Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2015 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hey medebrouwers,

Naast de White Freightliner wil ik nog een project hebben, zodat ik eens kan switchen als er geen inspiratie is of ik niet verder kan. Heb eens zitten kijken wat het zou worden en heb gekozen voor een merk en model wat niet te vaak voorbijkomt hier op het forum.
Ik heb namelijk de volgende doos uit de stapel gehaald. De Italeri MAN TGX XXL:

Afbeelding


Het is een new-concept kit, wat betekent dat er geen motor in zit en het chassis inclusief een aantal aanhangsels als één geheel wordt geleverd.
MAN heeft de reputatie 'niet sexy' te zijn en dat het zeer zakelijke vrachtwagens zijn. Na de F2000 werd in 2000 het nieuwe vlaggenschip gepresenteerd, de TGA.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit warm ben geworden van een TGA. Ik vind het nog steeds een lelijk model.
In 2007 werd ik wel blij verrast door MAN, toen ze de TGX uitbrachten. De cabine is grotendeels dezelfde als de TGA, maar het nieuwe front van de TGX vond ik er al een flink stuk beter uit zien. Vooral de vormgeving van de nieuwe grill en de nieuwe bumperpartij met de vernieuwde koplampen was een hele stap vooruit. De TGX smoelt vanaf het eerste moment goed.

Dit is de inhoud van de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog wat extra's:

Afbeelding


De bedoeling is om een versie te maken zoals op doos, dus een witte met de grijs-zwarte decals.
Omdat ik een set V8 voorvelgen voor de MAN heb gekocht, ben ik aan het bekijken om er een V8 versie van te maken. Zoiets als deze dus:

Afbeelding


Aangezien er geen motor in zit, en het aantal onderdelen eigenlijk wel meevalt, hoop ik deze wat sneller af te hebben als mijn andere projecten.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op di 18 apr, 2017 22:24 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2015 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Leuk projekt Eddy, heb je al wat gedaan of heb je de doos net uitgepakt? :mrgreen:
De velgen ga je ontchromen neem ik aan?
Succes in ieder geval :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Ik ben er half februari, op de beurs in de Zeelandhallen, aan begonnen Onne.
Het is te zeggen, normaal begin je met het chassis in elkaar te lijmen, maar bij deze was die al in één geheel. Dus maar begonnen met de tank en de spatborden eraf te halen in plaats van aan te lijmen :wink: .
Verder wel de achteras in elkaar gezet en de starre vooras vervangen door een KFS sturend exemplaar. Ook de cabine is inmiddels in elkaar gelijmd, zonder het achterpaneel. Die plaats ik pas nadat het interieur erin zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De achterwielen worden inderdaad ontchroomd en met Alclad opnieuw gespoten, maar de naven moeten ook nog worden aangepast.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Ik vind het wel vreemd dat de nieuwere kits geen motor meer hebben, je stuurt immers een fiets toch ook niet de fabriek uit zonder een stuur. (bijvoorbeeld)

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.680 V8
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Die kits zonder motor dat is niet nieuw. Men begon er met de DAF XF mee en dat is volgens mij alweer minstens 10 jaar geleden. De MAN TGA en de Volvo VN hebben ze toen ook zo gedaan met al hun opvolgers natuurlijk want de basis kit is nou eenmaal zo. Iedere, zogenaamd nieuwe" XF, TGX, VN kit zal nog steeds op die kale basis zijn. Het zal toen een besparing in mallen en kunststof hebben opgeleverd maar gewaardeerd werd het door de modelbouwers niet en je ziet Italeri dan ook in de laatste jaren hun nieuwe kits wel weer volledig met motor en stuur-as leveren. Bijvoorbeeld de Stralis en zo ook de nieuwe Actros die er aan zit te komen.

Maar dit even terzijde, er staat hier al een strakke MAN op de wielen en de sturende vooras doet 'm goed!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2016 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Na het debacle met de White Freightliner, die ik voorlopig heb opgeborgen, is er weer meer tijd op aan deze MAN te werken. Deze was namelijk wat naar de achtergrond geschoven omdat de WF voorrang had. Nu kan deze dus weer wat meer aandacht krijgen.
Elk nadeel heb ze voordeel zullen we maar denken :? .

Cabine is inmiddels gespoten, decals aangebracht en met de blanke lak geseald. Ook de 3d geprinte voorvelgen behandeld met Mr. Surfacer 500 en opnieuw geschuurd:

photo 390595

photo 390596

photo 386728

photo 386729


Verder de achteras aangepast en A&N naven geplaatst:

photo 386726

photo 386725

photo 386731

photo 386730


Deze TGX bouwdoos heeft hetzelfde chassis heeft als de TGA, maar dat is niet helemaal juist. Het meest in het oog springende detail is de zogenaamde X-lenker waarmee de achteras aan het chassis vastzit. Hierdoor zijn er aan de achterkant van de as geen extra reactiestangen meer nodig. Het chassis is gespoten met Tamiya XF 83, medium sea gray. Normaal is een veel donkerder grijs standaard, maar ik wilde eens iets anders :wink: . Voornamelijk omdat ik bij deze de bekabeling in zwart wil maken. Bij mijn vorige modellen spoot ik de bekabeling mee in de chassis kleur:

photo 390590

photo 386727

photo 390592

photo 390594


Verder op de 'Zeger' manier aansluitingen gemaakt voor de remcilinders:

photo 390593


Al bij al gaat er toch weer meer detail in het model zitten dan ik oorspronkelijk van plan was, en duurt de bouw toch weer langer. Ik was eigenlijk niet van plan om bijvoorbeeld bekabeling aan te brengen, maar dan vind ik het chassis zo kaal. Helemaal OOB bouwen lukt me blijkbaar toch niet helemaal :wink: :mrgreen: .

Tot de volgende.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie MAN die hier tot stand komt Eddy!
De uitvoering die jij nu bouwt is toch niet dezelfde als degeen op de foto bij jouw uitleg over de X lenker? Dat is toch weer een type later of was het chassis daarvoor ook al aangepast?
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2016 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Het plaatje is inderdaad van de recentste TGX 2e generatie, de Euro 6 versie.
Mijn model is de Euro 5 TGX 1e generatie, die werden ook al geleverd met de X-lenker.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Dat ziet er al heel goed uit Eddy.
Ga zo door, succes.

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
De achteras ziet er met die schijfremmen gewoon geweldig uit.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement