Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2006 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
http://www13.boschrexroth-us.com/Catalo ... nlight.pdf

zierhier een catalogus..
Wat jij in je hoofd hebt zijn kogelpotten.. ideale dingen om zware objecten makkelijk te verplaatsen.. op het werk hebben we een hefwagen met Kogelpotten en de persen hebben ook kogelpotten in de werktafel, zodoende kan één man een stempel van 1000 Kg in zijn eentje plaatsen

de geleidingen zijn geslepen rails, waarover "Runnerblocks" bewegen.. in de rail zijn 4 baantjes geslepen waarin de kogeltjes in de runnerblocks lopen, als de runner verplaatst word, rollen de kogels tussen rail en runner van de ene naar de andere kant.. als ze aan het einde zijn, kunnen ze via een kanaaltje in de runner weer aan de voorkant in de groef komen, en zo "omlopen" vandaar Kogelomloop geleidingen.

Voor de Spindels geld hetzelfde.. 't is een draadeind, met "ronde" schroefdraad.. niet een V-vormige groef, maar een halfronde, in de moer zit ook een halfronde groef, en wel zo dat er kogels tussen de moer en de spindel passen.. als de spindel draait, rollen de kogels door de moer, en aan het eind en aan het begin zit weer zo'n omloopje..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2006 18:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Citaat:
Voor de Spindels geld hetzelfde.. 't is een draadeind, met "ronde" schroefdraad.. niet een V-vormige groef, maar een halfronde, in de moer zit ook een halfronde groef, en wel zo dat er kogels tussen de moer en de spindel passen.. als de spindel draait, rollen de kogels door de moer, en aan het eind en aan het begin zit weer zo'n omloopje..


Ik kom nog weleens wat tegen uit nieuwsgierigheid op technisch vlak. Maar deze kogelspindels zijn mij volledig onbekend :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2006 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
JAweL!.. Ok hier Progress.. vandaag ben ik begonnen met bouwen.. dat wil zeggen.. Zagen!... ik heb de onderdelen voor het machineframe gezaagd, de freesbank op mijn werk had nog een stempelplaat op de tafel liggen, dus frezen zat er vandaag nog niet in.. maar dat komt vandeweek wel een keer..

Morgen mogelijk foto's van de onderdelen So far...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2006 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Had dit topic nog niet gezien... Erg leuk en interessant zeg, je eigen freesbank maken en dan gelijk ook maar CNC. Als CAD tekenaar machinebouw ben ik benieuwd in welk pakket heb je deze 3D modellen gemaakt? Solid Works? Ook 2D's gemaakt?

Succes!
Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Jawel... beloofd is beloofd.. ik heb wat delen gezaagd, en ik heb er foto's van..

Afbeelding

Een kratje met stukken staal.. vandeweek ga ik ze eerst slijpen.. nu is alles nog 15 mm dik, maar ik wil ze allemaal vlak binnen 0,01 mm hebben, ook de breedtes moeten allemaal gelijk zijn, voor wat de framedelen betreft.. dus het Y-as bed, en de Z-as Kolom, die worden vast aan elkaar gebout, en de Kolom komt 1.5 mm verzonken in het Y-as bed, zo weet ik zeker dat ie perfect haaks komt te staan over X- Y- en Z-as, dan is het heel makkelijk om de Rails uit te lijnen gewoon een meetklok op de slede zetten, en lans het frame laten lopen.. ( een Gereedschapmaker is Tekenaar-constructeur en Bouwer in een, met het denkpatroon van een schaker.. 10 zetten vooruit denken... )
de lange stukken staal zijn de ribben voor het X-as bed, hierop komen de geleidingen voor de tafel..


Afbeelding

Tekening.. op mijn lessenaar liggen 2 mapjes.. 't gele rechts bevat de tekeningen van onderdelen die nog niet gezaagd zijn, de Blauwe map links de gezaagde delen.. vanuit dat mapje ben ik tussen de bedrijven door alvast punten tabellen aan het programmeren zodat ik alleen wat boor en frees cycli hoef in te geven en tabellen hoef aan te roepen als ik ga bewerken.. :)

i'll keep you lot posted!

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 9:10 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Tja... wat zal ik zeggen. Het ziet er nu voor uit als een kratje met metalen onderdelen. :oops:
Als ik vragen mag, wat kost het nu zo'n zelfbouw CNC frees? Of is het toch goedkoper om er een met kant en klare software aan te schaffen?

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ik weet nog niet wat het gaat kosten, op www.stappenmotor.nl kun je wat prijzen zien, en allerhande motoren, geleidingen, en spindels bestellen, tevens leveren ze daar besturingen..

't machientje kost me eigenlijk niet meer dan 'n pot verf, staal ( C45 ) kost bijna niets, da's bij ons een verbruiksartikel..
en zoveel staal heb ik eigenlijk niet nodig.. 1.20m 40x40mm, een paar stukken 150x15 in verschillende lengtes.. da's 't eigenlijk wel zo'n beetje... ja, en een handje boutjes.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Waanzinnig! Dit is mooi! Heerlijk om een vakidioot (mag ik dat zeggen?) aan het werk te zien. Succes!

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
vakidioot?.. da's het understatement van de eeuw :)

vandaag had "mijn" grote Freesbank van de zaak ( Bridgeport VMC 800/22 met Heidenhain 410 besturing ) Kuren.. een fout in de Z-as... hij kegelde met gereedschapwisselen een wisselplaat frees 25 mm uit de carroussel.. carroussel segment gebroken, put in de spanenkap.. kortom. .ellende, de TD is er al mee bezig..

de VMC 2814 ( mijn .. MIJN eigen bankje) heeft vandaag "een slijpie gehad" oftewel, de X-as tafelliggers zijn beiden spanningsloos geslepen.

ik heb de liggers ( 604 mm lang 40x40 vierkant ) op de slijpmachine gelegd, en afwijkingen in de rechtheid opgevuld met stukjes Voelerband ( voelermaatjes op rollen van 5 meter.. met 0.1 mm voelen of je ergens onder kunt schuiven, zoja, stukje afknippen, en daar eronder schuiven tot ie klem zit, en zo ga je de delen helemaal rond.

Zo weet je dat ze door de magneetplaat niet "omgetrokken worden" en gewoon terugveren als je de magneet uitschakeld, op die manier zijn ze vlak, en Recht na het slijpen..

Ook de zijribben van de Z-kolom zijn vlakgeslepen, net als de Ribben onder de machine voet, en de voetplaat zelf..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2006 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Net even zitten prutsen met de PC met de besturing.. er staat nog iets niet goed ingesteld met de Limit-switches, eindschakelaars vertellen de besturing waar de sleden staan.. als je een computergestuurde machine aanzet, moet je em altijd de eindschakelaars laten bedienen, dan weet de machine waar alle sleden staan, ten opzichte van het "machine-nulpunt", dit nulpunt is de positie van alle sleden tegen de eindschakelaars, als de besturing het bereik van de sleden kent, kan ie berekenen hoeveel de slede kan bewegen , en of ie binnen het verplaatsingsbereik blijft..

als ik in de besturing aangeef een verplaatsing te willen uitvoeren, dan krijg ik de melding dat er een limit-switch bediend is, en dat ie dus niet verder kan.. er zijn nog geen schakelaars aangesloten, dus zullen het wel NC schakelaars moeten zijn ( normally closed ).. ik duik wel even in de boeken.. ik moet tenslotte ook mijn vaardigheden in ISO-programmeren weer eens ophalen.. ik programeer hoofdzakelijk in Heidenhain dialoog..
't is weer even wennen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement