Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Ben hier al een tijdje op het forum, en lees het ook bijna dagelijks, maar besefte dat ik nog nooit een bouwverslag hier had geplaatst.
Bij deze.


De GMC cckw 353 dus. Een voertuig wat denk ik een ieder wel kent. Zo niet, ik heb hem
reeds eerder gebouwd hier op het forum, en in dat topic genoeg info en historie
mbt dit voertuig.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=10&t=2490
Destijds gebouwd en gepresenteerd als een voertuig van U.S. Army North, geladen met
teruggewonnen kunst. De militaire uitvoering dus.

Dit maal kies ik een andere weg.
Afbeelding
Het jaar is 1947. Nederland is aan het herstellen van de oorlog en de economie komt
weer langzaam op gang. Het leven begint weer enigzins normaal te worden, eten, slapen
en werken.
Ook voor mijn vader, die na de oorlog besloot als vrachtwagenchauffeur aan het werk
te gaan, hierboven te zien bij zijn eerste truck. Hij was werkzaam bij de firma Vita NV
te Leiden, wat later is overgegaan in Iglo, en vervoerde dan ook diepvries producten.
Eerst in Nederland, later ook verder in Europa. Hij leverde o.a. regelmatig bij het
Amerikaanse leger, gestationeerd in Duitsland.
Aangezien er in de jaren na de oorlog bijna geen trucks (meer) waren in Nederland,
ik hoef denk ik niet te vertellen waar ze gebleven waren, besloot de firma Vita
een aantal GMC's over te nemen van het Amerikaanse leger. Die hadden er namelijk nog
een paar staan in Europa. Deze hier en daar wat aangepast en dus ingezet bij hun transport.
Het is dit voertuig wat ik ga proberen na te bouwen, aan de hand van helaas slechts 3 foto's,
zal dus ook een deel gokwerk worden.
Een soort van tribuut aan mijn vader.

Na de GMC, is hij overgestapt op een (tevens) ex U.S. Army Mack, hier te zien in 1953.
Afbeelding
En nog wat later, de eerste nieuwe, een Mercedes L6600.
Afbeelding
Beide voertuigen waar ik veel meer foto's van heb en die ik in en later stadium nog
wil gaan bouwen.


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



Om te beginnen, de kit, Italeri 247.
Behoorlijke tijd gezocht naar de uitvoering met het dichte dak, maar helaas niet gevonden.
Wordt dus gaten dichten.
Afbeelding
De sprues, in donkergroen.
Afbeelding
Afbeelding
Glaswerk.
Afbeelding
Ziet er allemaal goed uit. Niet te veel flash of andere rotzooi.
Klein velletje decals.
Afbeelding
Waarvan ik alleen het dashboard zal gaan gebruiken.
En een boekje.
Afbeelding

En, uiteraard, gelijk maar een begin gemaakt.
Volgens het boekje, dus eerste stap: het chassis.
Afbeelding
Met wat opschoonwerk, aan de binnenzijde.
Afbeelding
Later niet zichtbaar, mar toch maar even opgeschoond.
Hierna wat onderdelen neergelegd, op de plek waar ze uiteindelijk op het chassis gaan
komen, en de foto erbij gepakt.
Afbeelding
Duidelijk te zien, is dat het chassi langer moet worden. Kijk maar eens naar de
ruimte tussen het voorste wiel en de brandstoftank.
Dus wat maten bepaald en de zaag tevoorschijn gehaald.
Afbeelding
De bovenste balk als zaag geleiding gebruikt. Uiteraard wel even gekeken of dit
later geen problemen ging geven.
Zelfde gedaan met het achterste deel van het chassis.
Afbeelding
En zo moet het dan uiteindelijk worden.
Afbeelding
De reden dat ik achter ook een inlasstuk heb gemaakt, en niet een stuk eraan heb gezet,
is zodat ik dan achter de kit-tussenbalk met de trekhaak kan plaatsen. Ziet er net even
wat netter uit.
Met wat smalle strips in de u-binten het hele spulletje aan elkaar verbonden. Hierna aan
de buitenzijde brede platen met een naad erin gescribed(?) Met smalle stripjes de
u-binten verder opgebouwd, en 2 extra stroppen geplaatst (sorry, alleen aan de buitenzijde).
Afbeelding
Afbeelding
En hier staat hij in elkaar.
Afbeelding
Gelukkig nog steeds recht. Had erover gedacht een paar extra tussenbalken te maken, maar is
niet nodig. Stevig genoeg.
Ondertussen de tank in elkaar gezet en alvast voorzien van wat lichte schade. Zo licht
dat het op de foto bijna niet is te zien....
Afbeelding

Volgende stap de assen.
Van de vorige keer herinnerde ik me dat de locatorpins hierop niet helemaal op
de juiste plek zaten.
Afbeelding
Dus pins eraf, zijn er alleen voor zodat de as niet kan draaien. De beste en ik denk
enige manier is om de assen los in het geheel te plaatsen en nadat alles goed en op
de juiste plek zit ze met een druppie vast te zetten.

De aandrijfassen, die uiteraard ook opgelengd moesten worden.
Afbeelding
Wat evergreen buis en een speld voor de sterkte.
Afbeelding
De delen dichtst bij de bak, hadden al een dunner deel. Was dus een kwestie van de
buis iets groter uitboren en het deel erin schuiven, net als bij de echte. Maakt het ook een
stuk makkelijker plaatsen. Inschuiven, plaatsen, uitschuiven tot hij netjes zit, druppie lijm.
Afbeelding
Hierna de vooras zoals standaard geleverd in de kit geplaatst, waarna het tijd werd voor
de grote test. Iedereen die wel eens een 6 of meer wielig voertuig gebouwd heeft, weet dat
een van de grootste uitdagingen is: alle wielen vlak op de grond te krijgen.
Dus wat wielen in elkaar geflanst en..... (sorry, moet het toch een beetje spannend maken..)
Afbeelding
Woohoo.... , zelfs na al dat chassiswerk staat er 1 wiel hooguit een halve mm los, iets wat
makkelijk op te lossen is.
En hij is echt kaarsrecht.
Afbeelding
Ik ben heppie de peppie.

Volgende stap, de laadvloer.
Dit is de juiste positie, voor op het chassis.
Afbeelding
Ook hier besloten een stuk ertussen te zetten, zodat ik in ieder geval voor en achter
wat ribben heb waarmee de vloer op het chassis ligt.
Afbeelding
Opgemeten, gesneden en ertussen gelijmd, met wat extra strips aan de onderzijde.
Afbeelding
Het kopschot in de kit.
Afbeelding
En zoals hij eigenlijk moet worden.
Afbeelding
Om eerlijk te zijn, is het een ander voertuig (kenteken..), maar het kopschot is hetzelfde
voor zover ik kan zien.
Besloten het schot uit de kit als basis te gebruiken, zodat de hoogte ten opzichte van het chassis in
ieder geval voor en achter gelijk is..
Om te beginnen, de schuinte aan de onderzijde van het schot aangepast. Dit gedaan met wat
lettertangtape en een scriber.
Afbeelding
Afbeelding
Moet het nog wat opkuisen, maar dit is het geworden.
Vervolgens besloten, ik heb nooit een voor opgezet plan en verzin alles ter plekke, dat
het makkelijker zou zijn om het bovenste deel geheel nieuw te maken.
Afbeelding
Hou ik alleen nog een gat over, wat ik dacht te vullen met een stukje Evergreen. Moet je
alleen niet te hard duwen....
Afbeelding
Dan maar naar optie B.

Hiervoor moest ik de van het schot weten. Zoals je op de foto kan zien, is dat
ongeveer net zo hoog als de cabine, dus..
Afbeelding
Meten, snijden, plakken.
Afbeelding
Helemaal uit 1 stuk, ook beter voor de sterkte.
Afbeelding
Stukje 1mm plaat, naden en wat houtnerf erin gekrast / geschuurd.
Afbeelding
De lijnen kras ik overigens met een scriber langs een lineaal. Vervolgens haal ik de scriber
onder een hoek van ongeveer 45 graden nog een keer door de naad, waardoor je de kartelige
scherpe randen verwijderd en gelijk een mooi v-naadje krijgt.
Voor ik nu verder kon met het schot, wilde ik hem eerst aan de laadvloer hebben zitten.
Dus eerst moest nu de vloer af.
Op de foto's ziet de vloer er dikker uit, dus dat wil ik ook. 0.5mm plaat gesneden.
Afbeelding
Wederom met de scriber de stalen balken en planken erin gemaakt.
Afbeelding
"staal" bedekt met tape en het "hout" opgeschuurd.
Afbeelding
Vloer en schot gelijmd en met een haakse aanslag erop laten drogen.
Afbeelding
Oh, en bijna vergeten, nog wat detail aan het kopschot toegevoegd.
Afbeelding
Zoals je (net aan) kunt zien op deze foto.
Afbeelding
De richtingaanwijzers met kabel, ook zichtbaar op de foto, zal ik later maken en
plaatsen ivm afbreken.

Dit moest even drogen, dus tijd voor een ander klusje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het rondje had ik al voorgebogen maar het dak loopt niet alleen van voor naar achter
rond, maar ook van links naar rechts. Ga ik nog even over nadenken hoe ik dit ga oplossen,
of vullen met het een of ander, of nog een dun rondje erop en dan schuren. Eerst maar eens
goed laten drogen.

Vloer was inmiddels droog en redelijk sterk, kon ik dus mee verder.
Ff vergeten foto's te nemen, dus ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb.
Ten eerste 2 stripjes, van dezelfde breedte als de staanders van het kopschot, aan de
andere zijde van het hout, recht tegenover de staanders geplakt. Vervolgens de zijkanten
van de staanders ook met strip beplakt, teneinde 2 recht opstaande u-bintjes te creëren waar
het hout in ligt. Snap ie? Ik zal volgende ker wat foto's maken, is wellicht wat duidelijker.
Ten tweede de zijkanten van de vloer beplakt met strip om de naad weg te werken. Achterop heb ik
een wat bredere strip gemonteerd, wat dan gelijk de achterste rib moet worden.
Vervolgens alle naadjes in de Vallejo putty gezet en het boeltje aan de kant gezet.
Afbeelding


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Zo, tot zover was ik nu gekomen.
Opmerkingen? Tips? Kom maar op.

Peter.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De GMC CCKKW en aanverwanten is mijn stokpaardje, ook civiele uitvoeringen dus dit ga ik volgen.
Je had dit topic iets eerder moeten starten dan had ik je een volledig gesloten cabine voor de GMC kunnen bezorgen, maar goed.. ik heb eens gekeken naar de radiatorgrille: ik kan je deze aanbevelen:

Afbeelding

Je hebt er in ieder geval een volger bij! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Mooi verhaal en dito truck. Jammer wel, dat de schaal wat klein is, maar evengoed kan je er wel veel mooie en specifieke details in kwijt. Succes met deze Amerikaan

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ja apart model, maar je bent al een eind op weg. Mooi hoor

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb je referentiefoto nog een keer bekeken... ben je zeker dat ze het chassis hebben verlengd?
Het is een flatbed truck, mogelijk steekt de laadbak er een stuk uit vanachter en de benzinetank: op de foto te zien heb ik de indruk dat geen originele tank is? :roll:
Enfin, toch een mooi project hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat of het nu echt klopt of niet maakt uiteindelijk niet zo veel uit gezien je schamele info en dan moet je inderdaad gaan improviseren.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Bedankt heren,

Ik begrijp dat dit niet helemaal in jullie straatje past, gezien de meeste verslagen hier gaan over 1/24 "moderne" trucks. Maar hij hoort hier wel thuis.

walesha schreef:
Je had dit topic iets eerder moeten starten dan had ik je een volledig gesloten cabine voor de GMC kunnen bezorgen

Had ik eerder moeten weten........ Maar misschien hou ik je nog wel aan je aanbod, mocht mijn "plaatwerkreparatie" niet helemaal lukken.. :oops: .

walesha schreef:
ik heb eens gekeken naar de radiatorgrille: ik kan je deze aanbevelen:
Afbeelding

Mooie grill inderdaad, maar naar mijn mening het verkeerde model. Op de foto zie ik een grill die aan de bestuurders zijde breder is, en deze is links en rechts gelijk.

r.8erberg schreef:
Jammer wel, dat de schaal wat klein is, maar evengoed kan je er wel veel mooie en specifieke details in kwijt

Ik heb niet echt gezocht, maar ik kan me niet herinneren ooit deze GMC in 1/24 te hebben gezien helaas, dus moet ik het hier mee doen.
Moet eerlijk zeggen dat ik me bij mijn vorige truckbouw, een 1/35 Ford V2000, al helemaal heb uitgeleefd qua remleidingen, handrem, motor enz. Dus ik vond het nu wel ff tijd voor iets minder detail. :brouw:

Mochten jullie nog tips hebben m.b.t. de Mack en de Mercedes, graag. Ik heb al even gezocht, maar helaas nog geen kits kunnen vinden. A.u.b. wel 1/35 of groter, ik ben ook geen 25 meer....

Peter

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De grille die jij bedoelt is dewelke in de kit zit maar die grille bestond nog niet toen deze GMC werd gebouwd, kijk maar eens goed... die ik je aanbeveel is de juiste. Een GMC met een gesloten cabine had geen blacklight.

En een GMC CCKW met gesloten cabine bestaat wel degelijk op 1/24, ik zal eens kijken of ik hem ergens terugvind.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
De GMC is er wel eens in 1:24 geweest Peter. Van Wespe Models, een Nederlands fabrikaat zelfs. Tegenwoordig lastig te vinden en/of aan de prijs!

Afbeelding

Maar leuk om wederom een na-oorlogse truck gebouwd te zien worden. Wordt een beetje een trent hier! Er zijn natuurlijk heel veel 1:35 '40-'45 trucks te koop maar die zijn dan toch net weer even anders dan de jaren 50 trucks die je wilt bouwen. Wellicht zijn ze om te bouwen? Zoek eens naar "einheitsdiesel 1:35", dan kom je wel wat tegen. Onder andere een fraaie Bussing:

Afbeelding

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hij was er ook op 1/24 van een ander merk, in spuitgiet... bij gelegenheid toch een keer opzoeken.
Die ik bedoel had trouwens had trouwens geen .50 cal op zijn dak maar een volledig gesloten cabine en zuiver cargo.

(Enne... Wespe maakt hier wel een fout: het is een 353 en geen 352!) :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Laatst bijgewerkt door walesha op za 28 maart, 2015 14:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2015 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
walesha schreef:
Ik heb je referentiefoto nog een keer bekeken... ben je zeker dat ze het chassis hebben verlengd?
Het is een flatbed truck, mogelijk steekt de laadbak er een stuk uit vanachter en de benzinetank: op de foto te zien heb ik de indruk dat geen originele tank is? :roll:

Helaas is mijn beste referentie niet meer onder ons, en zullen we het met de foto's moeten doen.
Ik meen me te herinneren dat hij mij dat verteld had. Maar zo niet, je bent met me eens dat het chassis op de foto, langer is als die van de kit? Kijk naar de afstand tussen vooras en achterassen.
Mij kennis gaat niet ver genoeg om te weten of de tank een originele is. Ging ik eigenlijk van uit. Qua maat lijkt hij hetzelfde.
Is ook een beetje lastig te bepalen / meten, gezien het feit dat de foto schuin genomen is.

Ik moet het helaas met de info die ik heb doen, maar ik wil hem wel graag zo exact mogelijk na maken.
Ik zal er dus genoegen mee moeten nemen, dat hij er straks in ieder geval op lijkt.

Neemt niet weg dat alle info welkom is, dus laat maar komen.

Btw, die cabine die je hebt, komt die ook uit een Italeri kit?

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement