Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Introductie

Hallo medebrouwers!

Voor dit project is mijn keuze gevallen op een luchtvaartmaatschappij van "down under". Een Boeing 737-800 van de Australische maatschappij Virgin Blue. Zo moet ze eruit komen te zien:

Afbeelding

Virgin Blue (DJ/VOZ) werd opgericht op 31 augustus 2000 als low cost airline in Australië binnen het Virgin-imperium van Sir Richard Branson. De luchtvaartmaatschappij vliegt sindsdien op binnenlandse routes met op het moment van schrijven een vloot van 68 vliegtuigen van het type Boeing 737-700 en -800 en Embraer 170 en 190. Onder Virgin Blue vallen ook dochtermaatschappijen Pacific Blue, Polynesian Blue en V Australia.

De 737 voor deze bouw wordt de VH-VOF "Baby Blue" met constructienummer 30274/845. Het vliegtuig werd op 14 mei 2001 afgeleverd aan het Belgische CityBird. Deze maatschappij ging echter als gevolg van de terroristische aanslagen van 11 september 2001 en de daarmee gepaarde terugval in vraag naar vliegreizen kort daarna failliet. Het vliegtuig dat eigendom is van Boullioun Aviation Services werd daarna verhuurd aan Virgin Blue en heeft daarvoor gevlogen vanaf 5 december 2001 tot maart 2005. Op dit moment vliegt dit vliegtuig voor het Turkse SunExpress. Een leuk detail van dit vliegtuig is dat het van de fabriek werd afgeleverd zonder winglets, maar die zijn er tijdens de periode dat het vliegtuig voor Virgin Blue vloog opgezet.

Voor het model wordt de Revell 737-800 kit gebruikt voor de Air Berlin/Sobelair-versie.

Afbeelding

In de doos vinden we de volgende inhoud van 4 ramen en 1 decalset:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas beschikt deze kit over enkele schoonheidsfoutjes aan onder andere de winglets, motoren en raampjes. Deze wil ik allemaal tijdens de bouw aanpassen.

Om de kit in het gewenste kleurenschema te krijgen heb ik naast de decalset van de kit ook decalset BD144-38 van Brasil Decals aangeschaft.

Afbeelding

Afbeelding

Verder hoop ik geen andere aftermarketmiddelen nodig te hebben. Misschien wel voor de winglets, maar ik wil proberen de winglets van de kit te verbouwen tot het juiste formaat. De bouw zelf gaat op zaterdag beginnen, nu ben ik namelijk nog op vakantie in Zwitserland.

Grüzie! Ingmar

Update 1: De ramen in de romp
Update 2: Een laagje plamuur
Update 3: Een laagje primer
Update 4: De andere kant
Update 5: De crease lobe
Update 6: Het huwelijk
Update 7: Vleugels en cockpit
Update 8: Winglets, van 4 naar 2
Update 9: Een witte staart
Update 10: Winglets, can you see the light?
Update 11: Geoliede machine

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op vr 25 aug, 2017 9:25 am, in totaal 19 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2009 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ha, het eerste project! Eindelijk! Leuk toestel en die livery is echt gaaf. Je hebt toch die DACO 737? Daar zitten ook winglets bij. Als je het bovendeel van die winglets op het onderdeel van de Revell-winglets monteert, dan heb je gelijk de goede vorm.

Waar zit je in Zwitserland? Echt een leuk land vind ik dat! Daar kom je nog middenin kleine dorpjes zomaar een helikopter tegen op een pleintje.. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2009 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Ja, de DACO 737 heb ik ook. Ik had het ergens al gelezen dat je daarmee ook de winglets voor een 737NG kon maken. Ik zal het eens proberen. Ik moet alleen eerst even uitzoeken wat dan de juiste maten zijn.

Vanochtend ben ik begonnen aan de kit. Wat kleine dingetje aanelkaar geplakt en de vleugels en rompdelen losgehaald. Vandaag en morgen ga ik verder en dan zal ik ook de eerste update verzorgen.

Gisteren ben ik helaas weer teruggekomen van vakantie. Zwitserland vind ik ook zeker een topbestemming. Ik ben wezen skiën in Arosa, iets meer dan een uurtje rijden van Zürich en vlakbij het bekende Davos. Die heli's zijn inderdaad leuk, maar daar heb ik er net even wat teveel van gezien. Ik ben namelijk tegen mijn oom aangebotst tijdens het skiën en die kon dus mee met de heli naar het ziekenhuis :( Maar ja, die is nu ook weer thuis en zal het even rustig aan moeten doen.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2009 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Ik ben namelijk tegen mijn oom aangebotst tijdens het skiën en die kon dus mee met de heli naar het ziekenhuis


Aii.. daarom hebben de gipsvlucht-piloten het ook meestal over de 'Nederlandse triatlon': 'met de skilift omhoog, met de helikopter omlaag en met het vliegtuig weer naar huis' :wink:
Anyway, wens je oom maar sterkte.. het is de reden waarom ik nog nooit een ski heb aangeraakt :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Update 1
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2009 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Update 1: De ramen in de romp

Tijd voor de eerste update! Vandaag en gisteren ben ik vooral bezig geweest met het voorbereiden van de romp. Het schijnt dat de ramen in de romp 1 à 2 mm te laag zitten. Dat moest ik dan maar eens aanpassen, zelf zie ik het niet zo en ik verwacht er ook niet al te veel last van te hebben met de decals, maar het is natuurlijk een goede oefening. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een lastig karweitje om de ramen uit de romp te snijden en ik had ook graag gewild dat het iets rechter ging, maar de kieren die ontstaan zijn, dicht ik wel weer met plamuur en wat sprue. Vooralsnog heb ik alleen rechterkant gedaan, van de linkerkant moet ik nog een raampje uitboren voordat ik die ga uitsnijden. Hopelijk gaat dat wat rechter.

Ik had dit gedoe allemaal kunnen voorkomen natuurlijk door de raampjes dicht te plamuren, maar daar ben ik geen fan van. Waarom zou ik tenslotte makkelijk doen als het ook moeilijk kan... :wink:

Wordt vervolgd...

Groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op za 09 jul, 2011 10:53 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 feb, 2009 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 sep, 2008 23:18 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Bahrain, Arabische golf
Interessant hoe je die raampjes aanpakt Ingmar!
Mooi project, zal ik met plezier volgen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2009 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 dec, 2007 13:09 pm
Berichten: 365
Hey Ingmar,

Gewaagd hoor met die ramen :wink: Ik zou het niet aandurven.
Verder een interessante kist, erg mooi schema!

Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken met de ramen.
Succes in ieder geval

Blijf je volgen.

Gr. Jordy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Update 2
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2009 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Update 2: Een laagje plamuur

Hallo allemaal,

Een tube plamuur en vierkante meter schuurpapier verder ziet de romp er alsvolgt uit:

Afbeelding

Beste aardig geworden toch? Nadat de uitgesneden delen weer in de romp zijn gelijmd heb ik aan de binnenkant een stuk halve sprue gelijmd ter versteviging van de romp.

Afbeelding

De kieren tussen het deel met de ramen en de romp zijn opgevuld met plamuur en geschuurd. Om dit een beetje toonbaar te maken moest dit enkele keren herhaald worden. Uiteraard heb ik daarbij soms wat te veel druk gebruikt en brak het weer. Maar dat is met wat meer lijm makkelijk opgelost. Nu nog wat primer erover om eventuele kieren te ontdekken en te lijf te gaan, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Dat was het voor nu. Weer snel verder aan het model.

Ciao! Ingmar

PS: hebben jullie nog wat moois bij de "garage sale" van LHS gekocht?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op wo 18 feb, 2009 22:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2009 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 dec, 2007 13:09 pm
Berichten: 365
Hey Ingmar,

Dat ziet er super uit! Zo van de buitenkant lijkt het alsof het altijd al zo geweest is. :wink: Erg netjes.

Bij de garagesale heb ik een Airfix DC-10 gekocht voor een tientje
Daarnaast nog een Zvezda TU-154M deze waren splinternieuw met plastic erom heen voor 11,95 dacht ik.

Mogen ze vaker doen zo'n garage sale :P

Jij in ieder geval succes verder!

Gr. Jordy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2009 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Mooi geworden die raampjes.

Ik heb een Concorde bij de schuurverkoop gekocht 1:144 van Heller.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement