Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 71  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2007 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Pter,het ziet er weer fantastisch uit,ik blijf het gewoon prachtig vinden...dit werken met natuurlijk materiaal :P .

Misschien ook ooit eens een ledje ofzo verwerken in een toekomstig project?.Als ik door mijn huidige kunststof projecten heen ben en ook de Sloup gereed heb(medio 2008? :D )wil ik dit wel gaan doen.

Tot die tijd moet ik me vergapen aan dit soort projecten...een genot om te volgen.

Keep up the good work :wink: .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2007 12:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 23:10 pm
Berichten: 1437
Woonplaats: Oosterhout
beste Pter

Wat een mooi schip ik ga je project volgen

Ard

:lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Dag 15

Veranderingen...

Tja, het weekend voor mij begon allemaal iets anders dan ik dacht. Zo wordt je zaterdagavond benoemd tot moderator en krijg je ineens een verantwoording hier op het forum...ahum....en de dag erna, zondag dus zou het hele forum overgaan naar haar nieuwe uiterlijk.
Dit betekende dus voor Pter dat hij tot half 4 's nachts alle "ins and outs" heeft moeten doornemen om de volgende dag mee te kunnen helpen aan de modificatie van het forum! Heeellp! :shock:

nja, zondag meteen voor de leeuwen geworpen om de topics in het schepen forum netjes te rangschikken en verdelen over de subforums.
Hier was ik dan ook een halve dag mee zoet en dan had ik het nog makkelijk.
De moderators die de Auto en vliegtuigen forums moesten reorganiseren zijn nog langer bezig geweest!

Gelukkig is 90% gedaan en rest enkel nog het "gladstrijken" van enkele plooien hier en daar. Hier hebben we als groep dan ook een weekje voor uitgetrokken.

Dit alles betekende dus dat ik niet veel tijd over hield om te brouwen...toch heeft Pter zich nuttig gemaakt wat resulteerde in een 12 tal foto's en een nieuwe how-to! 8)

"Het realiseren van authentiek ogende kanonnen!"

How-To

-------------------------------------------------------------------------------------

De kanonnen van de San Juan...
Op de San Juan Nepomuceno zijn totaal 74 kanons aan boord. Ik zeg hier kanons omdat ze zo genoemd worden als ze eenmaal aan schip zijn. Aan wal heet dit nog steeds kanonnen.

Doordat de kanons van de San Juan nog bij mij in plastic doosjes liggen en nog niet op het schip staan, noem ik ze dus lekker kanonnen! :P

Met de bouw ben ik gebleven met het beplanken van de romp, doordat het beplankinsproces nogal tijd vergt, op maat brengen, weken, drogen, en vastlijmen, heb ik voor die halve dag een andere klusje gedaan.

Het messing op het schip een authentieke uitstraling gegeven.

Het messing van de bouwdoos bestaat uit:
- 74 kanonnen
- kettingen
- bevestigingen voor de kettingen
- oogjes en spijkertjes
- draad
- enkele kleine ornamentjes.

Dit gaan we door middel van een "chemisch goedje" een authentiek zwarte kleur geven. Dit geeft het een verweerd uiterlijk waardoor het lijkt alsof de items al een poosje op het schip bevinden. :)

-------------------------------------------------------------------------------------

Het creëren van
authentieke kanonnen…


Deze how-to is geschreven voor Modelbrouwers.nl om jullie te laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om messing kanonnen te verouderen en een authentieke “look” te geven. Dit doe ik aan de hand van 2 producten van Birchwood Casey.

Op de foto is te zien welk resultaat we willen behalen.

Afbeelding

Dit is natuurlijk met diversen verftechnieken goed te realiseren, echter heb je een groot schip op stapel staan waarbij er 74 kanonnen of meer beschilderd moeten worden, dan ben je toch een tijdje zoet…

Wat hebben we nodig?
- bakje met koel en helder water,
- droge oude doek,
- oude tang of pincetten
- Birchwood Casey “Super Blue” of “Brass Black”
- messing kanonnen

“The magic stuff”
Birchwood Casey is een fabrikant welke producten op de markt brengt voor de schietsport. Aangezien kanonnen behoorlijk in die categorie vallen kunnen we met een gerust hart dit goedje eens laten gedijen op onze messing voorwerpen.

Wat is het nu voor spul en wat doet het?
Wel, dat hangt ervan af welk product je gaat gebruiken. Ikzelf heb 2 verschillende producten gekocht en geprobeerd en zal laten zien wat ze precies doen.

Super Gun Blue
Afbeelding

Brass Black
Afbeelding

De Super Gun Blue is te gebruiken op verschillende metalen wat ervoor zorgt, door middel van een agressief goedje, de toplaag van het metaal gaat oxideren. Door de zuren in het product zal het zich in het metaal vreten als het ware, waardoor je een soort van etsmiddel hebt. Voor de Brass Black geldt hetzelfde verhaal, echter dit product is beter geschikt voor messing, koper en brons.

Birchwood Casey “Brass Black”
Stap 1, het begin!
We beginnen met de messing kanonnen die we willen gaan verouderen.

Afbeelding

Deze kanonnen gaan we eerst schoonmaken door ze onder te dompelen in een bakje met afwasmiddel. Hiermee ontvetten we de kanonnen zodat er een goede hechting gaat ontstaan. Spoel het kanon goed af in water en droog deze met een doek.

Stap 2, het onderdompelen van het kanon
We nemen nu ons kanon vast middels een pincet of een tang. We gaan het kanon onderdompelen in de Brass Black en dat is een zeer agressief goedje. Aanraking met de huid kan ervoor zorgen dat het schraal en rood wordt, dus wordt met grote etiketten geadviseerd goede voorzorgsmaatregelen te treffen.

Afbeelding

Tijdens het onderdompelen is het niet nodig om het messing kanon extra te bewegen. Je kunt het gewoon stilhouden in het potje en wachten totdat het messing voldoende geoxideerd is.
Dit proces duurt ongeveer 30 seconden.

Afbeelding

Stap 3, het schoonspoelen
Wanneer de 30 seconden voorbij zijn haal je voorzichtig het messing kanon uit het potje. Het kanon is nu volledig zwart en zal even schoongemaakt moeten worden.

Afbeelding

Hierna spoelen we het kanon schoon in een bakje met water.
Waardoor je kunt zien of het kanon helemaal zwart is of dat er nog plekjes messing zichtbaar zijn.
Wanneer er nog plekjes zichtbaar zijn is het gewoon een kwestie stappen 3 en 4 nogmaals te doorlopen.

Afbeelding

Stap 4, het droogwrijven
Na het spoelen in het water gaan we nu het kanon droogwrijven op een oude doek.
Een oude doek is raadzaam omdat het messing nu nogal zwart afgeeft.
Met het droogwrijven wordt die authentieke look zichtbaar en kun je ook gelijk controleren of het kanon netjes overal gelijkmatig is geoxideerd.

Afbeelding

Het resultaat!
We vergelijken nu het messing kanon met het kanon behandeld met Brass Black van Birchwood Casey.

Afbeelding

In mijn ogen is dit een hele verbetering wat op het schip een veel betere uitstraling zal geven.


Birchwood Casey “Super Gun Blue”
Stap 1, het begin!
We beginnen met een metaal voorwerp dat we een authentieke zwarte kleur willen geven. Dit zouden bijvoorbeeld kanonskogels kunnen zijn die van glimmend metaal bijgeleverd zijn in de bouwdoos. In dit geval pak ik een ander voorwerp wat beter zichtbaar is.

Afbeelding

Stap 2, het onderdompelen van het voorwerp
We nemen het voorwerp weer vast middels een pincet of een tang en dompelen het voorwerp in de Super Gun Blue.
Ook hier geldt voorzichtigheid, dit spul is agressief!!
1 voordeel, het geeft geen extreme lucht af zodat je de eerste week niet meer welkom ben in je eigen huis…

Afbeelding

Tijdens het onderdompelen is het niet nodig om het voorwerp extra te bewegen. Je kunt het gewoon stilhouden in het potje en wachten totdat het metaal voldoende geoxideerd is. Dit proces duurt ongeveer 30 seconden.

Stap 3, het schoonspoelen
Wanneer de 30 seconden voorbij zijn haal je voorzichtig het metalen voorwerp uit het potje. Dit is nu volledig zwart en zal even schoongemaakt moeten worden.
Ook nu spoelen we dit in een bakje met water schoon.

Stap 4, het droogwrijven
Na het spoelen in het water wrijven we het voorwerp droog op een oude doek.
Met het droogwrijven wordt die authentieke look zichtbaar en kun je ook gelijk controleren of het voorwerp netjes overal gelijkmatig is geoxideerd.

Het resultaat!
En zo hebben we een authentiek zwart voorwerp behandeld met Super Gun Blue van Birchwood Casey.

Afbeelding

Dit proces heb ik voor de kanonnen dus 74x herhaald.....kan je vertellen dat het me een hele middag en avond gekost heeft! :lol:
Ook de kettingen en andere kleine oogjes en bevestigingen zijn goed gelukt.
Deze kleine dingen heb ik in een los bakje gelegd waarna ik een beetje Brass Black in het bakje gegoten heb.

Hiervan heb ik nog geen foto's gemaakt, aangezien de how-to me teveel tijd heeft gekost deze ook nog gisteren te schrijven. :roll:

Ik zal vanavond wat extra plaatjes schieten en hier plaatsen...
Dit was ie weer voor vandaag,

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 14 mei, 2007 13:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ptèr schreef:

Wat hebben we nodig?
- Birchwood Casey “Super Blue” of “Brass Black”

Peter, kan je niet een link geven of een naam van een firma waar je dit goedje gehaald hebt. Ik veronderstel dat je dat wel niet bij iedere drogist op de hoek van de straat vind.



Ptèr schreef:
Deze kanonnen gaan we eerst schoonmaken door ze onder te dompelen in een bakje met afwasmiddel. Hiermee ontvetten we de kanonnen zodat er een goede hechting gaat ontstaan. Spoel het kanon goed af in water en droog deze met een doek.


Zou je ook niet vermelden, dat je na het reinigen je er absoluut niet met je handen mag aankomen. !!! en steeds gereigigde tangetjes en/of pincetten moet gebruiken.
Persoonlijk ontvet ik het na het afwasmiddel nog eens door onderdompelen in een bakje met zuivere aceton. !! en dan worden ze op een nieuw-proper keukenpapierblad gelegd.


PS op je benoeming en promotie .
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2007 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Klopt Beagle, dit spul is lastig verkrijgbaar in europa aangezien het een Amerikaans product is.
Toch heb ik het in Nederland kunnen bestellen bij het volgende bedrijf. Na het overmaken van het geld had ik het een dag later al in huis!

Birchwood Casey gun blue

Betreft het ontvetten in afwasmiddel was voor mij voldoende voor een goede hechting. Inderdaad moet je het niet aanraken met je handen want dan breng je de vettigheid van je vingers weer op het item!
Ik pakte dan ook met een tangentje of pincet het item uit het bakje met afwasmiddel en spoelde dit in een ander bakje met water af en droogde dit op een doekje.
Dat van zuivere aceton is een goede aanvulling! :)

Tja..promotie...hehe...een nieuwe dagtaak bedoel je! :lol:
Maar bedankt hoor! :wink:

Kun je nog een beetje de weg vinden zo na de verbouwing?? :lol:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooi spul,Pter.Door jouwn updates te volgen,leer ik lekker bij en weet meteen(voor de toekomst)wat er allemaal op de markt is.Maar je moet er maar opkomen :D ...maar daar hebben we Pter voor :wink: .

Maar is er veel verschil t.o.v het paintwerk.Op een foto is het toch al sowieso moeilijk te zien.Op een foto lijkt het alsof het strak is gespoten.

De oppervlakte wordt er wat onregelmatiger door?.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
De oppervlakte is zonder te wrijven op een droge doek alsof er een "roetaanslag" op ligt, dus korrelig.
Wanneer je met een droge doek gaat wrijven krijg je een "glad" resultaat. Ik zeg voorzichtig glad, aangezien een glad oppervlak vaak een natuurlijke glas met zich meebrengt. In dit geval is het een semi-mat resultaat. Voor kanonnen erg goed.

Je kan er nu voor kiezen om ze in deze staat te houden of ze wat te bewerken met "bronskleurige" verf of wat groene verf wat je vaak ziet als aanslag bij kanonnen die al enige jaren in zee gelegen hebben! :roll:

Gezien ik mijn model bouw ten tijde van de vaart, is de groene aanslag geen optie. Die was er immers niet tijdens dienst op de kanonnen! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 11:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er goed uit, peter, toch een mooie oplossing
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ptèr schreef:
Je kan er nu voor kiezen om ze in deze staat te houden of ze wat te bewerken met "bronskleurige" verf of wat groene verf wat je vaak ziet als aanslag bij kanonnen die al enige jaren in zee gelegen hebben! :roll:



Peter


Aaahhh....dus je kunt er dan die mooie groene aanslag mee bewerkstelligen?.Prachtig....moet ik onthouden voor mijn groot project,na de Sloup.

Tjonge...Pter....je geeft me de uitdagingen in de schoot :D .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2007 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
homeghost schreef:
Ptèr schreef:
Je kan er nu voor kiezen om ze in deze staat te houden of ze wat te bewerken met "bronskleurige" verf of wat groene verf wat je vaak ziet als aanslag bij kanonnen die al enige jaren in zee gelegen hebben! :roll:



Peter


Aaahhh....dus je kunt er dan die mooie groene aanslag mee bewerkstelligen?.Prachtig....moet ik onthouden voor mijn groot project,na de Sloup.

Tjonge...Pter....je geeft me de uitdagingen in de schoot :D .

Ron.


Speciaal voor jou Ron, heb ik 1 kanon verweerd alsof die enkele jaren in zee gelegen heeft.
Om jou een indicatie te geven hoe dat er dan uit ziet. Wellicht had de groene kleur nog iets "groeniger" gemogen echter het is voor indicatie en komt dus niet zo op mijn San Juan! :wink:

Afbeelding

Plaatje van echt kanon:
Afbeelding
bron: www.bataviawerf.nl

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 71  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement