Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2007 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
voor de liefhebbers een vracht foto's met betrekking tot de uitrusting van de F-16 piloot.
Wie aanvulling heeft mag dat vermelden.
(onder het tikken van de tekst luister ik naar de scanner conversatie van de piloot en toren/OPS die zijn F-16 zonder zijn landingsgestel uit, op de ALQ op de baan van Leeuwarden zet 8) )


Complete oefenuitrusting
Afbeelding

HGU-55/P van kunststof met daarin twee oordoppen voor de communicatie, sunvisor enn zuurstofmasker
Afbeelding

rechterschouder met badge en rangonderscheidingstekens
Afbeelding

Zuustofconnector, dit is de koppeling tussen de zuurstof slang van de kist en de piloot en van de piloot naar de stoel.
De connector zit stevig vast aan het harnas om te voorkomen dat de zuurstofslang als een veer uitrekt bij een bailout en dan het masker van het gezicht trekt of anders om met en klap het gelaat treft.
Aan de onderkant knapt de slang er af en aan de boven kant krijgt de piloot dan zuurstof uit de fles aan de stoel.
Afbeelding

Harnas veiligheidssluiting op de buik.
Afbeelding

Harnas veiligheidssluiting van het harnas dat tussen de bene doorloopt.
Als je gewoon staat is het niet echt comfortabel maar als je zit heb je er niks geen last van.
Afbeelding

G-broek of "speedjeans" die gaat vanaf het middel naar beneden en wordt door middel van de slang rechts aan de kist gekoppeld en opgeblazen bij G-krachten
Afbeelding

Speedjeans met Velcro op de dijen, daar kan je de papieren/checklist of clipboard op vast klitten.
ook zit daar een klein zakje met een mesje waarmee je de banden van het harnas kan doorsnijden als je in de bomen bent geland.
Afbeelding

Helemaal onder in is ook ruimte om wat in te bergen, zoals bijvoorbeeld de lunch of een extra plaszak of wat anders
ook piloten laarzen hoog model met ritslsuiting en stalen neuzen.
Tegenwoordig hebben ze geloof geoon kistjes in verband met de hoge prijzen van die dingen.
Afbeelding

Lifepreserver, dit is de achterkant van die dingen.
aan de voorkant zit een balletje waar je aan kan trekken en daarmee de luchtpatroon actieveren die het ding opblaast tot bananen die je laten drijven in het water.
Afbeelding

Linker arm met badge en pennen zakje
Afbeelding

Achterkant van de helm.
Die is bewust zodanig uitgesneden en afgewerkt dat de piloot alle vrijheid heeft om zijn hoofd alle kanten te kunnen op draaien tijdens een dogfight.
Afbeelding

bajonet sluiting van het masker en de connectie voor de headphone, als je het rode knopje indrukt gaat de connectie uit elkaar.
Afbeelding

voorop het masker zit de conectie voor de microfone en de headphone komt hier bij elkaar en loopt met de slang naar beneden waar hij weer in een connector aan de kist gekoppelt wordt
Afbeelding

Koch quick release, hieraan komen de banden van de stoel.
aan deze twee dingen hangt de piloot aan zijn chute
Afbeelding

op de helm zitten twee zachte nokjes waar tegen het sunvisor kan worden geschoven.
Afbeelding

Ter bescherming van de sunvisor doe je er een cover overheen van leer en zeemleer aan de binnenkant.
Dit kan een mooi gekleurde zijn.
Afbeelding

Maar ook gewoon grijs standaard.
Afbeelding

voor nachtoperaties worden gewoon doorzichtige visors gedragen mits er niet met goggles gevloegen word dan zijn ze er af.
Maar normaal wordt gewoon met het visor gevlogen,voor zowel bescherming tegen de zon of een birdhit
Afbeelding

Ook een kinstrap zit aan de helm, moet altijd dicht zitten
Afbeelding

bajonet sluiting, als je het nooit gedaan hebt krijg je het masker bijna niet voor, maar na enige oefening doe je het snel.
Afbeelding

Rugpand van het harnas, en zichtbaar de beide lifepreservers.
Afbeelding

harnas rugpand en banden
Afbeelding

achterkant van de speedjeans, links de drukslang voor de g-broek
Afbeelding

Oude maar fraaie 315sqn NF-5 badge
Afbeelding

Twenthe swirlebadge fullcolor

Afbeelding
Toned down swirlbadge
Afbeelding

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Laatst bijgewerkt door Joe Silent op za 06 okt, 2007 21:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2007 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Zeer mooi en leuk om te zien.

Groet Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 1:52 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Heel erg mooi om te zien Bert..

Maar even een stomme vraag..je schreef..een plaszakje in de broek..maar hoe plas je nou in de lucht? ik zie nergens een extra aansluiting voor om te plassen..of moet je een tussenstops maken?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
shadowforce schreef:
Heel erg mooi om te zien Bert..

Maar even een stomme vraag..je schreef..een plaszakje in de broek..maar hoe plas je nou in de lucht? ik zie nergens een extra aansluiting voor om te plassen..of moet je een tussenstops maken?


Geen stomme vraag hoor.

Het is ook helemaal niet makkelijk om tijdens een vlucht te plassen.
Maar als je een transatlantische vlucht maakt, of een heel lange missie met diverse air to air refeulings zal de natuur zich toch laten spreken.
Mannen hebben het voordeel dat mits het niet te koud is er toch een onderdeel is dat buiten de overall gehaald kan worden.
Door de kist op de autopiloot te laten vliegen heb je even de tijd om de riemen los te maken en de overall kan je ook van de onderkant open ritsen.
Daardoor onstaat de mogelijkheid om in een zakje te plassen met daar in een heel platgedrukte spons maar kan geloof ik ook ander absorberend materiaal zijn.
Dat neem het vocht op en houd het vast zodat het niet per ongeluk weg kan lopen tijdens de rest van de vlucht.
Vrouwen kunnen dat niet en die dragen dan een luier.
"Toots" de Klu pilote die ook gevechtsmissies boven Kosovo maakte vertelde daar over dat ze dat niet plezierig vond en daarom maar heel weinig dronk voor en tijdens de vlucht en dat ze pas in het laatste uur (van soms wel 7uur) een blikje cola dronk, met het geval dat ze toch niet helemaal meer fit was bij terug komst.

bij deze het antwoord op jou vraag zover ik het weet, maar mischien zijn er insiders die er nog meer over kunnen en willen vertellen.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De sanitaire stops zijn hetzelfde idee als met zweefvliegen :) . (Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, met mijn totaal van 5 uur :wink: ) Nadeel voor de dames is dat je veel moet drinken, op een mooie zonnige dag loopt de temp. onder zo'n canopy flink op. De airco bij een zwever is wat minder efficient als bij een F-16 :wink: .

Trouwens, mooie detail foto's Bert. Het verhaal over de uitrusting is duidelijk, maar ik heb wel een vraag over het instrappen. Voor zover ik heb kunnen uitvinden haakt de vlieger de schoudersstraps aan zijn harnas en zit er nog een lapbelt aan de stoel. Ik heb geen straps tussen de benen gezien, en dat lijkt me vreemd. Met het soort manoeuvres die een F-16 kan doen verwacht je toch zeker een 6 punt gordelsysteem. Heeft iemand daar kennis van/ervaring mee?

[edit] Schoot me net te binnen; heeft een F-16 vlieger geen leg restrains of spurs om tijdens de ejection de benen binnenboord te halen? Het is zo slordig als je benen onder het instrumentenpaneel achterblijven :? [/edit]

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
de piloot zit alleen vast aan de stoel door middel van de lapbelt, de hoek van tig graden en de G-krachten.
Om te voorkomen dat de bovenkant naar voren schiet zit er een soort rolsysteem in de stoel die het zelfde doet als in de auto.
Dat zijn de vaak licht gekleurde straps die ter hoogte van de nek in de stoel verdwijnen.
Ga je dus met de romp langzaam naar voren dan geeft het gewoon mee, maar bij een ruk vliegt de roller vast.
De F-16 heeft geen sporen maar door de hoek achter over blijft er net genoeg ruimte over om de voeten vrij te houden van het glareshield, wel de pootjes eerst wat intrekken.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 14:15 pm
Berichten: 869
Woonplaats: Westervoort
Kijk weer wat info erbij..

[offtopic modus]Was trouwens een aardig gesprek op de scanner.. tussen vlieger en OPS.
Dit blijven de "leuke" dingen van het scanner luisteren. [/offtopic modus]

_________________
SUFA time!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2007 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Gaaf zeg, is deze uitrusting ook daadwerkelijk van een zuigbuikvlieger geweest?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2007 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Joe Silent schreef:
Om te voorkomen dat de bovenkant naar voren schiet zit er een soort rolsysteem in de stoel die het zelfde doet als in de auto.

Inderdaad, het "inertia reel" systeem (geen idee hoe dat in goed nederlands heet). De vlieger kan er voor kiezen deze te locken zodat hij strak in de stoel blijft zitten.
Gisteren nog nagedacht over het ontbreken van riemen tussen de benen, maar deze zijn helemaal niet nodig omdat de vlieger een harnas draagt. Bewegingen waarbij hij onder de lapbelt door zou schieten worden door de shoulderstraps en het harnas opgevangen :idea: . Dit zat me al een tijdje dwars, maar door dit topic is het me helemaal duidelijk.
Citaat:
De F-16 heeft geen sporen maar door de hoek achter over blijft er net genoeg ruimte over om de voeten vrij te houden van het glareshield, wel de pootjes eerst wat intrekken.

Klinkt niet helemaal foolproof, maar gezien het aantal succesvolle ejections uit de F-16 is het geen issue.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement