Bouwverslag Nr.5
Ik ben weer een stukje verder gekomen met de bouw. Het begint nu toch wel ergens op te lijken. Ook een beetje het uur van de waarheid of mijn tekeningen kloppen met de foto's.
In de afgelopen dagen, heb ik eerst de zijkanten van de motorkap gemaakt, ook gelijk de voorzieningen op het chassis aangebracht, waar later de zijkanten op komen.
Zoals opstaande randjes etc. Ik wil toch alles loslaten, zodat je later de motor aan alle kanten kan bekijken. Daar had ik toch teveel werk aan, om alles onzichtbaar te maken onder een kap.
Vervolgens een cruciaal onderdeel van de bouw, het maken van de spatboarden. Hier valt of staat het hele model mee., vind ik tenminste. Normaal altijd al een moeilijke klus, één spatboard gaat nog wel, maar er twee precies gelijk maken, dat is andere koek. Ik heb ze weer uit 2 mm plaat uitgezaagd en toen voorzichtig in vorm gebogen, dan is het de bedoeling de spanning van het buigen op te heffen, door het materiaal boven een kaarsvlammetje te verwarmen. Het probleem daarbij is altijd, wanneer het plastic langzaam zachter wordt, dat punt weet je nooit van te voren.
Enfin, naast drie mislukte exemplaren had ik er twee, die min of meer gelijk waren.
Hier zijn ze dan met de andere delen van de opbouw.
Eerst maar eens gekeken of de verhoudingen een beetje kloppen.
Ja, toen moesten de spatboarden eerst verder afgewerkt worden en bevestigd worden aan het chassis. Ik ben blij, dat ik het pionierswerk al bij de International truck uitgedokterd had, dus hier maar dezelfde methode gevolgd. Dat hield in, dat ik eerst de treeplanken aan het chassis moest maken, en daarmee een houvast voor de spatboarden had. Hierbij is het vooral van belang; de hoogte ten opzichte van het chassis en de wielen te bepalen. Dus een beetje werken in het luchtledige.
Hiervoor heb ik weer een hele stellage in elkaar gezet om alles in de goede stand te laten drogen. Toen alles goed vast zat, gelijk twee steuntjes van paperclips aan de voorkant gelijmd, om alles stabiel te krijgen.
Hoe nu verder, aan de cabine kan ik nu niet verder. Die moet eerst een kleurtje krijgen, vandaar dat ik 'm maar losgelaten heb, bij de vorige bouw had ik alles vastgelijmd, met als gevolg, dat ik veel werk had aan afplakken en inpakken van het chassis. Al doende leert men, ik ook dus...
De volgende stap wordt dus eerst maar eens de boel op "wielen" zien te krijgen. Daartoe eerst een set banden uit de grabbelkist opgediept. Alle zes maar weer gladgeschuurd om ze een beetje oud uiterlijk te geven. Het blijft toch lastig dat rubber vijlen en schuren. Maar ze zien er nu wel beter uit.
Voor een tussen overzicht heb ik alles maar even los-vast opgebouwd, voor het totaaloverzicht. Zo te zen komt alles vergeleken met de foto's aardig goed uit.
Tot zover, nu trachten een paar mooie Mack spaak velgen te maken.
Als bonusje, ik vond nog een oude Mack op You Tube, ik was op zoek naar een plaatje, hoe de klokkenwinkel eruit zag in de cabine. Het is wel niet hetzelfde type, maar ik vond het een aardig filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=aL5I990K8PMOp naar het volgende verslag !
Met vriendelijke groet,
JohnH