Update dag 18
Werkie, werkie...
Ondanks half Nederland nu naar zonnige oorden vertrokken is of nog gaat, is het voor ondergetekende deze zomer niet weggelegd om vakantie te nemen helaas, dit vanwege bepaalde drukte op het werk en zodoende dat van bouwen ook weinig komt!
Altijd is er wel iets dat de hobbie in de weg staat, is het niet werk dan is het wel weer een vrouw die aandacht vraagt, al heb ik niet zo'n moeite met het laatste, toch wil ik af en toe ook een stukje hout bewerken...
-------------------------------------------------------------------------------------
Verder met de relingen...
We waren de vorige keer gebleven bij het volgende plaatje:
Tijd om eens verder te gaan met dat graveren. Wanneer je de truuk doorhebt is het kinderspel de anderen ook eventjes te doen toch???
of...
hmmm....nee toch niet...
Er komt nog wel wat bij kijken. Het belangrijkste in het graveren zit em in de nauwkeurigheid van de tekening. Dit blijkt wel wanneer de gravure wat kleiner wordt.
Nu goed, tijd om een krulletje te maken voor de overkant op bakboord. Dus de verschansing richting spiegel.
Hierbij valt me nu op, dat de verschansing schuins gefabriceerd is. Dit klopt niet, hoort recht te zijn. De reling op dit punt hoort van dit punt helemaal totaan de zijgalerijen te lopen. Dat wordt een beetje lastig als de reling de lucht in wijst door een scheve of schuine verschansing.
De volgende foto maakt mijn stuk tekst hierboven wat duidelijker.
Tijd om dit te fixen dus en recht te maken. Dit doe ik door de schuine kant te bewerken met een vijl totdat deze recht is. Nu is de hoogte niet meer juist en zal ik de verschansing op dat punt een beetje hoger moeten maken. Dit doe ik door middel van een paar stukjes resthout welke ik voor het beplanken van de verschansing gebruikt heb en plak een aantal laagjes op elkaar. Eenmaal de kunst van het lamineren ontdekt te hebben lijk ik er niet meer vanaf te komen ofzo...
Vervolgens zetten we dit met een klemmentje vast en met een beetje lijm blijft dit ook zitten als het klemmentje wordt weggehaald na drogingstijd.
Ja dat ziet er als een zooitje uit. Tijd om die rommel eventjes op te ruimen en de boel wat netter te maken met wat schuurpapier.
Zo, stukken beter. Als ik jullie niet verteld had dat dit een opgehoogd stukje verschansing is, dan hadden jullie dat echt lekker nooit gezien!
Aangezien ondergetekende graag mensen wat leert, omdat jij zelf ook nog veel moet leren van beter mensjes zoals hij op dit vlak, kent ie geen geheimen en deelt hij deze openlijk.
Na enige schoppen van de baas keerde ons Pter weer terug naar de werkelijkheid.
......
,
tja....
Goed, moet toch even deze update aftiepelen dus het werk moet eventjes wachten!
Niet verder vertellen natuurlijk eh....
Nu de verschansing op dat stuk netjes recht is, op de goed hoogte gebracht is, kunnen we de reling gaan maken.
Ik lijm weer een aantal stukjes onder een houten latje, vijl deze rond en dryfit dit eventje op de verschansing om te kijken of de maten kloppen.
Na mijzelf te hebben overtuigd dat dit wel redelijk klopt, zat het krulletje er na een 30 minuutjes in. Whoei!!
Nou, dan is het misschien maar beter om het volgende krulletje er ook op te zetten, echter deze is wat kleiner van formaat.
Nu zie je dat onder het kleine krulletje de reling ineens ophoudt. Je kunt dit niet mooi vinden natuurlijk en je had mij kunnen wijsmaken dat het mooier was geweest als het krulletje wat groter geweest zou zijn en naast de 1e reling was uitgekomen.
Dat had gekunt ja, maar de 1e reling waar die grote krul aanzit, zal op mijn model doorlopen richting spiegel.
Dit is een extra'tje wat ik van tekening gehaald hebt van 74-guns schepen uit die tijd met name, Spaanse.
Zo wordt je ineens een boel duidelijk als je daarnaar kijkt. Je ziet fouten in de kit welke op te lossen zijn met wat creativiteit natuurlijk.
Goed, dat was ie weer voor vandaag.
Oja, het beplanken gaat gewoon door na het aanbrengen van de relingen. Waarom? Nu, nbij het plaatsen van de relingen moeten deze m.b.v. klemmen tegen de verschansing aangedrukt worden tijdens het drogen van de lijm. De klemmen kan ik nu plaatsen doordat de romp nog niet dicht is, aangezien het onderste deel van de klem bij de onderste huidplankjes vastzit tijdens het klemmen.
Tot de volgende keer,
Adieu,
Peter