Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding

Nu mijn Air New Zealand A320 bijna klaar is (foto's volgen binnenkort!) heb ik weer wat ruimte om aan mijn volgende project te beginnen.

Dit is eigenlijk een beetje een speciale opdracht. Ik vond een tijdje terug een promotiefilmpje van de Polynesische luchtvaartmaatschappij Air Tahiti Nui welke ook door Nem op het forum is gezet (Hier, om precies te zijn).
Rondzoekend naar decals voor deze kist zag ik dat Draw Decal in een ver verleden een decalvel heeft uitgebracht die er vrij minimalistisch uitzag. Ik heb Greg van Draw toen gemaild met de vraag of deze decals nog verkrijgbaar waren. Helaas waren ze dat niet, hij had ze uit de verkoop gehaald na klachten. Men vond het stom dat de blauwe gedeeltes er niet bij zaten en gespoten moesten worden. Mijn reactie daarop was dat die mensen niet zo moesten zeuren en dat ik alsnog wel zo'n decalvel wilde hebben.
Ik kreeg als antwoord terug dat, als ik even een paar weken zou wachten, hij het decalvel zou updaten en er mij een op zou sturen. Daarvoor in ruil stuur ik hem de kleurnummers/combinaties op die ik voor de blauwtinten gebruik, zodat hij die op het instructievel kan zetten. Leek mij een mooie deal!
Nu is het niet netjes om daar vervolgens jaren mee te wachten, en ik vind het helemaal niet erg om dit mooie vliegtuig gewoon tussen mijn huidige projecten te parkeren :mrgreen:

De doos, voor sommigen hier wel bekend
Afbeelding

En het decalvel dat ik ga gebruiken.
Afbeelding

Later meer!!

groeten Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op di 30 dec, 2014 18:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Je weet ze wel uit te kiezen! Erg mooi project ga je aan beginnen, prachtige kleuren. Erg vriendelijk van Greg dat ie toch het decalvel nog heeft willen printen. Hopelijk is het daarmee weer beschikbaar binnenkort.

Ik ga dit met veel plezier volgen.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een leuk excuus heb je om deze te bouwen! :D
Have fun!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Leuke uitvoering heb je uitgekozen met die frisse kleuren. Die cirkels op de staart lijken me de grootste uitdaging, maar daar weet je vast wel raad mee. Succes met de bouw :brouw: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Die cirkels lijken dus nog wel mee te vallen. De lichtblauwe ringen hebben een constante dikte. Ik spuit eerst het lichtblauw en kan dan gewoon rechte stroken tape snijden in de goede dikte, en die gekromd over de romp plakken. Dan het donkerdere blauw eroverheen en voila :brouw:

De lichte golving ter hoogte van de twee rode strepen symmetrisch krijgen aan beide kanten lijkt me zelf lastiger. Maar we gaan het allemaal zien!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
In deze kit zit een klein cockpitje. Ik heb deze aangevuld met twee pilootjes (1:150 treinpassagiertjes die ik ooit eens op eBay heb gekocht voor 4 euro per zakje, ze staan er nog steeds) en wat decals uit de restdoos. Het is een beetje rommelig maar het gaat om het idee. En het is natuurlijk erg klein.

In werkelijkheid hoort het achterwandje een stuk verder naar achteren te staan. Achter de pilotenstoelen staan twee vaste (niet inklapbare) extra stoelen voor eventuele waarnemers. Ik had geen zin om dat aan te passen.

Afbeelding
Afbeelding

Voor de cockpitramen ben ik iets nieuws aan het proberen waarvan ik nog niet weet of het goed uit gaat pakken. Dat zien jullie later wel :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2014 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Die cockpit ziet er al. Een stuk beter uit ten opzichte van het origineel. Wel heel politiek correct om een mannelijke en een vrouwelijke piloot er in te zetten :wink:

Ik ben benieuwd wat je met de cockpitramen van plan bent. Ik wacht geduldig af...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei, 2014 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het probleem met de cockpitramen van deze kit is wat mij betreft dat de opening in de kit precies de goede grootte heeft voor de cockpitramen. Nu is alleen de fout dat er op het doorzichtige onderdeel een opliggend frame zit waardoor afgebakende raampjes ontstaan die te klein zijn. Ditzelfde probleem zit ook in de A320 series van Revell. Nu wilde ik dat oplossen door het frame van het doorzichtige raampje af te polijsten. Helaas werd het onderdeel hierdoor zo dun dat er kleine barstjes in ontstonden bij het aanbrengen in de romp. Hierdoor kreeg ik het niet meer helder. Ook een tweede poging met een raampje uit een donormodel mislukte. Uiteindelijk heb ik besloten om in het gat zelf spijlen aan te brengen. Hier komen later op maat gesneden raampjes in die ik uit doorzichtig verpakkingsmateriaal haal. Dat moet op zich lukken, al wordt het wel een precies werkje!

Ik denk zelf dat ik de vorm met de spijlen er wel goed in heb weten te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat ik de bodemplaat in de romp zette heb ik wat verstevigingen aangebracht door de hoofdwielbakken aan elkaar vast te zetten. De vleugels met motoren worden best wel zwaar en dan is wat extra stijfheid in de romp op die plek geen overbodige luxe.
Afbeelding

Zou ik er genoeg gewicht in hebben gedaan? :mrgreen:
Afbeelding

Het is toch wel een bakbeest vergeleken met de A320.
Afbeelding

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei, 2014 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit tot zover. Ik heb hetzelfde met een A330 die ik aan het bouwen ben. Het raampje wordt te dun wanneer je het schuurt. Volgende keer ga ik het eerst in de romp lijmen en daarna schuur ik het pas.

Op het ARC forum staat ergens een erg mooie A340 van Finnair van iemand die ook zelf de cockpitramen heeft gemaakt. Misschien heb jer iets aan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei, 2014 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het schuren nadat het raampje in de romp zit probeerde ik nu juist niet te doen, want dan heb je altijd het probleem dat er stof aan de binnenkant gaat plakken (zie de A320 die Ashley nu bouwt). Ook komt de schuurstof/water brij bij mij altijd aan de binnenkant van het raampje te zitten. Het vindt altijd een weg tussen mini kiertjes door. Meestal krijg je dat wel weg via de neuswielbak of de opening waar de buik/vleugels komen maar niet als er een cockpit tussen zit. Daarom bouw ik ook bijna nooit cockpits in m'n liners.

Dat bouwverslag op ARC ken ik ja, ik snap alleen niet helemaal hoe hij die cockpitramen deed.

Ja, het valt allemaal niet mee :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement