Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 71  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 8:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Dat maakt de wereld van verschil..onbewerkte hout zonder olie en met olie..

Da's erg verbluffend.. :o die Deense olie maakt het echt af..alle kleuren komen naar buiten toe..

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 9:52 am 
Goed, 10 jaar is een hele tijd maar daarna moet hij dus weer in de olie worden gezet. Althans dat neem ik aan. Al enig idee hoe je dat wilt gaan doen?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Nah dat zien we dan wel weer, voorlopig blijft het een hele lange tijd zitten. :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Nou Ptèr . mooi resultaat die dekken in de olie.

Nu ben jij het die mij echt iets bijleert. :lol: :lol:

Buiten het klassieke whow, heb ik voorlopig geen opmerkingen, noch kommentaar.

Ga zo verder.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Het zijn dit soort foto`s die ervoor zorgen dat je er zin in krijgt :P .

Afbeelding

Prachtig peter...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 20:57 pm 
Ik wil niet dwars gaan liggen maar je argument dat de olie wel 10 jaar blijft zitten gaat volgens de website van Rustins niet op. Volgens die site zul jij op regelmatige tijden je behandelde oppervlakken opnieuw moeten oliën. De houdbaarheid is inderdaad jaren mits goed afgesloten bewaard in de fles/blik.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2007 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Dank u allen. Ik vind het leuk om te horen!!! :brouw:

Beagle, ik beschouw deze post als een zeer groot compliment. Ik doe mijn best en probeer mijzelf steeds een stukje te verbeteren waar het kan! :wink:

Ja Ron, ik ben zelf ook wel een beetje trots op dit dek hoor. In het echt is ie namelijk nog mooier doordat de kleurschakeringen van het hout iets beter zichbaar zijn!

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2007 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ernie411 schreef:
Ik wil niet dwars gaan liggen maar je argument dat de olie wel 10 jaar blijft zitten gaat volgens de website van Rustins niet op. Volgens die site zul jij op regelmatige tijden je behandelde oppervlakken opnieuw moeten oliën. De houdbaarheid is inderdaad jaren mits goed afgesloten bewaard in de fles/blik.


Ok, dit klopt bij voorwerpen in huis die jij veelvuldig gebruikt. Denk hierbij aan een houten vloer, houten stoelen en ander meubilair. Zodoende ontstaat er een soort slijtage waardoor je periodiek je spullen opnieuw in de olie moet zetten voor de bescherming.

Nu ik ga mijn schip wanneer deze afgebouwd is, niet gebruiken ofzo. Deze krijgt een mooi plekje, waarschijnlijk in een vitrine etc etc.
Dan blijft de olie gewoon jaren zitten. De satijnglans zal in verloop van tijd wel minder worden (zal dus doffer worden) echter hier heb ik niet zo'n probleem mee en na lange tijd is de olie gewoon uitgedroogd. Dit speciaal ter referentie voor jou van mede modelbouwers die deze Deense olie en de Tung olie al jaren gebruiken.

Je begrijpt dat deze olie niet gemaakt is voor modelbouwschepen maar voor houten duurzame gebruiksvoorwerpen waarbij slijtage moet worden voorkomen.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2007 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Dag 10

Het afschuinen van de spanten....

Vandaag heb ik me gericht op het schrijven van een kleine how-to. Deze how-to beschrijft een manier voor het afschuinen van de spanten, waar moet je op letten, welke materialen gebruiken we en wat het eindresultaat zal moeten zijn.
Hierin wil ik echter enkel de principes beschrijven waarop je moet letten. De weg om er te komen is voor een ieder anders.

Gereedschap:
- Halfronde vijl lengte ongeveer 26cm. incl. handgreep. Groter mag ook echter opletten dat je snijvlak niet te grof is op je vijl. Kleiner is niet aan te raden.
- Schuurpapier
- potlood
- Proeflatje voor de romp

Zo, alle materialen die ik gebruik opgenoemd. Dit is geen wet van mede en perzen. Ook de manier waarop ik de spanten afschuin is een van vele methoden. Ik gebruik graag handgereedschap. De reden hiervoor is het gevoel, dat beter is tijdens het werk. Met elektrisch gereedschap is voor mij dat gevoel minder aanwezig en is de kans op fouten groter aangezien je met dat spul een stuk sneller werkt en dus ook grotere stukken weghaalt.

We beginnen met het bekijken van de spanten. Ik leg er als hulp een huidplankje ofwel een latje tegenaan.

Afbeelding

Heel duidelijk zijn de openingen te zien tussen een spantdeel en het latje.
Dit is dus fout en zo gaat de romp;
1) een vreemd model krijgen,
2) hebben de latjes een veel te klein oppervlakte om aan vast te hechten
3) ga je knikpunten krijgen in je te leggen latjes. Het latje knikt op de scherpe rand van de ene spant naar de andere.


We moeten dus hout gaan weghalen. Maar hoeveel? :?:
We moeten even 2 dingen goed in onze gedachtens hebben:
1) de lijn van het schip / romp
2) dat een latje in een vloeiende lijn van boek naar hek kan lopen. (van voor naar achteren)


Wanneer we dit in onze kersenpit hebben zitten wordt het tijd om met de vijl aan de slag te gaan. We zetten de vijl op de kant van de spant waar in het vorige foto'tje het latje de spant raakte, die scherpe kant dus.

Afbeelding

We vijlen nu een tijdje over de hele lengte van de spantdelen zonder het model van de spant te veranderen. Op den duur zal een sommige spanten helemaal schuin zijn afgevijld en sommige haast onaangeraakt. Je gaat door totdat er een vloeiende lijn gaat ontstaan van spantdeel tot spantdeel. We controleren dit door steeds het proeflatje over een aantal spanten te leggen en kijken we of het latje de volledige breedte van de spantdelen raakt.

Afbeelding

Wanneer dit het geval is dan heb je op die plek de spanten goed afgeschuind. Let op dat je het latje niet steeds op dezelfde plek legt maar deze verplaatst over de hele lengte van de spanten.

Op den duur ben je met een zijde klaar en dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een schuurpapiertje schuur je lichtjes de grove kantjes weg zodat er effen schuine kant ontstaat op de spantdelen. Een vijl wil soms nog wel eens wat groeven achterlaten waardoor je latjes later een beetje ongelijk kunnen liggen. Neem daarom een niet te grove vijl. Grote stappen, snel thuis werkt hier dus niet!!!!

Na 1 kant te hebben afgerond herhaal je deze procedure ook bij de andere zijkant waardoor 2 identieke kanten ontstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was em weer voor vandaag.
Hopelijk een nuttige update voor diegene die op het punt staan dit nog te moeten doen maar nog niet exact weten hoe of wat. Ik hoop dat deze bijdrage wat meer inzicht geeft hoe je het zou kunnen doen en waarop je moet letten.

Nu vraag jij je misschien af waar ik dat potlood nu voor gebruikt heb. Nu soms zet ik een indicatie streepje tot hoever ik moet wegvijlen. Dit streepje zet ik ook op hetzelfde spantdeel aan de andere kant van de valse kiel. Dit is alleen een hulpmiddel om 2 kanten gelijk te krijgen.

Hier en daar moet ik nog een beetje finetunen zodat links en rechts ook werkelijk gelijk zijn aan elkaar. Hier en daar zit er een heel klein beetje verschil in.
Verder zal ik de valse kiel in het midden ook nog moeten afschuinen, echter dit komt voor de volgende keer. Bedtijd nu! :wink:

Groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op wo 28 maart, 2007 12:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2007 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
He Peter!

Ziet er prima uit, lijkt me goed duidelijk zo! Wat ik me wel afvroeg: het latjedat je gebruikt voor het controleren, is dat een zelfde latje als je uiteindelijke huidlatjes? Volgende gerelateerde vraag loopt een beetje vooruit op de zaken, maar goed... Ga je straks je beplanking in banden doen en zo ja, ga je latjes gebruiken (en welke) om die banden aan te geven?

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 708 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 71  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement