Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2015 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Gewoon fantastisch wat hier zo effe tot stand word gebracht! Geweldig! :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2015 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.5

Ik ben weer een stukje verder gekomen met de bouw. Het begint nu toch wel ergens op te lijken. Ook een beetje het uur van de waarheid of mijn tekeningen kloppen met de foto's.

In de afgelopen dagen, heb ik eerst de zijkanten van de motorkap gemaakt, ook gelijk de voorzieningen op het chassis aangebracht, waar later de zijkanten op komen.
Zoals opstaande randjes etc. Ik wil toch alles loslaten, zodat je later de motor aan alle kanten kan bekijken. Daar had ik toch teveel werk aan, om alles onzichtbaar te maken onder een kap.

Vervolgens een cruciaal onderdeel van de bouw, het maken van de spatboarden. Hier valt of staat het hele model mee., vind ik tenminste. Normaal altijd al een moeilijke klus, één spatboard gaat nog wel, maar er twee precies gelijk maken, dat is andere koek. Ik heb ze weer uit 2 mm plaat uitgezaagd en toen voorzichtig in vorm gebogen, dan is het de bedoeling de spanning van het buigen op te heffen, door het materiaal boven een kaarsvlammetje te verwarmen. Het probleem daarbij is altijd, wanneer het plastic langzaam zachter wordt, dat punt weet je nooit van te voren.
Enfin, naast drie mislukte exemplaren had ik er twee, die min of meer gelijk waren.

Hier zijn ze dan met de andere delen van de opbouw.

Afbeelding

Eerst maar eens gekeken of de verhoudingen een beetje kloppen.

Afbeelding

Ja, toen moesten de spatboarden eerst verder afgewerkt worden en bevestigd worden aan het chassis. Ik ben blij, dat ik het pionierswerk al bij de International truck uitgedokterd had, dus hier maar dezelfde methode gevolgd. Dat hield in, dat ik eerst de treeplanken aan het chassis moest maken, en daarmee een houvast voor de spatboarden had. Hierbij is het vooral van belang; de hoogte ten opzichte van het chassis en de wielen te bepalen. Dus een beetje werken in het luchtledige. :roll:
Hiervoor heb ik weer een hele stellage in elkaar gezet om alles in de goede stand te laten drogen. Toen alles goed vast zat, gelijk twee steuntjes van paperclips aan de voorkant gelijmd, om alles stabiel te krijgen.

Afbeelding

Hoe nu verder, aan de cabine kan ik nu niet verder. Die moet eerst een kleurtje krijgen, vandaar dat ik 'm maar losgelaten heb, bij de vorige bouw had ik alles vastgelijmd, met als gevolg, dat ik veel werk had aan afplakken en inpakken van het chassis. Al doende leert men, ik ook dus... :cry:

De volgende stap wordt dus eerst maar eens de boel op "wielen" zien te krijgen. Daartoe eerst een set banden uit de grabbelkist opgediept. Alle zes maar weer gladgeschuurd om ze een beetje oud uiterlijk te geven. Het blijft toch lastig dat rubber vijlen en schuren. Maar ze zien er nu wel beter uit.

Voor een tussen overzicht heb ik alles maar even los-vast opgebouwd, voor het totaaloverzicht. Zo te zen komt alles vergeleken met de foto's aardig goed uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover, nu trachten een paar mooie Mack spaak velgen te maken.
Als bonusje, ik vond nog een oude Mack op You Tube, ik was op zoek naar een plaatje, hoe de klokkenwinkel eruit zag in de cabine. Het is wel niet hetzelfde type, maar ik vond het een aardig filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=aL5I990K8PM

Op naar het volgende verslag !

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2015 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie update John!
Blijft elke keer weer verbazend wat jij uit je hoge hoed tovert :wink:
Leuk filmpje trouwens.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2015 12:51 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi John, Wederom alweer een heel herkenbaar truckje en mijn complimenten hoe je dat toch weer in elkaar weet te zetten, referentie is denk ik niet meer zo makkelijk te achterhalen gezien het tijdsperk. Stukjes plastic buigen is altijd een kl#te klus om twee dezelfde te krijgen, wat ik wel eens deed was twee lange stukje plastic over elkaar heen leggen en tergelijk buigen, doordat je dan overlengte heb kan je met de bovenste wat schuiven zodat deze dezelfde ronding heeft als de onderste, doe dit wel want anders zal de bovenste een wijdere ronding hebben als de onderste, het lijkt misschien wat ingewikkeld hoe het hier staat maar anders kan ik het niet beschrijven :roll:

Groet jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2015 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Jeff,

Dank je voor het meedenken. Ik kan je redenering wel goed volgen, kwestie van lengtes afmeten, toch?! maar bij dit dikke plaat materiaal werkt het niet zo best. Dit soort plastic wordt plotseling zacht en koelt ook weer snel af, vreemd spul, deze chemische samenstelling. Ik heb het anders gedaan; ik had nog een rond buisje van een zoetjes doosje van AL...., dat precies de goede kromming had. Maar ja, eigenlijk kom je twee handen te kort. :o
Gelukkig kon ik erna, alles nog een beetje bijbuigen omdat de spanning er af was en zo de twee stukken gelijk krijgen. :wink:
Wat ook helpt, is aan de binnenkant, langs de randen twee dunne strookjes lijmen. Dan heb je meer materiaal om rond te vijlen.

We prutsen verder aan de wielen. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2015 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Knap stukje huis vlijt John, en zo zie je dat een ieder zo zijn eigen handigheidjes toepast om tot een goed resultaat te komen.
groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.6

Dit is het hoofdstuk rijdende delen en ook nog het stoppen. :wink:

De afgelopen dagen druk in de weer geweest met het samenstellen van de wielen. Het begon weer met het goed bestuderen van de foto's, en ja, hier ook weer de nodige verschillen in design, terwijl ze allemaal bij Mack zelf gemaakt werden. Hier dus ook weer passen en meten; wat ik aan velg ringen had, inderdaad de medicijnpotjes kwamen weer goed van pas. Het was allemaal wel goed te doen, alleen door de vele kleine onderdeeltjes ben je er wel een tijdje zoet mee.
Uiteindelijk kwam ik tot het resultaat, wat de echte redelijk benaderd.

Afbeelding

Verder met de achterwielen, eigenlijk ging het hier vlot, alleen dat geniepige naafkapje in het midden, was lastig te maken. Hier kwam mijn ervaring bij het maken van spinners van vliegtuigen, weer van pas. Uit dun plasticplaat, de zaak warm om een malletje getrokken.

Afbeelding

Toen verder met het chassis. Eerst maar een lastig karweitje verricht, de laatste fase van de waterhuishouding voor de motor afgemaakt. Twee radiateur slangen gemaakt uit gietstaf, de bochten heb ik er in gekregen door alles boven een kaarsvlammetje te buigen. Dat lukte natuurlijk niet in één keer !
Het luchtfilter was ook al een raadseltje. Bij andere trucks en foto's zag ik, dat het luchtfilter vaak aan de zijkant van de motor, gewoon onder de motorkap zat. Ik heb ook maar zo'n uitvoering toegepast.

Een belangrijke fase was het aanbrengen van de achteras. Simpel vastlijmen, vervolgens het aanbrengen van de beugels met draad einden om de veerpaketten. Ook weer veel werk, om dit allemaal netjes recht te krijgen. Tegelijkertijd moest de tweede aandrijfas tussen het diffirentieel en het verbindingsstuk meegenomen worden.

Volgende stap, de remmen. Ik wilde hier toch wel een beetje werk van maken, als ik andere bouwers op dit forum ziet, wat die allemaal voor elkaar krijgen, bij de bouw van de meest gecompliceerde constructies. :roll:
Ook komt hierbij, dat er geen dekplaat op het chassis is aangebracht, dus je ziet veel details. Ik had maar een enkel plaatje om van te werken, dus hiermee moest ikhet doen en verder maar logisch redeneren.
Het systeem bestaat uit een vacuum remcylinder en verder gewone trekstangen en hevels. Dit heb ik zo goed mogelijk getracht na te maken. Verder loopt er tussendoor nog een voorziening voor de handrem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ter controle van het geheel, maar weer even de losse onderdelen , los-vast, in elkaar gezet. Nou, het ziet er best redelijk uit tot nu toe. Je ziet er al een beetje die korte gedrongen contouren inkomen.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap wordt het maken van de vooras, en hopelijk krijg ik die ook sturend.

Nog over lijm :wink: ik las daarop dit forum over, ik ben ook maar over gegaan op Bison Model Plastic en Hard Plastic Lijm, de ervaringen zijn tot nu goed, ik kon namelijk, hier in de buurt, geen Revell meer krijgen. Alle bouw winkels verdwijnen helaas, dus alleen de bouwmarkten blijven nog over.

Tot zover,

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wat een update John :shock:
Prachtig werk wat je hier laat zien. Elke update is sowieso smullen bij jou!
Allemaal mooie details en bovendien, alles zelfgemaakt (Y)
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
cool man!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 16:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Korrelexpress schreef:
Elke update is sowieso smullen bij jou!


Hoi John, ik sluit me helemaal bij Onne aan, je truckjes zien er zeer mooi uit! Misschien nog een tip voor de geniepige naafkapjes in de toekomst, Scania heeft ook zo'n soort vorm van naafkap en die kan je goed van een Maggi dopje maken, beetje van jezelf en een beetje.... Ja inderdaad maar het werkt echt Afbeelding

groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement