ook, maar inderdaad - geduld en een enorme hoeveelheid vrije tijd is vaak de hoofdzaak achter kunst. Hoeveel mensen zijn in staat om een cabinestoeltje netjes in elkaar te vouwen en te verlijmen zoals in de foto's als ze per uur betaald kregen? Vrij veel mensen waarschijnlijk. Maar hoeveel hebben het geduld om een hele cabine te vullen met dergelijke stoeltjes van constante kwaliteit?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het enorm knap wat ik hier zie. Er is natuurlijk wel degelijk een grote dosis creativiteit en handigheid nodig om dit klaar te spelen, ook al zijn dat ook zaken die met geduld aan te leren zijn :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement