Ben hier al een tijdje op het forum, en lees het ook bijna dagelijks, maar besefte dat ik nog nooit een bouwverslag hier had geplaatst.
Bij deze.
De GMC cckw 353 dus. Een voertuig wat denk ik een ieder wel kent. Zo niet, ik heb hem
reeds eerder gebouwd hier op het forum, en in dat topic genoeg info en historie
mbt dit voertuig.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=10&t=2490Destijds gebouwd en gepresenteerd als een voertuig van U.S. Army North, geladen met
teruggewonnen kunst. De militaire uitvoering dus.
Dit maal kies ik een andere weg.
Het jaar is 1947. Nederland is aan het herstellen van de oorlog en de economie komt
weer langzaam op gang. Het leven begint weer enigzins normaal te worden, eten, slapen
en werken.
Ook voor mijn vader, die na de oorlog besloot als vrachtwagenchauffeur aan het werk
te gaan, hierboven te zien bij zijn eerste truck. Hij was werkzaam bij de firma Vita NV
te Leiden, wat later is overgegaan in Iglo, en vervoerde dan ook diepvries producten.
Eerst in Nederland, later ook verder in Europa. Hij leverde o.a. regelmatig bij het
Amerikaanse leger, gestationeerd in Duitsland.
Aangezien er in de jaren na de oorlog bijna geen trucks (meer) waren in Nederland,
ik hoef denk ik niet te vertellen waar ze gebleven waren, besloot de firma Vita
een aantal GMC's over te nemen van het Amerikaanse leger. Die hadden er namelijk nog
een paar staan in Europa. Deze hier en daar wat aangepast en dus ingezet bij hun transport.
Het is dit voertuig wat ik ga proberen na te bouwen, aan de hand van helaas slechts 3 foto's,
zal dus ook een deel gokwerk worden.
Een soort van tribuut aan mijn vader.
Na de GMC, is hij overgestapt op een (tevens) ex U.S. Army Mack, hier te zien in 1953.
En nog wat later, de eerste nieuwe, een Mercedes L6600.
Beide voertuigen waar ik veel meer foto's van heb en die ik in en later stadium nog
wil gaan bouwen.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Om te beginnen, de kit, Italeri 247.
Behoorlijke tijd gezocht naar de uitvoering met het dichte dak, maar helaas niet gevonden.
Wordt dus gaten dichten.
De sprues, in donkergroen.
Glaswerk.
Ziet er allemaal goed uit. Niet te veel flash of andere rotzooi.
Klein velletje decals.
Waarvan ik alleen het dashboard zal gaan gebruiken.
En een boekje.
En, uiteraard, gelijk maar een begin gemaakt.
Volgens het boekje, dus eerste stap: het chassis.
Met wat opschoonwerk, aan de binnenzijde.
Later niet zichtbaar, mar toch maar even opgeschoond.
Hierna wat onderdelen neergelegd, op de plek waar ze uiteindelijk op het chassis gaan
komen, en de foto erbij gepakt.
Duidelijk te zien, is dat het chassi langer moet worden. Kijk maar eens naar de
ruimte tussen het voorste wiel en de brandstoftank.
Dus wat maten bepaald en de zaag tevoorschijn gehaald.
De bovenste balk als zaag geleiding gebruikt. Uiteraard wel even gekeken of dit
later geen problemen ging geven.
Zelfde gedaan met het achterste deel van het chassis.
En zo moet het dan uiteindelijk worden.
De reden dat ik achter ook een inlasstuk heb gemaakt, en niet een stuk eraan heb gezet,
is zodat ik dan achter de kit-tussenbalk met de trekhaak kan plaatsen. Ziet er net even
wat netter uit.
Met wat smalle strips in de u-binten het hele spulletje aan elkaar verbonden. Hierna aan
de buitenzijde brede platen met een naad erin gescribed(?) Met smalle stripjes de
u-binten verder opgebouwd, en 2 extra stroppen geplaatst (sorry, alleen aan de buitenzijde).
En hier staat hij in elkaar.
Gelukkig nog steeds recht. Had erover gedacht een paar extra tussenbalken te maken, maar is
niet nodig. Stevig genoeg.
Ondertussen de tank in elkaar gezet en alvast voorzien van wat lichte schade. Zo licht
dat het op de foto bijna niet is te zien....
Volgende stap de assen.
Van de vorige keer herinnerde ik me dat de locatorpins hierop niet helemaal op
de juiste plek zaten.
Dus pins eraf, zijn er alleen voor zodat de as niet kan draaien. De beste en ik denk
enige manier is om de assen los in het geheel te plaatsen en nadat alles goed en op
de juiste plek zit ze met een druppie vast te zetten.
De aandrijfassen, die uiteraard ook opgelengd moesten worden.
Wat evergreen buis en een speld voor de sterkte.
De delen dichtst bij de bak, hadden al een dunner deel. Was dus een kwestie van de
buis iets groter uitboren en het deel erin schuiven, net als bij de echte. Maakt het ook een
stuk makkelijker plaatsen. Inschuiven, plaatsen, uitschuiven tot hij netjes zit, druppie lijm.
Hierna de vooras zoals standaard geleverd in de kit geplaatst, waarna het tijd werd voor
de grote test. Iedereen die wel eens een 6 of meer wielig voertuig gebouwd heeft, weet dat
een van de grootste uitdagingen is: alle wielen vlak op de grond te krijgen.
Dus wat wielen in elkaar geflanst en..... (sorry, moet het toch een beetje spannend maken..)
Woohoo.... , zelfs na al dat chassiswerk staat er 1 wiel hooguit een halve mm los, iets wat
makkelijk op te lossen is.
En hij is echt kaarsrecht.
Ik ben heppie de peppie.
Volgende stap, de laadvloer.
Dit is de juiste positie, voor op het chassis.
Ook hier besloten een stuk ertussen te zetten, zodat ik in ieder geval voor en achter
wat ribben heb waarmee de vloer op het chassis ligt.
Opgemeten, gesneden en ertussen gelijmd, met wat extra strips aan de onderzijde.
Het kopschot in de kit.
En zoals hij eigenlijk moet worden.
Om eerlijk te zijn, is het een ander voertuig (kenteken..), maar het kopschot is hetzelfde
voor zover ik kan zien.
Besloten het schot uit de kit als basis te gebruiken, zodat de hoogte ten opzichte van het chassis in
ieder geval voor en achter gelijk is..
Om te beginnen, de schuinte aan de onderzijde van het schot aangepast. Dit gedaan met wat
lettertangtape en een scriber.
Moet het nog wat opkuisen, maar dit is het geworden.
Vervolgens besloten, ik heb nooit een voor opgezet plan en verzin alles ter plekke, dat
het makkelijker zou zijn om het bovenste deel geheel nieuw te maken.
Hou ik alleen nog een gat over, wat ik dacht te vullen met een stukje Evergreen. Moet je
alleen niet te hard duwen....
Dan maar naar optie B.
Hiervoor moest ik de van het schot weten. Zoals je op de foto kan zien, is dat
ongeveer net zo hoog als de cabine, dus..
Meten, snijden, plakken.
Helemaal uit 1 stuk, ook beter voor de sterkte.
Stukje 1mm plaat, naden en wat houtnerf erin gekrast / geschuurd.
De lijnen kras ik overigens met een scriber langs een lineaal. Vervolgens haal ik de scriber
onder een hoek van ongeveer 45 graden nog een keer door de naad, waardoor je de kartelige
scherpe randen verwijderd en gelijk een mooi v-naadje krijgt.
Voor ik nu verder kon met het schot, wilde ik hem eerst aan de laadvloer hebben zitten.
Dus eerst moest nu de vloer af.
Op de foto's ziet de vloer er dikker uit, dus dat wil ik ook. 0.5mm plaat gesneden.
Wederom met de scriber de stalen balken en planken erin gemaakt.
"staal" bedekt met tape en het "hout" opgeschuurd.
Vloer en schot gelijmd en met een haakse aanslag erop laten drogen.
Oh, en bijna vergeten, nog wat detail aan het kopschot toegevoegd.
Zoals je (net aan) kunt zien op deze foto.
De richtingaanwijzers met kabel, ook zichtbaar op de foto, zal ik later maken en
plaatsen ivm afbreken.
Dit moest even drogen, dus tijd voor een ander klusje.
Het rondje had ik al voorgebogen maar het dak loopt niet alleen van voor naar achter
rond, maar ook van links naar rechts. Ga ik nog even over nadenken hoe ik dit ga oplossen,
of vullen met het een of ander, of nog een dun rondje erop en dan schuren. Eerst maar eens
goed laten drogen.
Vloer was inmiddels droog en redelijk sterk, kon ik dus mee verder.
Ff vergeten foto's te nemen, dus ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb.
Ten eerste 2 stripjes, van dezelfde breedte als de staanders van het kopschot, aan de
andere zijde van het hout, recht tegenover de staanders geplakt. Vervolgens de zijkanten
van de staanders ook met strip beplakt, teneinde 2 recht opstaande u-bintjes te creëren waar
het hout in ligt. Snap ie? Ik zal volgende ker wat foto's maken, is wellicht wat duidelijker.
Ten tweede de zijkanten van de vloer beplakt met strip om de naad weg te werken. Achterop heb ik
een wat bredere strip gemonteerd, wat dan gelijk de achterste rib moet worden.
Vervolgens alle naadjes in de Vallejo putty gezet en het boeltje aan de kant gezet.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Zo, tot zover was ik nu gekomen.
Opmerkingen? Tips? Kom maar op.
Peter.