Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 530 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
In navolging van 'Le Tonnant' heb ik besloten om de lat maar eens echt mega-hoog te leggen.

Bij het zien van de 'Friesland' van Mamoli enkele maanden geleden was ik gelijk verkocht; een schitterend schip met een rijke historie uit de tijd van de VOC:

Afbeelding

Citaat:
De Friesland werd ook wel Groot Frisia of Frisia genoemd. Het is gebouwd in 1665 op de admiraliteitswerf te Harlingen. In 1666 werd de Friesland het vlaggenschip van Tjerk Hiddes de Vries, met 340 matrozen en 55 soldaten. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de Vierdaagse Zeeslag (11-14 juni 1666) tegen Engeland (24 doden, 15 gewonden). In augustus van dat jaar de Tweedaagse Zeeslag. Bij deze slag raakte Tjerk Hiddes dodelijk gewond. Hans Willem baron van Alva werd de nieuwe luitenant-admiraal. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de tocht naar Chattam. In 1692 werd Hiddes Sjoerds de Vries (neef van Tjerk Hiddes) de nieuwe kapitein.
(Bron: http://www.friesscheepvaartmuseum.nl)


Het model van Mamoli is in de schaal 1:75 en te koop voor rond de 450 a 500 Euro. Nu wil ik echter dit schip op een iets grotere schaal gaan bouwen, nl. 1:50.
Ik vind dit een mooie grootte en het geeft me ook een goede vergelijking met 'Le Tonnant' die ook op deze schaal gebouwd wordt.
De afmetingen van deze dame zijn redelijk fors te noemen: lengte ca. 1160mm en hoogte ca. 1070mm.

Na enig zoeken heb ik de bouwbeschrijving + tekeningen van Mamoli gevonden en gekocht. Deze ga ik verschalen en vervolgens als een soort 'semi-scratch' project uitvoeren.
In principe ga ik zoveel mogelijk zelf bouwen, met uitzondering van enkele beslagdelen zoals kanonnen ed. (e.e.a. zal ik tijdens de bouw besluiten).

Het greep uit het tekeningenpakket van Mamoli:
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Betaald met klinkende VOC-duiten:
Afbeelding

De volgende stap in het project is, om de tekeningen te bestuderen, verschalen en een onderdelenlijst samenstellen/bestellen.

De echte bouw zal nog even op zich laten wachten, eerst 'Le Tonnant' tot een goed einde brengen.

Tips en weetjes zijn uiteraard erg welkom, ik zoek met name een goede (modelbouw)zaak waar ze fatsoenlijk hout verkopen.

Groetjes,
Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Laatst bijgewerkt door SuperSylvester op di 27 dec, 2011 8:19 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
WOW syl, retegoed.

Altijd al benieuwd geweest naar een verslag van dit model. Ben benieuwd naar wat je er van gaat bakken;). Je zal beslist een mooi model weten neer te zetten. Enjoy!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Toch is het een vreemde geschiedenis want er wordt door veel mensen gesteld dat de Friesland een fictief schip is geweest en dus nooit heeft bestaan.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
@Stefan:
Bedankt. Ik ga mijn rete-best doen op dit model :wink:

@E.F.:
Ik heb dat ook al eens gelezen, toch zijn er veel verwijzingen naar de 'Groot Frisia'. Mogelijk dat hier de kink zit. Het jaartal zou wel eens 1665 kunnen zijn ipv 1663.

Wie het weet mag het zeggen.

Groetjes,
Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Jaloerse blikken in Appingedam, een pracht model. Ik moet zelf ook maar eens een bank beroven, veel sucses :D

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
Dit gaat een heel gaaf project worden

als ik je werk zo zie van de tonnant, moet dit helemaal goed komen

heel veel succes en uiteraard plezier met deze schuit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi project, zal ik zeker gaan volgen,

Zover ik weet is model het geen makkie, althans wel eens gelezen op andere modelbouw forums, wat het sowieso tot een mooie uitdaging maakt, maar met toewijding en doorzetting, zal je er zeker een zeer mooi model van kunnen maken.

Weetje al hoe je de romp gaat bouwen, en welke beplanking techniek ga je toepassen.

voor de rest veel succes toegewenst vanaf de andere kant van de "grote plas"

Martin.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Jack, ik heb het al eens eerder gezegd en zal het voor iedereen nog maar eens herhalen:

Ik ben ervan overtuigd dat je een scratchproject aankunt! Ik baseer dit voornamelijk op de dingen die ik heb gezien tijdens de bouw van je Tonnant tot nu toe. Je nauwkeurigheid en inventiviteit zijn prima scratchkwaliteiten.

Ben stikjaloers want ik wou dat ik t kon... :x :lol:

Kijk reikhalzend uit naar de start van dit project.

Ik ken één site die hout verkoopt (ook zeer exotische soorten) maar dat is wel in het buitenland:

http://www.dlumberyard.com/Wood/woodindex.html

Hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen... :roll:

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Of het wel of niet bestaan heeft, het blijft een mooi schip om te bouwen.
Doch, een hele uitdaging om dit te scratchen! :wink:

Ik wens je alle succes toe Syl...waar een wil is, is een weg!

gr,
peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 apr, 2009 20:54 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Vaals
jack,

je kunt het scratchen weer niet laten he! Het is een van mijn favourieten en zal er ook ooit bij mij komen maar moet onderaan beginnen en eerst een hoop ervaring opdoen, en scratchen? dat laat ik aan de "meesters" over.
Ik wens je veel succes en ik denk dat ik hem ga volgen :lol:
maar eerst terug naar de tonnant :brouw:

jruss Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 530 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement