voor de liefhebbers een vracht foto's met betrekking tot de uitrusting van de F-16 piloot.
Wie aanvulling heeft mag dat vermelden.
(onder het tikken van de tekst luister ik naar de scanner conversatie van de piloot en toren/OPS die zijn F-16 zonder zijn landingsgestel uit, op de ALQ op de baan van Leeuwarden zet
)
Complete oefenuitrusting
HGU-55/P van kunststof met daarin twee oordoppen voor de communicatie, sunvisor enn zuurstofmasker
rechterschouder met badge en rangonderscheidingstekens
Zuustofconnector, dit is de koppeling tussen de zuurstof slang van de kist en de piloot en van de piloot naar de stoel.
De connector zit stevig vast aan het harnas om te voorkomen dat de zuurstofslang als een veer uitrekt bij een bailout en dan het masker van het gezicht trekt of anders om met en klap het gelaat treft.
Aan de onderkant knapt de slang er af en aan de boven kant krijgt de piloot dan zuurstof uit de fles aan de stoel.
Harnas veiligheidssluiting op de buik.
Harnas veiligheidssluiting van het harnas dat tussen de bene doorloopt.
Als je gewoon staat is het niet echt comfortabel maar als je zit heb je er niks geen last van.
G-broek of "speedjeans" die gaat vanaf het middel naar beneden en wordt door middel van de slang rechts aan de kist gekoppeld en opgeblazen bij G-krachten
Speedjeans met Velcro op de dijen, daar kan je de papieren/checklist of clipboard op vast klitten.
ook zit daar een klein zakje met een mesje waarmee je de banden van het harnas kan doorsnijden als je in de bomen bent geland.
Helemaal onder in is ook ruimte om wat in te bergen, zoals bijvoorbeeld de lunch of een extra plaszak of wat anders
ook piloten laarzen hoog model met ritslsuiting en stalen neuzen.
Tegenwoordig hebben ze geloof geoon kistjes in verband met de hoge prijzen van die dingen.
Lifepreserver, dit is de achterkant van die dingen.
aan de voorkant zit een balletje waar je aan kan trekken en daarmee de luchtpatroon actieveren die het ding opblaast tot bananen die je laten drijven in het water.
Linker arm met badge en pennen zakje
Achterkant van de helm.
Die is bewust zodanig uitgesneden en afgewerkt dat de piloot alle vrijheid heeft om zijn hoofd alle kanten te kunnen op draaien tijdens een dogfight.
bajonet sluiting van het masker en de connectie voor de headphone, als je het rode knopje indrukt gaat de connectie uit elkaar.
voorop het masker zit de conectie voor de microfone en de headphone komt hier bij elkaar en loopt met de slang naar beneden waar hij weer in een connector aan de kist gekoppelt wordt
Koch quick release, hieraan komen de banden van de stoel.
aan deze twee dingen hangt de piloot aan zijn chute
op de helm zitten twee zachte nokjes waar tegen het sunvisor kan worden geschoven.
Ter bescherming van de sunvisor doe je er een cover overheen van leer en zeemleer aan de binnenkant.
Dit kan een mooi gekleurde zijn.
Maar ook gewoon grijs standaard.
voor nachtoperaties worden gewoon doorzichtige visors gedragen mits er niet met goggles gevloegen word dan zijn ze er af.
Maar normaal wordt gewoon met het visor gevlogen,voor zowel bescherming tegen de zon of een birdhit
Ook een kinstrap zit aan de helm, moet altijd dicht zitten
bajonet sluiting, als je het nooit gedaan hebt krijg je het masker bijna niet voor, maar na enige oefening doe je het snel.
Rugpand van het harnas, en zichtbaar de beide lifepreservers.
harnas rugpand en banden
achterkant van de speedjeans, links de drukslang voor de g-broek
Oude maar fraaie 315sqn NF-5 badge
Twenthe swirlebadge fullcolor
Toned down swirlbadge