Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2015 0:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat een mooi project speelt zich hier weer af.

Leuk dat je weer snel start met zo'n oudje John,
Je bent alweer heel aardig op weg!
Motorblok en chassis zien er goed uit.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.3

Beste mensen,

Ik had wat meer willen doen, maar dat zat een beetje tegen. Gewoon een druk weekje. In ieder geval heeft de motor nu een kleurtje gekregen, zo dat ie klaar is, om in het chassis geplaatst te worden. .

Afbeelding
Afbeelding

Op het chassis heb ik nu de bevestigingen voor de veerpakketten aangebracht. Ik heb er getracht wat meer werk van te maken, dan bij mijn vorige truck, door er wat meer details aan te brengen.

Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor de radiateur in elkaar gezet en deze in gunmetal geschilderd. De zijkanten worden geel en het bovengedeelte chroomachtig nikkel of zo iets.
Ik heb me weer veel werk op de hals gehaald, ik wilde graag een nog een guard voor de grille. Dat werd een soort hekwerkje uit 0,5 mm strip. Dat was veel prutswerk om alles netjes in lijn te krijgen. Je hebt maar weinig lijmvlakjes. Het ziet er nu aardig uit, alleen dat glimmende zwart is niks, dat wordt zijde-mat.

Afbeelding
Afbeelding

Toen waren de veerpakketten aan de beurt. Daar had ik al ervaring mee opgedaan en dank zij de goede plaatjes uit de folders, kon ik deze ook weer uit 0,5 mm strip samenstellen.

Afbeelding

Nu begonnen aan de achteras. Een beetje aparte constructie. Zover ik kon zien, is het ronde gedeelte gekanteld ten opzichte van de aandrijfas.

Afbeelding


Tot zover, de volgende stap wordt ; de motor, de radiateur en de veerpakketten in het chassis plaatsen.

Met vr. groeten,

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2015 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Niet zoveel kunnen doen :shock:
Het gaat naar mijn idee best hard, zeker omdat je alles zelf moet maken!
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 apr, 2015 23:02 pm
Berichten: 16
Gaaf deze MACK.
Die wil ik ook graag eens bouwen.
Wat doe je met de tekeningen?
Ik heb graag intresse.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.4

Beste allemaal,

Weer een stapje gemaakt van de vele, die nog gemaakt moeten worden, :)

Eerst maar even wat documentatie. Om volledig te zijn, plaats ik hier de info die ik op het Net gevonden heb, met deze gegevens en de foto's, heb ik de tekeningen gemaakt. Bij nader inzien, had ik dat beter gelijk bij het begin van het verslag moeten doen. Maar goed, bij deze dan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder met de bouw. Ik was begonnen aan de achteras. Deze wijkt toch wel af, van wat ik meestal heb gezien. Gelukkig kreeg ik een aardige indruk van de folders, dus hierop heb ik maar verder geborduurd. Dit is dan het resultaat.

Afbeelding

Verder met het chassis. De radiateur en de motor in het chassis gehangen. Dat had nogal wat voeten in de aarde. Het is sneller geschreven, dan gemaakt.
De radiateur gaf geen problemen, maar de motorsteunen maken, was een ander verhaal. Ik had rekening te houden met de ventilator, die ongeveer in het midden van de radiateur moest komen , en de cardanas, die een beetje in lijn, ook nog uit het midden, naar achteren, moest uitkomen. Dan heb je ook nog een paar waterslangen die ergens heen moeten lopen.

Afbeelding


Toen dit allemaal klaar was, ben ik begonnen met het uitzagen van de cabine delen. Ook weer zo'n karwei van goed vooruit plannen en trachten alles zo haaks mogelijk pas te vijlen.

Dit waren de delen,

Afbeelding

Toen was het, de delen in elkaar lijmen en dit was het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap was het aanbrengen van de veerpakketten aan het chassis. Ik had alles van tevoren netjes uitgerekend aan de hand van de specificaties en het kwam allemaal aardig goed uit. Vooral de hoogte is belangrijk, want dat bepaald, hoe hoog het chassis ten opzichte van de wielen komt.

Afbeelding


Weer verder aan de cabine gewerkt. Het vaste verbindingsstukje tussen het schutboard en de motorkap opgebouwd uit 2 mm plaat en gelijk ook de deuren uitgezaagd,
extra goed gelet op de afmetingen van het uit te zagen raampje. Ik zag gelukkig op tijd, dat de openingen ronde hoeken hebben. Die had ik bij mijn tekeningen eerst niet meegenomen.
Nog 2 tussenstand plaatjes, hoe ver ik nu ben;

Afbeelding
Afbeelding

Op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Voor Ronmeijs,

Als je me per p.m jouw e-mail adres kunt sturen, dan kan ik je copieën toesturen. Het is een probeersel, met de camera loodrecht op het statief, wat opnames gemaakt. De echte maten van het model stuur ik wel gelijk mee.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Geweldig John, wat je laat zien en hoever je weer al staat met deze Mack.
Respect hoe je zoiets bouwt met alleen wat folder materiaal.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 apr, 2015 23:02 pm
Berichten: 16
Dat ziet er goed uit zeg.
Ik stuur je een PB Johnh.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 19:48 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
John,

Inderdaad weer een mooie update en mijn complimenten om vanuit het "niets" weer "iets" te maken en dat "iets" is dan ook weer niet "niets" te noemen :wink: Wat ik me eigen wel afvraag waarom jij 2mm styreen gebruikt, ik gebruik zelf veelal 1mm en mankeert niets aan, zeker met oog op jou zelfbouw/scratsch activiteiten lijkt mij dit een stuk makkelijker om te snijden en verwerken? Voordeel van deze dikte styreen plaat is wel dat het niet snel zal krom trekken, dat dan weer wel en gezien je eerder verslag weet je er donders goed mee om te gaan :shock:

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mack BM
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Jeff,

Bedankt voor je lovende woorden.

Ja, ik gebruik meestal, ook voor vliegtuigmodellen, als basis 2 mm, de reden is heel simpel, ik heb er veel van in voorraad :D . Ik kon hier gemakkelijk aan komen, het is allemaal spul van kantoor, oude postbakken, opbergkastjes etc, die de kliko in gingen, toen de inventaris vernieuwd werd. Ik had al met mijn bouwers-oog gezien, dat het hoogwaardig materiaal was.
Maar inderdaad, ik gebruik ook dunner materiaal van hoofdzakelijk 0,5 en 1 mm. Dat dikke materiaal heeft dan zeker het voordeel, dat het lekker stevig is en niet krom trekt. En bovendien, kun je er wat ronde profielen in vijlen als dat zo uit komt.
Zo heeft een ieder zijn manier van bouwen, toch ! :mrgreen: als het maar plezier oplevert. :lol:

Met vr.gr.
JohnH

P.S. Voor Ronmeijs: de mail komt er aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement