Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 71  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2007 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Kijk, de bouw gaat lekker verder met de SJN. Momenteel liggen weer 2 strips tegen de romp te drogen.
Ik heb het nu voor elkaar gekregen beide romphelften/ spanten goed uit te meten door het voor de 6e keer over te doen o.i.d. :roll:

Ik wil gewoon niet teveel fouten maken met de romp. Zoals het nu gaat ben ik zeer tevreden. De latjes komen heel strak tegen elkaar te liggen.
Ben wel benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat zijn als ze helemaal beplankt is.... :)

Spannend!!!! 8)

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Update dag 17

Het maken van een krulletje...

Hello allemaal. Omdat ik jullie niet steeds wil vermoeien dat er weer een plankje tegen de romp ligt, doe ik tussen het plankjes leggen ook nog andere dingen aan de SJN.
Zo heb ik vandaag een idee uitgewerkt waar ik vanaf het begin van de bouw al mee in mijn hoofd liep.

Dit is het maken / graveren van een eindstuk op een railing.

Wat bedoel ik hiermee. Wel misschien dat een plaatje iets meer zegt dan 1000 woorden.
De bouwbeschrijving geeft aan Item nr: 82 te gaan gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Een stuk platgeslagen koperachtig ornamentje... :?
Het ding ziet er niet alleen erg lelijk uit, het is daarbij vreselijk gegoten en niet van hout.

Dit wilde ik dus vervangen door de railing (wel van hout) door te laten lopen in een soort van krul. Dit werd vroeger veel toegepast op 74-gun schepen dus ik wilde dat ook. Maarja, hoe??? Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------

Het uitvoerings proces...

Ja....ik weet wat ik wil, nu nog een manier zien te vinden om dit voor elkaar te krijgen.

Idee 1
Ik had het idee om aan het einde van de railing een los blokje hout te plaatsen, deze te graveren in een krul en tegen de verschansing te lijmen.
Dit idee schoof ik al snel aan de kant doordat een naad / overloop te zien zal zijn van railing naar gravure.

Idee 2
Wat als ik nu de railing laat doorlopen waaronder ik een aantal stukjes / reepjes hout plak en deze later ga bewerken. Dit kun je ook wel "lamineren" noemen en wordt in de houtbouw wel vaker toegepast.

Dit idee ben ik uiteindelijk gaan uitwerken en ga ik stapsgewijs aan jullie tonen. Kom mee...

We beginnen door een houten latje op maat af te zagen en stukjes hout eronder te lijmen. Lamineren dus!

Afbeelding

Zoals wellicht te zien is, heb ik in de stukjes hout een sleufje gemaakt. Dit is nodig omdat de krul voor de helft over de verschaning gaat vallen.

Afbeelding

Hierna zetten we het even goed tussen een klem om de het strak tegen elkaar te lijmen.

Afbeelding

Na een tijdje is de lijm droog en kan het klemmentje eraf. Meteen teken ik met een potlood een boogje wat de buitenkant van de krul gaat aanduiden.

Afbeelding

Hierna pakken we een vijl en brengen de ronding aan de buitenkant aan.

Afbeelding

Vervolgens tekenen we een kleinere boogje wat de binnenkant van de krul gaat aangeven.

Afbeelding

Nu is het een kleine stap verder om de rest van de krul te tekenen.

Afbeelding

Tja, nu "the moment of truth".... Graveren....nog nooit gedaan, als dat maar goedgaat! :o

Ik heb hiervoor een 3-tal graveerstiftjes gekocht welke een verschillende grootte hebben van kop. De kleinste heeft ongeveer een diameter van 0.8mm. Erg klein dus... Afbeelding

Afbeelding

Terug naar het hout, we graveren eerst met de grote graveerstift tussen de lijntjes een soort inkeping. Dit diepen we uit met de middelgrote graveerstift. Als laatste pak ik de allerkleinste en graveer ik de lijnen strak en breng ik wat meer diepte en detail aan.

Afbeelding

Hierna aan we de scherpe lijnen weghalen met het kegelvormige schuurtolletje.

Afbeelding

Tenslotte werken we em een beetje af met wat schuurpapier.

Afbeelding

Afbeelding

Zo is 1 kant klaar en zou de andere kant ook gedaan moeten worden. Voordat ik dit doe ga ik eerst het gegraveerde ornamentje dryfitten op de verschansing van het schip voor een indicatie.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit was de update van vandaag!
Tot snel,

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op wo 11 jul, 2007 21:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 21:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er erg goed uit peter, beter dan het oorspronkelijke ding
Duidelijke beshrijving
BertUs

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 21:50 pm 
Kijk Peter, zo geeft Billing Boats dat aan voor Norske Løve:

Afbeelding

Denk dat jouw methode handiger is om te doen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dit is een prachtig project! Geweldig hoe alle stappen worden vermeld.... echt top!

Ook deze laatste "how-to" is erg interessant... misschien dat je deze apart in een artikel op de site kunt plaatsen (een suggestie hoor ;) ), zodat ie later ook terug te vinden is...

Marten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 feb, 2007 21:57 pm
Berichten: 240
Woonplaats: Borne
Goed laten zien hoe je dat doet!

Ik vind het zeer mooi staan.
Ik zou het toch wel fijn vinden om af en toe je progress te zien in de latjes, vooral omdat ik dat zo moeilijk vind :?

Groet,
Wim

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2007 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 12:09 pm
Berichten: 39
Woonplaats: Winschoten
Mooi project! ga ik zeker volgen!

Die railing is ook zeer mooi gelukt.

Gr

_________________
B-pix.com

Volg mijn bouwverslag van de Black Prince 1:57
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2007 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Update dag 18

Werkie, werkie...

Ondanks half Nederland nu naar zonnige oorden vertrokken is of nog gaat, is het voor ondergetekende deze zomer niet weggelegd om vakantie te nemen helaas, dit vanwege bepaalde drukte op het werk en zodoende dat van bouwen ook weinig komt! :?

Altijd is er wel iets dat de hobbie in de weg staat, is het niet werk dan is het wel weer een vrouw die aandacht vraagt, al heb ik niet zo'n moeite met het laatste, toch wil ik af en toe ook een stukje hout bewerken... :roll:

-------------------------------------------------------------------------------------

Verder met de relingen...

We waren de vorige keer gebleven bij het volgende plaatje:

Afbeelding

Tijd om eens verder te gaan met dat graveren. Wanneer je de truuk doorhebt is het kinderspel de anderen ook eventjes te doen toch??? 8)

of...


hmmm....nee toch niet...

Er komt nog wel wat bij kijken. Het belangrijkste in het graveren zit em in de nauwkeurigheid van de tekening. Dit blijkt wel wanneer de gravure wat kleiner wordt. Afbeelding

Nu goed, tijd om een krulletje te maken voor de overkant op bakboord. Dus de verschansing richting spiegel.
Hierbij valt me nu op, dat de verschansing schuins gefabriceerd is. Dit klopt niet, hoort recht te zijn. De reling op dit punt hoort van dit punt helemaal totaan de zijgalerijen te lopen. Dat wordt een beetje lastig als de reling de lucht in wijst door een scheve of schuine verschansing.
De volgende foto maakt mijn stuk tekst hierboven wat duidelijker.

Afbeelding

Tijd om dit te fixen dus en recht te maken. Dit doe ik door de schuine kant te bewerken met een vijl totdat deze recht is. Nu is de hoogte niet meer juist en zal ik de verschansing op dat punt een beetje hoger moeten maken. Dit doe ik door middel van een paar stukjes resthout welke ik voor het beplanken van de verschansing gebruikt heb en plak een aantal laagjes op elkaar. Eenmaal de kunst van het lamineren ontdekt te hebben lijk ik er niet meer vanaf te komen ofzo... Afbeelding

Vervolgens zetten we dit met een klemmentje vast en met een beetje lijm blijft dit ook zitten als het klemmentje wordt weggehaald na drogingstijd.

Afbeelding

Ja dat ziet er als een zooitje uit. Tijd om die rommel eventjes op te ruimen en de boel wat netter te maken met wat schuurpapier.

Afbeelding

Zo, stukken beter. Als ik jullie niet verteld had dat dit een opgehoogd stukje verschansing is, dan hadden jullie dat echt lekker nooit gezien! Afbeelding

Aangezien ondergetekende graag mensen wat leert, omdat jij zelf ook nog veel moet leren van beter mensjes zoals hij op dit vlak, kent ie geen geheimen en deelt hij deze openlijk. Afbeelding

Na enige schoppen van de baas keerde ons Pter weer terug naar de werkelijkheid.

......

Afbeelding

,

tja....

Goed, moet toch even deze update aftiepelen dus het werk moet eventjes wachten! 8)
Niet verder vertellen natuurlijk eh.... :evil:

Nu de verschansing op dat stuk netjes recht is, op de goed hoogte gebracht is, kunnen we de reling gaan maken.
Ik lijm weer een aantal stukjes onder een houten latje, vijl deze rond en dryfit dit eventje op de verschansing om te kijken of de maten kloppen.

Afbeelding

Na mijzelf te hebben overtuigd dat dit wel redelijk klopt, zat het krulletje er na een 30 minuutjes in. Whoei!! :P

Nou, dan is het misschien maar beter om het volgende krulletje er ook op te zetten, echter deze is wat kleiner van formaat.

Afbeelding

Nu zie je dat onder het kleine krulletje de reling ineens ophoudt. Je kunt dit niet mooi vinden natuurlijk en je had mij kunnen wijsmaken dat het mooier was geweest als het krulletje wat groter geweest zou zijn en naast de 1e reling was uitgekomen.
Dat had gekunt ja, maar de 1e reling waar die grote krul aanzit, zal op mijn model doorlopen richting spiegel. :wink:
Dit is een extra'tje wat ik van tekening gehaald hebt van 74-guns schepen uit die tijd met name, Spaanse. :)

Zo wordt je ineens een boel duidelijk als je daarnaar kijkt. Je ziet fouten in de kit welke op te lossen zijn met wat creativiteit natuurlijk. 8)

Goed, dat was ie weer voor vandaag.

Oja, het beplanken gaat gewoon door na het aanbrengen van de relingen. Waarom? Nu, nbij het plaatsen van de relingen moeten deze m.b.v. klemmen tegen de verschansing aangedrukt worden tijdens het drogen van de lijm. De klemmen kan ik nu plaatsen doordat de romp nog niet dicht is, aangezien het onderste deel van de klem bij de onderste huidplankjes vastzit tijdens het klemmen.

Tot de volgende keer,

Adieu,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2007 9:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gaat toch lekker zo, maar met de kwalificaties die jouw vriendin heeft, zal het naaien en afhechten van de zeilen voor haar toch geen probleem zijn :lol: :lol: Of lees ze mee??
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2007 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Update dag 19

Gaat wel hard zo...

Nou inderdaad, voor ik er erg in heb schieten de kleine uurtjes voorbij. Ondertussen kijk ik op mijn horloge en zie dat het al lang bedtijd is. Snel de foto's even uploaden naar mijn pc zodat er weer een kleine update getoond kan worden voor de trouwe lezertjes! 8)

-------------------------------------------------------------------------------------

Laatse reling bakboord...

Ja, de laatste en moeilijkste reling aan bakboord zijde moet gemaakt worden. Waarom is deze lastig? Wel, dat heeft te maken met de verschansing die in een kromming naar binnen loopt. Dit zorgt ervoor dat de reling ook iets gebogen moet gaan worden....in de breedte! Afbeelding

Vol goede moed natuurlijk de reling ingesmeerd met lijm en daarna de reling op z'n plaats gelegd. Vervolgens wat klemmentjes geplaatst om het hout positief te manipuleren in een bepaalde kromming/ vorm te blijven.
Nu gaan jullie ook goed zien waarom het belangrijk is dat de romp nog niet dicht is met plankjes.

Onbewust van het feit dat de volgende foto inmiddels al nr. 200 zal zijn! :o
Dat zijn al best een boel veel foto's al zeg ik het zelf! :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Een overzichtje zonder de kemmentjes!

Afbeelding

Wat dichterbij...

Afbeelding

Ondertussen is er op de romp ook weer een houten strook bijgeplaatst aan bakboord zijde.

Afbeelding

En dat was ie weer voor vandaag.

Vanavond gaat er niet veel van bouwen komen aangezien Peter met het vrouwtje wat tijd moet doorbrengen in de stad....tja....moet ook gebeuren anders wordt het vrouwtje boos eh.... :roll:
Hopelijk kan ik in het weekend nog wat uurtjes gebruiken om de andere kant (stuurboord) de relingen te maken.

De groenten!

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 71  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement