Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2006 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
op www.stappenmotor.nl kwam ik een besturing tegen die Modulair is.. da's mooi.. want op die manier kan ik altijd nog een 4de as toevoegen.. bijvoorbeeld om zelf banden te maken.. profiel in banden te frezen.. je constueert één rijtje profiel dat je vervolgens een paar graden roteerd, en dan herhaalt.. tevens zijn deze besturingen per as dus heb ik gisteren 3 units gekocht, één voor elke as.. ze hebben dus ook per as een opto-coupler naar de printerpoort..

3 modules in een keurige behuizing..morgen ga ik een mooie alu plaat voorzien van koelribben, omdat ik vrij zware motoren heb, kan de besturing wat warm worden.. ze zijn als zodanig al aardig gekoeld, maar op een koelplaat monteren is zeker geen gek idee..

tevens geeft me dat de mogelijkheid om het een en ander netjes in de kast te monteren.. zodat ik op de achterplaat alleen 3 connectors voor de assen heb, en een signal out naar de Motor..

vanmorgen eerst even mijn huiswerk gedaan... ik ben een absolute noob op het gebied van electronica, maar ik ben er inmiddels achter dat de motoren die Beagle in eerste instantie kocht voor zijn eigen machine een paar Puike motoren zijn.. alleen hoe sluit je 8!!! draden aan op 4 klemmen?.. ik heb klemmen voor A+ en A-, en voor B+ en B-.. dit zijn de vier spoelen in de motor...

Documentatie leerde mij dat het parallel schakelen van de A- en B-spoelen zorgt voor een hoog koppel...
Omdat de spoelen van een Stappenmotor ook onder spanning staan als de motor niet draait, is dat koppel ook het koppel dat je nodig hebt om de motor bij stilstand "om te trekken"... oftewel, het koppel wat de motor kan tegenhouden.. en als ie draait het koppel dat ie kan leveren..

tevens is de besturing in staat door middel van Pulse Width Modulation, tussenstappen te maken.. tot 8 stappen.. hetgeen betekend dat een 200 stappen motor 1600!! stappen kan maken.. dat komt met een spoed van 2 mm op mijn machine overeen met een resolutie van 0.00125 mm per stap.. ik was met 0.005 al blij... :)

Momenteel heb ik 1 as aangesloten om te testen.. de besturing geeft momenteel 10Khz uit.. en daarmee draait ie al een aardig toerental.. tevens start ie langzaam op naar max om vlak voor het eindpunt af te remmen .. zo blijft een ijlgangverplaatsing ook nauwkeurig.. ( precisiestop ).. Kortom.. ik heb nog heel wat te leren, maar de vooruitzichten zijn goed, en ik ben in mijn nopjes met deze besturing..

Ohja.. van deze heb ik er dus 3 inzitten straks..

Afbeelding

Bron: www.stappenmotor.nl

't aansluiten van deze units is eigenlijk te simpel voor woorden.. de puls en richting uitgangen sluit je aan op de printerpoort.. X-as op pin 1en 2, Y-as op 3 en 4 Z-as op 5 en 6.. en dan zijn er nog wat andere pins.. 18 is de pin voor de noodstop, en er zijn nog een aantal pins voor 6!! eindschakelaars...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2006 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
En ik ben vandaag zo vrolijk.. zo vrolijk , zo vrolijk!.. waarom?.. omdat het aansluiten van de nieuwe besturing werkelijk kinderspel is...

de rode dropveter aan de rode, de gele dropveter aan de gele..
in concreto : 2 draadjes naar de printerpoort, 1 draadje 5 V uit de PC voeding naar de optocoupler, 24 Volt uit de Motorvoeding aansluiten op klemmetje GND en +V.. en de 8 draden per paar ( parallel aangesloten spoelen ) op de overige 4 klemmen.. iedereen die niet kleurenblind is, moet hier uit kunnen komen..

net een tweede as aangesloten... en als ik een cirkeltje programmeer, dan zie je eerst de ene stappenmotor op toeren komen, en iets later de andere.. die gaat steeds sneller tot ie gelijkloopt met de andere, die gaat vervolgens afremmen en de andere kant op draaien..tot de halve cirkel voltooid is.. en dan draait het proces zich om , om terug te lopen naar het startpunt...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2006 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Van't weekend even verder geprutst aan de PC voor de besturing van de freesbank.

even een testopstelling met 2 stappenmotoren aangesloten:

Afbeelding

Ik heb voor de drivers een plaatje plexiglas pas gemaakt op een Slot in het moederbord ( meer sloten als degene die nu bezet zijn ga ik toch niet gebruiken ) onder het plaatje staan nog een paar kleine steuntjes.

Afbeelding

Verder heb ik alle "overtollige bedrading" van de oude besturing verwijderd, en wil ik de connectors voor de assen gaan monteren in een afdekplaatje, dicht bij de drivers.

verder moet ik de stroomvoorziening naar de drivers en naar de motor-uitgangen nog "netjes" aanleggen, ik moet morgen op mijn werk maar even wat draad "ritselen"..:)

Morgen mogelijk weer even verder aan de machine zelf.. vorige week eens een nieuwe slijpsteen gemonteerd.. slijpt even wat mooier en vlakker

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2006 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Vanmiddag op mijn werk eindelijk weer eens iets kunnen doen aan de Freesbank..

de Opspantafel, 280 x 140 mm, ik heb er T-gleuven in gefreest, de gleuven zijn 6 mm breed, en de "T" is 12 mm breed, 5mm hoog.

Afbeelding

De "T" is uitgefreesd met een zelfgeslepen T-Frees, 12X5 mm zal vast wel bestaan, alleen op mijn werk hebben we 'm niet.. maarja.. ik ben GEREEDSCHAPmaker.. dus.. Snijnippel 12mm van Hss uit de la gepakt, in de goede vorm gedraaid, en met de slijpmachine de snijkanten eraan geslepen.. 5 gleuven van 280 mm.. dus meer dan 1400 mm hoefde ie niet mee te gaan..
't ging boven verwachting goed, hoewel het "nieuwe" er nu wel af is.. :)

Afbeelding

ik heb even mijn BCC porsche erop gezet voor de foto, zo krijg je een beetje het idee van het formaat.. 3 x raden waarom ik deze maten heb gekozen... :)

doordat de gleuven 10 mm diep zijn, en de plaat 15 mm dik, is ie door het frezen een tikje krom getrokken.. morgen gaat ie dus even onder de pers om em voorzichtig recht te drukken, en daarna nog even na te slijpen ( spanningsloos, dus uitgevuld met Folieband van 0.02 mm dik zodat de magneet van de slijpbank eventuele vervorming niet vlaktrekt, waardoor ie weer krom zou trekken als ik em van de slijpmachine afhaal..)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2006 0:04 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Klink allemaal als een monsterklus. Niet iets dat ik zelf voor mekaar zou kunnen krijgen ;) Laat mij maar brainstormen, daar ben ik beter in. Hahaha.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2006 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 aug, 2005 0:51 am
Berichten: 100
Van het electrische gedeelte snap ik weinig tot niets, maar toch vind ik het geweldig dit project te zien ! Zelf zou ik ook best zoiets willen hebben ... (ik ben jaloers maar misgun het je niet).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2006 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
van de Electriek weet ik ook alleen maar het hoogst noodzakelijke.. gelukkig is de documentatie glashelder, en heb je qua meetinstrumenten genoeg aan een goede multimeter...

ik heb een paar jaar geleden al eens in een goede multimeter geinvesteerd, 't ding kan veel meer dan waar ik nu verstand van heb, maar ik leer steeds meer functies te gebruiken..

de ontwerpfase, het brainstormen was een mega-klus... ik ben een week bezig geweest met construeren, rekenen, catalogi napluizen, en weer opnieuw beginnen..:).. mooi dat het nu vaste vorm begint aan te nemen..

'k leg alleen zoals gewoonlijk de lat weer eens lekker hoog.. omdat ik Drivers heb die niet allen Full-step, en Half-step kunnen aansturen maar zelfs tot 1/8 step, kunnen de stappenmotoren 1600 stappen per omwenteling maken, hetgeen betekend dat de spindels met 2 mm spoed zorgen voor een verplaatsing van 0.00125 mm per stap.. voorwaar niet gek voor een "hobby-projectje"..:)

Daarom worden ook alle delen geslepen, zodat alles evenwijdig en haaks is.. zodat ik later onderdelen kan maken met een perfecte pasvorm, of Geometrie..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2006 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 okt, 2005 17:32 pm
Berichten: 447
Zwaar onder de indruk, van wat hier gebeurt. En bij andere projecten van jou hand. De oplossingen en gedachtegangen zijn bewonderenswaardig. Succes hiermee. :D

_________________
op de werkbank : Blower Bentley 1:12 http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... php?t=6522 en een hoop ideeen
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2006 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Net nog even wat details gewijzigd.. de lagersteun van de X-as wordt anders bevestigd, zo kan ik em makkelijker afstellen, inplaats van dat ik em op 0.01 mm nauwkeurig moet maken.. zo kan ik em ook sneller maken.. ik hoef em nu niet om te spannen om de steun verder te bewerken.. :).. alleen 2 gaatjes boren en schroefdraad tappen ( M5)

Verder zit ik een beetje te dubben over een contragewicht voor de kop.. 't is toch een behoorlijk gewicht wat de motor op en neer moet sleuren.. en er is in de zuil ruimte genoeg voor 2 gewichten die ik met een kettingkje aan de kop kan bevestigen..

@Hugo.. Thanks, maar jij hebt over handigheidjes ook niet te klagen als ik je bentley zo zie.. ;)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2006 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 aug, 2005 0:51 am
Berichten: 100
Contragewicht zou ik zeker doen ! Dit ter bevordering van de levensduur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement