Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Prins Willem scratchbouw
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2007 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Hallo
Mijn naam is martin, nu ben ik een tijdje geleden begonnen met de bouw van een scratchbuild VOC spiegel retour schip, wat ik tot op heden helemaal heb gebouwd van verf roerhoutjes, niet omdat ik het zo leuk vind om al die plankjes op maat te zagen, maar meer om het feit dat er hier op het eiland (Curacao Nederlandse Antillen) niet tot geen materialen te krijgen zijn, en helemaal al niet op het gebied van modelbouw, en verf roerhoutjes zijn import en zijn van een mooie zachte hout soort, dus perfect voor de eerste laag, voor de tweede laag heb ik hout gebruikt van een oude Chinese ceder luxaflex, perfecte dikte alleen maar op de juiste breedte en lengte zagen.
Nu ben ik op zoek naar een manier om straks het geschut te maken 70 stukken, nu ben ik er tot op heden nog niet uit, welke manier ik het geschut ga vervaardigen, gieten van lood of tin, of draaien op een draaibank, dus elk advies is zeer welkom, heb nog geen draaibank maar zit er wel aan te denken, om me een minidraaibank te gaan kopen, en op het gebied van gieten weet ik qua theorie wel het nodige maar heb nog geen praktijk ervaring.

mijn dank afvast voor de genomen moeite
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/displayimage.php?album=random&cat=10819&pos=-71180


Laatst bijgewerkt door boris279 op wo 31 dec, 2008 3:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2007 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Dat ziet er zeer goed uit.
Meer nog:



HIER GEEN BOUWVERSLAG VAN MAKEN IS EEN MISDAAD TEGEN DE MENSHEID :twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil: :!:



Maar ik kan je niet echt helpen, persoonlijk zou ik gaan voor het gieten. Ik denk dat je na een 10-20 kanonnen wel door hebt hoe het in zijn werk gaat :wink: . En of je dan 70 of 80 kanonnen maakt, maakt niet zoveel niet meer uit denk ik :lol: .


Bernmeister


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2007 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
kijk even naar deze topic.
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13506
daar wordt o.a goed beschreven hoe je gietstukken kan maken.
Ik zou eerst één kanonloop maken; dan daar 4 afgietsels van maken. die daarna mooi proper maken en daarmede opnieuw een gietmal maken met 4 kanonnen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: reactie
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 4:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Als eerste bedankt voor jullie reactie, waardeer ik ten zeerste.
En ja Bernabeus ik weet dat het inderdaad een schande is om geen bouwverslag te hebben, maar ben eerlijk gezegd niet echt een persoon die alles op schrift houdt. Maak meestal wel foto’s gedurende het hele bouwproces, dus zou inderdaad wel een bouwverslag gaan kunnen schrijven, zodat andere modelbrouwers ook gebruik kunnen maken van eventuele weetjes en kennis.

Zal als eerst even in het kort vertelen over mijn bouw, ben met het huidige project begonnen medio mei dit jaar, nadat ik de Prins Willem van Corel had voltooid, http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... 3065&pos=1 en http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... 3065&pos=8 en http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... 3065&pos=3

wou toen graag beginnen met een “scratch build” dus ben naar de locale Copy Centre gestapt en de bouw tekeningen van de Prins Willem (dit omdat de basis vorm van de schepen uit die tijd veel vergelijkenis hebben) die bij het pakket waren geleverd om het blad met de valse kiel tekening en de spanten te laten vergroten van 1:100 naar 1:50. Vervolgens naar de bouwmarkt gegaan om daar een plaat meubelplaat van200x100x1 cm dik gekocht.

Daar vervolgens de uitvergrote afbeelding van de valse kiel en spanten op geplakt met houtlijm verdunt met water, en vervolgens met een figuurzaag alles uit gezaagd, naar het nodige schuur,schaaf en vijl werk, de kiel uitgelijnd op mijn bouwplank en vervolgens de spanten op hun plaats gelijmd.

Nadat stuitte ik toch op een zeer vervelend probleem namelijk wat zou ik gaan gebruiken als eerste beplanking, mede door de feit dat ik van oorsprong uit Nederland kom en ben gewend om normaal even naar de hobby winkel te gaan als ik dingen nodig ben, maar hier op Curacao leeft de interesse in modelschepen of modelbouw nagenoeg niet.
En na een dag alle bouwdepots en aanverwante bedrijven te zijn afgereisd en nergens hout had kunnen vinden dat geschikt zou zijn voor mijn eerste laag, bekroop mij het gevoel dat ik mijn project in een vroeg stadium zou moeten staken wegen het niet kunnen vinden van de juiste houtsoort.

Dus met de teleurstelling toch een beetje in mijn hoofd ben ik die avond gaan slapen, om vervolgens midden in de nacht waker te worden met het idee waarom geen roerhoutjes !!!!, dus de volgende morgen direct naar de verfzaak gegaan om daar de roerhoutjes te checken en ja ze waren van de juiste houtsoort (lindehout), dus direct maar een hele doos gekocht 500 stuk voor ongeveer 20 euro.

En vervolgens de hele middag op de porch plankjes zitten zagen van 35cm lang 1cm breed en 4 streep dik op mijn tafelzaag machine, daarna een avond met een stuk schuurpapier alle ruwe randjes verwijderd om er mooie werkbare plankjes van te maken

Dan een aantal plankjes in een pvc buis plaatsen die vullen voor de helft met ammoniak, deksel plaatsen met ontluchting gaatjes (ivm met ontsnappen stoom) aan de boven kant, het geheel in de magnetron plaatsen enkele minuten op volle stekte laten verhitten, daarna pvc buis verwijderen uit de magnetron, deksel verwijderen met ontluchting gat, overtollige ammoniak verwijderen, vervolgens deksel plaatsen zonder ontluchting gat, zodat de planken mooi vochtig blijven. Werkt perfect voor het buigen van het iets dikke hout.

Nadat ik een aantal planken heb geplaatst met klemmen of met punaises laat ik het meestal een nacht drogen, om vervolgens de volgende dag de punaises of klemmen te verwijderen, gaatjes te boren door het plankje en in het spant, en het vervolgens met lijm en tandenstokers (in plaats van spijkers) het plankje definitief te plaatsen , dit proces heb ik meerder keren herhaalt en zo mijn eerste laag bevestigd.

Voor de tweede laag, waar ik nog steeds mee bezig ben, heb ik gebruik gemaakt van het hout van een 2m brede luxaflex van witte Chinese ceder die ik heb gedemonteerd om er vervolgens plankjes van 15cm lang 6mm breed en 2mm dik van te zagen, die ik vervolgens plaats met een Soldeerbout waarop ik een asfaltnagel heb geplaatst zodat ik dus een mooie rond plat oppervlak heb, vervolgens smeer ik de achterkant van het plankje in met lijm, en ook de plaats waar het plankje moet komen, plaats het plankje, en vervolgens “ strijk” ik hem op zijn plaats, dit geeft een snelle en sterke hechting zodat ik dus lekker kan door werken..
Zo ik laat het nu even bij deze zal binnen kort wel de rest van het proces updaten, met uit leg en foto’s

En Beagle heel erg bedankt voor je tip !!!, ben inderdaad naar dat ik het verhaal eens uitvoerig heb doorgelezen tot het besluit gekomen dat ik inderdaad toch voor de giet methode ga hierover zal ik in de nabije toekomst zeer zeker een verslag van gaan maken.

all the best en nogmaals dank voor jullie reacties
Boris279[/url]

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 11:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wow wat een knaap, en wat mooi, das nog eens genieten, zeker op de manier waarop jij dat doet. Uiteraard zal des meesters oog nog wel wat ontdekken, maar ik vind het al machtig zo

[mod edit]
Ik ga dus deze topic even verplaatsen naar de reguliere groep met je welbevinden, ook zal ik even de titel iets aanpassen[/mod edit]
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Probleem is,dat we nu wel heel erg benieuwd zijn naar jouwn specifieke manier van beplanken :P .Tenminste ik wel.

Ik hoop dat je binnenkort er enkele plaatjes van wilt zetten.Want dit is niet alleen een flinke meid als ze klaar is(1:50),maar ook het gebruik van materialen en zelf scratchen spreekt mij erg aan.IN ieder geval van harte welkom bij ons,en dat we maar snel mogen genieten van jouwn werk.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
:oops: Even niet verder gekeken dan mijn neus lang is...

Prachtig project :P ..Dit dek bijv.

Afbeelding

Dat is in mijn ogen al een diorama,lijkt net alsof ze op de werf eraan zijn aan het werken...Deze foto moet je beslist bewaren.

Een vraagje heb ik al....

ik zie dat je de houtjes stomp op elkaar lijmt?.
Dus boven het dek(reling).

Is dit voldoende sterk,dus als je er ooit eens(hopelijk niet off course)tegenaan stoot,zullen ze er dan niet afbreken?.

Of heb je ze onderling verbonden?.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 11:45 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Allereerst van mijn kant ook een hartelijk welkom.

Wat een idee, verf stokjes. Geweldig gewoon. (je moet er maar op komen.)

mijn complimenten. Ik hoop dat je een mooi topic wilt maken over de wijze waarop je dit allemaal maakt.

Ik heb jou idee ook weer toegevoegd aan mijn archiefje. (als dat mag) :wink:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
wow ! :shock: interessant die foto, wat een gevaarte.
Heb je de replica ook al is gezien?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2007 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik kan respect opbrengen voor hetgeen wat je aan het doen bent. Je hebt moeilijk materialen tot je beschikking zoals hout en toch weet je een manier te vinden door dit op te lossen.
Deze manier van creativiteit is hetgeen wat mij het meeste aanspreekt van je project. Natuurlijk ben je ook een prachtig schip aan het maken. :wink:

Heb je al enig idee hoe je de beeldjes gaat maken??

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement