Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 nov, 2007 14:01 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Nieuw-Vennep
U leest het goed: al weer een Prins Willem. Dat is niet zo maar gekomen. Na de voltooing van mijn Constitution deze winter, heb ik lang nagedacht over het volgende project. Ik wilde scratchbouwen, maar wat. De mooie Nederlandse VOC schepen zit nogal wat houtsnijwerk aan en dat was voor mij een tegenhouder. Ik durfde dat eigenlijk niet aan. Tot ik op een dag besloot het eens te gaan proberen. Ik toog naar m'n adresje in Nieuwersluis en zocht daar naar een tekening van een schip met houtsnijwerk en liep zo tegen de Corel tekeningen van de Prins Willem aan. Dat was een mooie klus om in onze Franse periode eens wat houtsnijwerk te gaan doen. Je hebt niet zoveel gereedschap nodig en dat was allemaal mee te nemen. Maar toen ik eenmaal de tekeningen had dacht ik waarom niet het hele schip gaan bouwen en ik ben me er in gaan verdiepen. Ik kocht het mooie boek van Herman Ketting en heb daar in Frankrijk heerlijk van kunnen genieten en.. uiteraard veel van opgestoken.

De eerste beginselen van het houtsnijden is de leeuw geworden die op de voorsteven moet komen. Het is geen meesterwerk geworden (hoe kan het ook anders) maar voor mij als beginner acceptabel en het vervolg kan alleen maar beter worden denk ik zo. Verder heb ik wat klein werk gesneden voor op het galjoen, maar dat is alleen ter lering ende vermaek en niet voor publicatie g
eschikt.

Ik heb de tekeningen van Corel die op schaap 1:00 zijn laten vergroten naar schaal 1:75. Ik vind dat een acceptabele grootte want er staan ook nog andere zaken in huis dan alleen maar schepen. Ik heb via marktplaats een figuurzaag machientje gekocht (Proxxon) en ben van plan een cirkelzaag en schuurmachientje aan te schaffen van hetzelfde merk. Ik heb in Nieuwersluis nog een mooie partij peren latjes op de kop kunnen tikken voor de bekleding van de huid. Ik wil er twee lagen opzetten. De eerste laag van een ordinaire houtsoort. Maar zover is het nog niet. Eerst beginnen met triplex aan te kopen voor de valse kiel en de spanten. Daarna weer verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

_________________
'k heb niets van mezelf: alles geleerd van anderen. Wel altijd goed opgelet!


Laatst bijgewerkt door jean op vr 31 jul, 2009 9:26 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 apr, 2009 20:54 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Vaals
hoi Jean,

Alweer een V.O.C. schip!!! geweldig toch, het zijn nu eenmaal prachtige schepen om te zien en natuurlijk modelbrouwsels om te volgen welke ik zeker op de voet ga volgen. Het houtsnijwerk is natuurlijk een kunst apart de leeuw die je zoals ik begrijp al af hebt, waar ik overigens een foto van mis :oops: is al een opwarmertje maar over een paar maanden zeg je misschiens toch nog ik maak hem opnieuw :wink: al snijdende leert men. Ik wens je veel succes met de bouw van de PW.

greetz Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 apr, 2009 20:54 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Vaals
oops tegelijk gepost dat van de foto :oops: :oops: :oops:
De leeuw ziet er toch heel goed uit, dat belooft nog wat voor de rest van het houtsnijwerk

grtz Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Jean,

kan alleen maar zeggen mooi, weer een Prins Willem er bij, heb je alle tekeningen kunnen kopen of alleen degene die je hebt afgebeeld ?,

en met betrekking tot je snijwerk, gaat goed zou ik zeggen, zou alleen de leeuw iets magerder maken, de leeuwen op "onze" galjoenen waren mager en gespierd en hongerig, wat ik geloof me te herinneren stond voor een jonge strijdvaardige natie.

Dus persoonlijk zou ik je leeuw op een dieet zetten, zodat hij er een beetje meer hongerig uit ziet :D

en voor de rest kan ik alleen maar zeggen geweldig weer een Neerlands model er bij :D

Zal dit zeker gaan volgen, maar dat moge wel duidelijk zijn dacht ik zo :)

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
PSS: misschien moeten we deze prins willem op de plek neerleggen waar de oude is afgefikt? :D
Dan heeft den helder tenminste nog een atractie!
Mitch ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een 17de eeuws schip scrachen is een gigantisch projekt,
zeker een om te volgen .

Veel succes met de bouw

Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
welkom op het forum en
Tof... proficiat als eerste scratch project een VOC durven kiezen....


Je bent dan wel op het goede forum... Hier zitten wel een paar kracken wat betreft scrach-VOC-houtbouw...
Nog een raad ...

Eerst vragen, met een foto... bij het minste probleem .. en een beetje geduld met wachten op het antwoord... ondertussen mag je natuurlijk ook wel aan een oplossing denken..
Dan pas gaan uitvoeren.




Wat betreft je ref. materiaal ik zie dat je zowat het beste boek hebt over de Prins-W" van 'Ketting'
Schroom ook niet, als het niet is wat je wil.... De klicko in en opnieuw....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
dat belooft weer een heel mooi project te worden :)

dat houtsnijwerk ziet er ook al veelbelovend uit, ik mis eigenlijk nog een foto van de kop. Zoals gezegd, als je de lat ultra hoog legt ( wat waarschijnlijk is als je aan een dergelijk project begint) is de kans aanwezig dat je de leeuw opnieuw snijdt, als je het eenmaal in de vingers hebt.

veel succes en vooral, veel plezier met brouwen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2009 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Waaw Jean, dat doet me heel veel plezier. Een geweldig mooi schip en een gedurfde uitdaging. Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan, mede door het bouwverslag van Martin.
Geloof maar dat ik je op de voet ga volgen.

Die leeuw ziet er al best goed uit, zeker voor een 1ste houtsnijwerk. Het is een kwestie van veel oefenen. (Ik heb zelf al een grotere klicko besteld haha) maar uhh, gewoon uit nieuwsgierigheid, welke houtsoort heb je ervoor gebruikt?

In ieder geval heel veel succes ermee en ik hoop dat je vooral veel updates laat zien.

Groetjes,
Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2009 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 nov, 2007 14:01 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Heren bedankt voor jullie belangstelling en medeleven. Ik heb verzuimd in m'n inleiding te vermelden dat ik een dergelijk project dan ook alleen maar aandurf vanwege het support op dit forum. Ik heb sinds ik hieraan meedoe heel veel opgestoken van jullie en daarom deze stap kunnen zetten. Ik hoop dat ik op mijn beurt ook iets mag bijdragen.

Martin: ik heb alle tekeningen kunnen kopen en ja de leeuw gaat wellicht nog op dieet. Het kan nog jaren duren voor zij haar plekje kan innemen dus tijd genoeg om af te vallen. Wellicht maak ik nog eens een nieuwe.

Mark: Voor jou een foto van de kop, schrik niet

Jack: de leeuw is van perenhout gemaakt.

Gr. Jan

Afbeelding

_________________
'k heb niets van mezelf: alles geleerd van anderen. Wel altijd goed opgelet!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement