Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
De Energia Uran, een draagraket uit de Russische ruimtevaart (Start)

Hi Brouwers van Sci-fi, Ruimtevaart en andere takken van de brouwhobby,

Hier volgt een kort verslagje van een Russische bouwdoos van het merk Start. Kleine schaal slechts 1:288
Afbeelding

Bij het uitpakken bleek het ook wel te gaan om een typisch slordige russische afwerking want de braampjes (plastic uitvloeisels van de giet-mal) waren zo groot dat ik eerst in de weer moest met een mes om alles weg te snijden om zo de onderdeeltjes waar het om gaat, vrij te maken....

Ik kon het niet laten alles in een middagje in elkaar te zetten, het was immers toch een kleine bouwdoos. Met een pincet heb ik alle straal-uitlaatjes moeten aanbrengen. Later heb ik deze volgens een foto-voorbeeld gekleurd met een heel klein kwastje. Zie hieronder het voorbeeld en daaronder het resultaat (sorry voor de wazige foto maar ik moest wel heel erg dicht op het model gaan zitten)

Afbeelding
Een voorbeeld foto van booster-straalpijpjes

Afbeelding
Foto van de straalpijpjes vlak onder het model, beetje wazig maar het ging me om de kleur-impressie, metal nr.11 met daarbinnen copper nr.93 van Revell-color.

Afbeelding
eindresultaat op zwart stukje launchpad. De grijze blokken op de boosters zijn van een eigen gemengde kleur volgens een internetvoorbeeld van de werkelijke raket.

Afbeelding

Ziezo, volgende keer wordt het een uitgebreider verslag met betere foto's van het tegenovergestelde qua afmetingen, nl. een ENORME Chinese raket (Shanghai-Dragon models 1997) die ik graag wil laten zien aan jullie.

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Da's wel een bijzonder model. Deze variant van de Energia kende ik nog niet, heb je er meer informatie over?
De doos lijkt wel gePhotoshopt van een andere Energia-variant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 dec, 2007 13:09 pm
Berichten: 365
Hey Erik,

Ziet er goed uit! Toch ook wel iets aparts die russische raketten. Erg leuk model :lol: Ik ben echt reuze benieuwd naar de chinese raket 8) Heb je em al opgehaald?

Gr. JFCB89


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooi raket die Energia Uran en mooi gebouwd ... een echt krachtpatser dit type raket .... daar kunnen de amerikanen nog iets van leren ..

Gr bubble


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Antwoord op Hobbes
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Bedankt voor je reaktie Hobbes,

Inderdaad zo'n foto op de bouwdoos, dat hebben de Russen mooi bij elkaar ge"plakt" als het ware :D Ik heb zelf er gewoon alleen een foto van gemaakt, dus wat je hier ziet is ook precies de voorkant van het doosje zoals je het in handen krijgt...

Wat die Energia betreft, inderdaad zoals Bubblegum hieronder al terecht opmerkt, het betreft een opvallend krachtige launcher van de Russen!! Een klein bouwpakketje maar in werkelijkheid een gigant! Verder weet ik niet super-veel van specifiek de Energia Uran, behalve dat ook met deze variant een soort van proef- minispaceshuttle zou worden gelanceerd (ik weet niet zeker of dat toen is doorgegaan).

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Bedankt voor je reactie JFCB89,

Inderdaad iets aparts want ik was erg blij met deze vondst! Dat was overigens via een van jou tips!

Inderdaad heb ik de Chinese raket eindelijk opgehaald, deze had jaren op een zolder gestaan! Laat ik het zo zeggen, ik was er ooit al aan begonnen vroeger maar het geheel is nooit helemaal in elkaar gezet en afgewerkt, maar als ik em in elkaar ga zetten daan toornt het ding 110cm de lucht in! ha :lol: ha ha

Waar het om gaat: de Chang Zheng 2 Launch Vehicle
merk: Shanghai Dragon Models Ltd.
schaal 1:48
uit de Aerospace-series

een beest van een bouwdoos!

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Antwoord op Bubblegum
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2008 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Ook jij bedankt Bubble!

Het viel door de "Russische" afwerking van de plastic-gietsels niet mee er iets moois van te maken maar eind goed al goed!

Ik sluit me overigens geheel aan bij je opmerking dat de amerikanen er van kunnen leren, want zo krachtig en betrouwbaar als deze raketmotoren werkten....(werken?)

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2008 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
...zo krachtig en betrouwbaar werken die van de Amerikanen al 40 jaar. Dat wou je toch zeggen he?

Als ruimtevaartingenieur kan ik me hier even moeien en zeggen dat de Amerikanen niet echt veel van deze raket hoeven te leren hoor, ze weten zelf al langer dan de Russen hoe ze extreem krachtige, betrouwbare raketmotoren moeten maken. Denk maar aan de F1 motor, en recenter de SSME. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de schitterende Energiaraket.

Met belangrijkste verschil dat ze SRB's in plaats van LFB's gebruikt, zal de AresV overigens qua concept behoorlijk in de buurt van de Energia komen.

Zelf ga ik me binnenkort eens wagen aan een scratchbuildproject van een SSME motor. Geen functioneel model ;). Ik heb de modelbouwhobby een tijd geleden de rug gekeerd en heb niet meer zoveel materiaal enzo, en nog 1 kitje (1/72 harrier) die ik ooit moet afwerken. Maar eens scratchbuilden leek me wel leuk. Een SSME, benieuwd naar het resultaat :).

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Hi Nicolas
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Je zal zeker gelijk hebben gezien je beroep, wat vandaag de dag die raketmotoren betreft, Ik bedoelde het meer historisch, vandaar mijn kanttekenining "Werkten....."

De nieuwe AresV is prachtig! Ik hoop daar nog eens een mooi model van te bouwen.

Scratchbuilden is inderdaad iets bijzonders, veel van gezien (tot verbazing toe), maar zelf nooit aan begonnen. Ik wens je veel succes met de SSME

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Als ik jullie zou ik nog even wachten met aanschaf met de modellen Ares rockets en Orion capsule ,, het is nog maar 70 % defintiev qua ontwerp ook wat motoren betreft .....


Groet Bubble


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement