Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 453 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Dit wordt mijn nieuw full scratch project. De Blue Marlin.

Afbeelding

Ze is een afzinkbaar schip bedoeld om enorm grote ladingen te kunnen vervoeren. Hiertoe wordt de romp in tanks vol gepompt met zeewater door twee grote diesel aangedreven pompen. Hierbij zinkt ze tot bijna aan de verschansing van de superstructure om het mogelijk te maken om de grote ladingen over het onder water gelegen dek te plaatsen. Daarna wordt het ruim weer leeg gepompt zodat de romp weer boven water komt te liggen en de lading netjes op het dek ligt om vervoerd te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal boven water blijkt dat ze wel enorme vrachten op haar dek kan vervoeren.

Afbeelding

Dockwise is een Nederlandse rederij. En ik moet schrijven dat ze mij enorm behulpzaam zijn geweest bij de reseach voor dit project waarvoor mijn enorme dank...

In tegenstelling tot mijn vorig project van de Emma Maersk zijn de afmetingen geringer wat voor mij even wennen is geweest. Maar de uitdaging in dit project zit ook weer in de romp die apart gevormd is voor haar werkzaamheden. Daarom ook dat er in dit project geen verlichting wordt gemonteerd omdat ik de romp niet hol kan maken. De schaal is 1:200 wat een mooie lengte geeft van ca. 1 meter en 12,4 cm maar de hoogte van het dek is op schaal slechts ca. 6,5 cm. De superstructure is hoger gelegen. Daarom dat ik de romp niet hol of met spanten kan maken maar massief met een versterking erin. Maar dat is voor later..

Rest mij verder te vertellen dat dit mijn laatste nabouw project wordt omdat er andere plannen zijn ontstaan. Dit wilde ik eigenlijk al na de Emma Maersk maar dit project was al in voorbereiding en daarom dat ik deze uitdaging met veel plezier ga doen. Ik verheug mij erop en hoop ook dat jullie dit gaan volgen met evenveel plezier en hopelijk net als ik de ontstane bouwkundige problemen met hun oplossingen als goede leerschool willen meenemen.

Binnenkort start ik met de bouw..


referenties;

Dockwise

_________________
www.homeghost.nl


Laatst bijgewerkt door homeghost op ma 14 jan, 2013 8:32 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 21:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Gaaf! Wordt lekker groot!
Wordt ze ook afstandbestuurbaar? Of leuker nog, op afstand afzinkbaar?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Nee ze wordt niet rc. Dat gaat ook niet omdat de afmetingen dit niet toe laten. In schaal 1:200 wordt het werk dek slechts 6,5 cm hoog. Te weinig om de romp in spanten hol te maken. Daarom komt er ook geen verlichting in omdat de romp gewoon te laag hiervoor is. Maar mag de pret niet drukken..

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 okt, 2009 17:06 pm
Berichten: 962
Woonplaats: winschoten
Hai homeghost,succes met je nieuw bouw project.
Ook ik blijf je weer volgen.

_________________
Mvg Cor
http://www.bergingshaai.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Dank je wel Cor.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
Hoi Ron,
zag je draadje en heb meteen een abootje genomen. Na de Emma is ook dit project een heel bijzondere met zń eigen uitdagingen. Ik wens je veel succes
groet
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Houtenschepen schreef:
Na de Emma is ook dit project een heel bijzondere met zń eigen uitdagingen. Ik wens je veel succes
groet
Peter


Ja dat heeft ze zeker....Bedankt.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 jan, 2009 21:02 pm
Berichten: 905
Woonplaats: Zomergem, Belgie
Hey,

Dit is terug een mooi project man! Een dat ik terug zal volgen!

Good luck!

Grt Mike

_________________
MG Scale Models


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Uitstekend Mike en bedankt.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En hier is dan de eerste update in dit nieuw project.

De start is zoals altijd bij mijn projecten lekker knutselen met styropor. Geeft veel troep maar is wel leuk om te doen.

Maar eerst een drietal andere plaatjes.

De eerste stap was om de verlichting in de werk kelder te verbeteren. In mijn Emma Maersk project had ik bemerkt dat er teveel geel licht was. Dit kwam door de aanwezige lampen aan het plafond en tegen de muur. Dit waren gewone " peertjes"..
Dus nu heb ik deze verwijderd en vervangen door twee flinke Tl armaturen. Geeft een zee van licht en ook geen schaduw op de werktafel. Verder is dit ook " echt" wit licht.

Afbeelding

En dan verder de geweldige werk tekeningen die ik mocht ontvangen van Dockwise. Hiervoor hulde!..Het zijn DWG bestanden dus van Autocad. Maar wel tekeningen waar ik mee kan werken.

Afbeelding

Ook niet onbelangrijk...detail foto`s van plaatsen die je niet vlug kunt zien. Ook hier weer een prachtige foto van Dockwise..blijft een tof bedrijf!.

Afbeelding


En nu dan aan het werk!...


De romp van de BLue Marlin bestaat uit meerdere lagen (dekken) die ik stapsgewijs ga aanbrengen. De eerste is (hoe kan het anders) de onderste waar ook de aandrijving aan de achterzijde met het roer later moet komen. De aandrijving is een 4 bladige schroef.

Omdat de romplengte langer is als de styropor blokken moet ik eerst twee blokken aan elkaar monteren met uiteraard montagekit. Gewone lijm lost het styropor op. Dus oftewel montagekit of witte houtlijm zijn uitstekend geschikt om dit materiaal met elkaar te verlijmen. Ook zijn er speciale tubes lijm verkrijgbaar voor styropor maar deze zijn prijzig en snel op!. Gebruik nooit een andere lijm ervoor want het styropor lost op als sneeuw in de zon 8)

Afbeelding


Natuurlijk lijm je zulke blokken niet vlug gewoon " stomp " tegen elkaar. Dit geeft een zwakkere verbinding als dat je de delen met een schuine kant tegen elkaar op lijmt. Geeft een groter lijmoppervlak.

Afbeelding

Afbeelding

En dan lekker minstens 12 uur laten drogen en stevig tegen elkaar. Aan de onderzijde een stukje papier om te voorkomen dat de overtollige kit de blokken aan de tafel vast lijmt..

Afbeelding

Eenmaal op lengte gezaagd (na 12 uur droogtijd) wordt de boeg erin gemaakt. De Blue Marlin is in 2004 erg grondig verbouwd waarbij het laaddek werd verbreed. Daarom is het romp middenstuk breder geworden zonder dat de boeg is verbreed. Dus later moet ik op de aangewezen plaats aan beide zijden een kleine verdikking erin maken.

Afbeelding

En zo is dit het einde van de eerste update..

Afbeelding

Let op!...de Blue Marlin is apart van vormgeving. Vraag gerust naar bepaalde eigenschappen. Ik kan deze tijdens een update overslaan zonder dat ik het inde gaten heb..dus vraag gerust.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 453 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement